Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2004-12-09 22:09:26 | MackeH, Medlem p?Stacken sedan 2004-12-09 | | Läst 7076 gånger | | Hej
Tog tag i min gamla röda peugeot -89:a för att försöka fixa till lacken lite på den. Den har som dom flesta andra äldre röda bilar stora bekymmer med oxidering på vissa ställen. Det skuma är att den bara blir oxiderad på huven, taket och ena bakskärmen. Jag misstänker att den kan vara omlackad på dom ställerna eller nåt. Vet inte om min teori kan stämma.
Hur som helst så började jag med en cleaner för att försöka få bort oxideringen. Jag körde med en ocilleranade maskin med skumgummirondell. Det gick hyfsat efter några vändor även fast det var några ljusa vita prickar(storlek ca 1*1cm) som såg ut att sitta längre "in" i lacken. Det spelade ingen roll hur mycket jag körde vid dom. Dom försvann inte ändå. Jag nöjde mig iaf med resultatet för den här gången för det vart bra mycket bättre än förut. Nu skulle jag bara på med ett lager vax på det. Jag strök ut det med en trasa som jag alltid har gjort på alla bilar. Problemet var bara när jag skulle polera av det. Det varkade som ungefär hälften av vaxet hade "sugits in" i lacken för det fanns inte en chans att få bort det och det vart flamigare än det nånsin har varit. På dom ställen på bilen där den inte är oxiderad fick jag inte alls samma fenomen.
Vad har jag gjort för fel? gjort för dåligt underarbete eller är lacken slut så det inte finns nån chans att få till det?
Hoppas nån vill förklara lite för en glad amatör
|
| Postad 2004-12-10 03:34:16 | Larsa GLT, Göteborg Medlem p?Stacken sedan 2003-10-09 | | Läst 7067 gånger | | Det hade krävts en roterande maskin för dom dåliga ställena (huv, tak och ena bakskärmen). Den oscillerande maskinen var för svag och kom ej ner på djupet i lacken för att kunna rengöra den.
En roterande maskin Ser ut som en vinkelslip men varvar mellan 500 och 2000 varv/min.
Tyvärr är dessa maskiner rätt dyra. Man får räkna med 4-5000
Mvh Larsa
|
Postad 2004-12-11 20:48:58 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 7042 gånger | | Huven och taket är ju väldigt utsatta för solljus, nedfall etc och därför känsliga för oxidering. Bakskärmen kan ju säkert vara omlackad (pga rost eller mindre krockskada, parkeringsskada).
Gissar CRV.
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|