Postad 2006-07-16 02:08:59 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 3746 gånger | | Hmm... denna diskussion har jag tyvärr missat (haft mycket att göra senaste dagarna)...
Först... "Så jag håller med bustop att det är medel för fjollor som inte vet bättre." En sådan kommentar tillför diskussionen... vad? Riktiga "män" använder högtryckschampo och kem, och svampar aldrig bilen heller... är det så?
Sedan måste jag helt och fullt hålla med Porta! Hur kan ni dömma ut Hydrowax utan att ens testat det själva? Ni kan ju spekulera hur mycket som helst när ni inte provat produkten själva.
Innan hade jag som hastigast testat Sonax snabbvax på en liten yta en gång, och var inte imponerad alls. Så jag var skeptisk till Hydrowax, men bestämde mig för att testa det ändå. Jag blev enormt överaskad av det positiva resultatet...
Jag använder normalt Sonax glanschampo men har testat Autosmart vaxschampo, men tyckte inte vaxschampot gav någon tydlig synbar skillnad i lyster osv. Kanske för att Brightguard-behandlingen satt så bra? Men, efter min första Hydrowax behandling i vintras blev jag nästan chockad över vilket djup och lyster lacken fick. Tyckte faktiskt nästan att den såg bättre ut än direkt efter BG behandligen. Efter det har jag använt 31 ungefär var 4:e eller 5:e tvätt. Detta har medfört att jag haft en bil som sett nybehandlat ut hela tiden. Jag har nyligen fått kommentarer från folk som trott att jag nypolerat bilen, då jag svarat att det snarare är dags för årets polering då det börjar närma sig ett år sedan förra gången (vilket man ser på microreporna lite här och där om man tittar nära, pga. normalt slitage på en familjebil).
Grejen med Hydrowax är att jag har även använt det på andra bilar med en lack som jag visserligen gjort ordentligt ren innan, men som uppenbarligen varit i behov av polering. Trodde resultatet skulle bli flammigt och hemskt som det förmdligen hade blivit om jag använt ett vanligt vax på lacken, men lystern kom där också förvånansvärt bra. En polare till mig höll på att tappa hakan i våras när jag hjälpte honom tvätta hans skitiga gamla volvo 850 och sedan lade på hydrowax.
Och vad gäller tidsåtgången jämfört med att lägga tex Sonax Hårdvax, så är ju en av dom stora skillnaderna att med Hydrowax så kan du svepa med svampen snabbt över hela bilen, över lister, rutor och allt. Garanterat snabbare än att lägga på ett hårdvax. Sedan högtryckar man ju bara bilen en extra gång, och torkar den till sist på vanlilgt vis (precis som du skulle gjort efter en vanlig tvätt). Att gå med svampen över bilen en gång och högtrycka ett varv, tar precis som Porta säger inte många minuter extra när man tvättar bilen. Klart värt det...
Så jag tycker nog snarare att Lahega Hydrowax är en av dom intressantare produkterna jag kommit i kontakt med sedan jag började besöka Stacken.
Mvh // Frank
Detta inlägget har redigerats 2006-07-16 02:31:43
|
| Postad 2006-07-16 11:18:19 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 3727 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-07-16 12:13:27 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 3720 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-07-16 14:12:31 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 3713 gånger | | Hej, jag har missat denna diskussion, men måste sälla mig till Porta och Speedo. Hydrowax är en kompletterande, utmärkt produkt!
Den kan inte alls jämföras med ett flytande hårdvax, då dessa ger en flammig yta om de läggs på en icke-rengjord/polerad yta och de kräver en helt annan form av inpolering/avpolering. Hydrowax svampas snabbt och spolas av.
Hållbarheten är (enligt vad jag testat) bättre än med ett spraysnabbvax.
Jag tycker Hydrowax är ett mellanting. Det skall inte konkurrera med produkterna som nämns, utan jag tycker det passar till vissa specifika uppdrag: Extrem snabbfixning av bil inför event eller försäljning tex. Jag kan tex tänka mig att det används av proffs för fixning av helt nya bilar (istället för vaxpolish) eller efter snabplering av begagnad bil. Med tanke på ointjänad tid så sparas det pengar - även om produkten i sig är dyr!
Som amatör är den inte lika klockren - oftast har man tid att vaxa eller så kan man ta till andra produkter för en snabb uppfräschning.
Men jag tycker att aal skall testa produkten - det är den värd!
MVH/CRV
|
Postad 2006-07-16 16:15:56 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 3707 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-07-17 00:53:31 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 3691 gånger | | Lindfalas, jag tycker det är du som missar saker. CRV förklarade ju just de eminenta användingsområden som finns för produkten.
Sedan talar du ju mot dig själv när du säger att vanligt vax går att lägga på, beroende på skicket på lacken. Det är ju precis det vi säger: Hydrowax går även att lägga på en lack i dåligt skick, till skillnad mot tex. Sonax hårdvax.
Jag kan säga att det hade inte funnits något sätt att få min polares bil finare på den timme vi hade till förfogande, än jag fick när jag använde Hydrowax. Den bilen hade inte varit tvättad på hela vintern och innan dess säkert inte vaxad/polerad på otroligt länge... om någonsin?
Dessutom så skulle jag aldrig köra Sonax hårdvax på en bil jag lackförseglat. Det MYCKET starka lösningsmedel som vaxet är upplöst i är dömt att nöta, om inte helt ta bort, lackskyddet. Hydrowax å andra sidan är ju som du själv nämnt vattenlösligt och inehåller inte alls så starka lösningsmedel. Detta är även anledningen till att Lahega själv rekommenderar det som ett komplement till sina lackskydd.
|
Postad 2006-07-17 12:40:26 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 3671 gånger | | 3-4 tvättar... då hinner han sälja bilen innan vaxet är borta =)
Och nej, jag tycker inte det är fusk eller oseriöst, om personen i fråga är informerad om att bilen behöver åtgärdas på "riktigt" för ett långvarigt resultat.
När jag köpte min bil på Volvo i Luleå, hade jag varit glad om det ens varit Hydrowax på den. Den verkade vara polerad utan någon som helst vax eller försegling, efterssom den började oxidera direkt...
Sen tänker jag så här: Även den bästa lackförsegling nöts med tiden, det kan man inte komma ifrån. Antagligen nöts det utifrån och in sas, dvs, en bra försegling ligger säkert kvar mycket länge längst ner i porerna, vilket ju är bra. Men när det yttersta skiktet börjar ge med sig tycker jag inte det är fel att komplettera med ett extra skyddande lager av vax, som i det här fallet är så snabbt och enkelt att lägga på.
Delvis pga. resonemanget ovan vet jag inte om jag köper att det måste vara något fel på lackförseglingen för att Hydrowax ökar lystern 6mån senare.
Din bil är väl Silversealad för nåt år sen? Kom hit med den skall jag Hydrowaxa den åt dig så skall du se att den får ökat djup och lyster i lacken =).
Mvh // Frank
|
Postad 2006-07-17 12:45:36 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 3670 gånger | | Hydrowax har hållit en mkt bra yta under minst två månader och ett flertal tvättar både med och utan avfettning.
Vaxar man en bil med hydrowax så är det fusk men ett flytande hårdvax är det inte fusk. Är det korrekt uppfattat?
Då vill jag isf ställa frågan, hur länge "håller" ett hederligt flytande hårdvax? Det torde väl hålla 2-3 månader så vad är skillnaden förutom att det går bra mkt fortare att "vaxa" en bil med hydrowax?
Vad säger panelen?
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
|