Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bustorps test av lackskydd mm




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2008-10-12 22:04:14Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2172 gånger 
Lite OT kanske, men jag ha själv en Mazda 626 -90 med solid röd "lättoxiderande" lack. Har sedan jag köpte den -2002 testat olika vaxer och skydd varje höst.

När jag köpte den var den nypolerad, men antagligen helt obehandlad. Den tappade ganska fort i glans, och efter några månader kunde man ana oxiden komma. Efter vintern var den tydligt oxiderad. Första poleringen jag gjorde själv på den körde jag med Sonax Hårdvax. Kanonglans, men ett år senare var den ungefär lika oxiderad (hade nog iof gått några månader längre). Tror det blev Sonax ett år till (med samma resultat) innan jag upptäckte lackskydden.

Testade först Lahega Brightguard. Blev lite besviken på att steg-A verkade sänka glansen jag fått vid förarbetet. I övrigt höll den borta oxiden mycket bra, som var, vad jag minns, i princip obefintlig. Då hade jag iof "fuskat" med Lahega Hydrovax några gånger under vintern.

Sedan testade jag Lahega Topseal. Den här gången använde jag inget hydrowax, men dock några tvättar med Strovels Vaxschampo. Vid polering ett år senare kunde man ana lite oxid, faktiskt.

Denna gång testade jag R-2000. För att riktigt testa lackskyddet så använde jag varken hydrowax eller vaxschampo. Då är vi framme vid denna hösts polering. Oxid helt obefintlig, förutom på en panel (vänster bakskärm) som jag vet är omlackerad någon gång. I övrigt var det nästan tråkigt att polera bilen då jag med sprängd trissa och Menzerna Final Finnish inte kunde sen någon skillnad alls före/efter polering. Då jag upptäckt detta körde jag bara vänster bakskärm, resten körde jag steg 1/cleanern direkt och sedan på med R-2000 skyddet.

Svårt att dra någon direkt slutsats, då förutsättningarna ju inte varit exakt samma och mina ögon kanske blivit lite mer "tränade" med tiden, men rent spontant känns nog R-2000 som det bästa på en oxid-benägen lack, ganska tätt följt av Lahega Brightguard. Men jag skulle nog inte köra BG på en nyare lack, då det är en "gammal" produkt som nog är mest optimerad för äldre lacker.

Mvh
// Speedo


Postad 2008-12-04 22:40:42rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 2047 gånger 
Bustorp,
Definitivt dags för en uppdatering av dina erfarenheter med medlen på Jettan nu!
Och även om du har något nytt om bilen med klarlack.


Postad 2008-12-05 07:29:02bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2036 gånger 
Ska försöka hinna med Jettan i helgen.

"Klarlacksbilen" kan vi tyvärr glömma, den har flyttat till ny husse..........



Postad 2008-12-05 11:01:35rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 2028 gånger 
Kul. Har du använt Insta-medlen något mer och stärkt eller tappat gillandet för dem?


Postad 2008-12-05 11:12:39bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2026 gånger 
Jag har kört ett par bilar till.
Glansen är det inget fel på, lättjobbade är de också, men livslängden kunde kanske varit lite bättre.

Dock tycker jag kanske att det är aningen för tidigt att ge ett slutgiltligt "utlåtande".

Hittills anser jag i a f att de jag provat är klart prisvärda.


Detta inlägget har redigerats 2008-12-05 14:47:06



Postad 2009-01-02 18:00:00bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1933 gånger 
En liten uppdateringen på testet på solid lack:

Glans:
Status Quo, kan man säga.
Det är fortfarande blankast på de ytorna som INTE fått lackskydd, alltså de som var täckta med masktejp när jag lade lackskydden. Det ligger 3M Finesse It-något som grund till lackskydden.......
Mycket marginellt, men ett tränat öga ser skillnaden.
Otroligt skumt, det hade jag inte alls räknat med.
Jag förstår inte varför det kan ha blivit så.
Någon som har tips?

Vad gäller lackskyddens inbördes ordning så syns skillnaden minst mellan de tre bästa.
ProGuard, R-2000 o Silver Seal (ingen inbördes ordning ännu). Noteras bör att skillnaden mellan SS o de två andra har MINSKAT en aning........

Gapet ner till FireGlaze o FireGlaze Plus är ganska stort, i mina ögon. Klart sämre.


Avrinning/pärlning: Glöm det..........

InstaFinishmedlen har jag både imponerats av o motsatsen.......jag vill inte bedöma dem i förhållande till de andra, men de verkar klart prisvärda, precis som jag tidigare nämnt........

Synd bara att jag inte har chansen att fullfölja testet på metallicbilen....men det är bara att hitta ett nytt objekt.

Tips av mindre värde:
Vill man ha absolut maxglans i första hand så ska man köra Meguiars NXT Tech i fast "kakform".
Det håller inte mer än ett par tvättar, men det ger en grym glans.........


Detta inlägget har redigerats 2009-01-02 18:01:09



Postad 2009-01-02 19:19:40rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 1927 gånger 
Lite märkligt är det ju att de oskyddade ytorna fortfarande är blankast. Det är ju rätt många månader sen du polerade bilen så oxid hade man väl väntat sig vid det här laget.
Hur förvarar du bilen? I garage eller utomhus?


Postad 2009-01-04 13:14:27bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1903 gånger 
Den står mestadels under bar himmel.....

Visst är det skumt......jag börjar luta åt att skita i att lackskydda o bara köra 3M, när det håller så bra......


Postad 2009-01-04 13:18:48bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1902 gånger 
Tilläggas bör ang. FireGlaze är att jag har kört med 2 varianter, "vanlig" o PLUS.....ingen skillnad på resultat.
Däremot skiljer det åtskilliga kronor i pris om man kan få fatt i "vanlig" FireGlaze........
Innehållet ska skilja på mängden Temperaflex, men det gör ingen skillnad på resultatet på en solid lack.
Möjligen kan det skilja på en klarlackad, men det är bara hörsägen......


Detta inlägget har redigerats 2009-01-04 13:20:07



Postad 2009-01-04 22:20:09rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 1880 gånger 
ProGuard är den som ProRecond säljer va? Hur många bilar uppskattar du att en förpackning räcker till?

Lite synd att din bil används och behandlas så motsatt min egen. Hade verkligen, för min egen del, varit intressant med synpunkter angående just tåligheten och "lättvättheten" samt hur länge det håller på en bil som rullar mycket i smutsig trafik som min.

Men ditt test är mycket intressant iaf även med din bils förutsättningar!
Intressant att det så omtalade FireGlaze inte ser bra ut jämte andra lackskydd trots lovorden från de flesta som använt det hittills även på solida lacker. Men det är väl så att det är svårt att verkligen se glansen av medlet när man lägger samma medel över hela bilen förutsatt att grundarbetet är bra gjort.

Och, framför allt, att de oskyddade ytorna fortfarande håller sig så fina!
Undrar om det hade blivit samma resultat med annan polish? Typ Menzerna eller Smartabs polish? Vad tror du, kan det vara just 3Ms polish som gör att de ytorna håltl sig finast så här länge?



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014