Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2003-11-15 08:47:23 | Bistec, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-15 | | Läst 15001 gånger | | Har både hört talas om och läst här på siten om så kallade avrinnings ock skölj -medel, som gör att det inte blir massa kalkringar efter biltvätt utan torkning.
Däremot har jag inte hittat några sådana medel någonstans, är det någon som vet var jag kan få tag på dessa ??
|
| Postad 2003-11-16 10:00:00 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 14979 gånger | | Hej,
Effektivast preparat för att undvika kalkfläckar är Lahegas Autotork - det finner du bla på Autoexperten, men flera bilförsäljare (märkeshandlare) har också Lahega. Hur det fungerar finns ju tigare beskrivet här (sök på Autotork).
Ett mindre effektivt, men på vintern lämpligare alternativ (Autotork behöver vettiga torkbetingelser) är Sköljvax - bla har Biltema denna produkt. Den har i princip motsatt effekt vad gäller ytspänningen - den får vattnet att pärla sig på lacken, men tillsammans med körning vid lite högre hastighet så fungerar det ganska bra som torkmetod för bilen.
MVH/CRV
|
Postad 2003-11-16 10:24:12 | Bistec, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-15 | | Läst 14977 gånger | | "Autotork behöver vettiga torkbetingelser"
Vad menar du med det, typ att bilen måste stå i garage eller ??
|
Postad 2003-11-16 10:52:20 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 14975 gånger | | Nja, vattnet som täcker lacken måste torka vettigt snabbt för att inga ränder/fläckar skall bildas, så Autotork har (enligt uppgift) sämre funktion på vinterhalvåret.
|
Postad 2003-11-16 13:18:07 | Bistec, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-15 | | Läst 14963 gånger | | Men om man då efter biltvätten blåser på lite snabbt hem så det värsta rinner av och sedan ställer in bilen i varmgaraget borde väl detta fungera eller vadå ?
|
Postad 2003-11-16 13:23:58 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 14961 gånger | | Med "sköljvax-metoden" (vilken bara "kräver" sköljvax om lack/vax-skyddet är dåligt) är det inte så kritiskt med temperatur. Då gäller det ju bara att få vattnet att rinna av lacken. Ännu mer effektivt blir det med spolglans som ibland finns i GDS-anläggningars spolprogram. Jag har dock inte sett denna typ av produkt i konsumenthandeln.
Autotork är annorlunda - den bygger på att lacken täcks jämnt (utan uppsprickning) av vattnet - så att det inte blir torkmärken. Och då måste den jämnvåta ytan torka inom rimlig tid. Jag har inte testat själv, men på vintern fungerar det nog inte.
Hoppas att detta förklarar problemet.
MVH/CRV
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
|