Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackförsegling för den late




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-07-14 19:44:51Dox, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-14
Läst 1662 gånger 
Efter att ha läst denna tråd,så undrar man fortfarande om det är värt sina pengar att Lackkonservera ens bil.
Oavsett vilket bolag man använder.
Eller ska man göra det själv?
Finns det några här på forumet som har lackskyddat bilen och vad blev reultatet?

Här skulle inlägget vara :)


Postad 2007-07-14 19:46:53bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1658 gånger 
Enligt deras hemsida så är MrCap representerade i totalt 7 länder varav 5 i övriga Europa (totalt 17 stationer med övervägande del i Spanien) samt Ryssland (4 stationer) o Saudi-Arabien (1 station).
Sverige har ett 20-tal representanter.

Ett lite udda representationsförhållande, men inget att diskutera vidare.
Sverige har den största representationen av MrCap i världen, kanske beroende på att det är ett svenskt företag, vad vet jag?

Något godkännande av en enda biltillverkare finns inte att läsa om på nätet vad jag kan hitta.
Det borde annars vara en klart godkänd och viktig referens i reklamsammanhang.

Jag lägger inga som helst värderingar i de uppgifter som finns att tillgå på Internet, men om det nu är så bra som sägs, varför inte göra det till ett mantra i reklamen för att knapra sig till en större kundkrets än den som redan finns i Europa?

Bara en tanke........


Detta inlägget har redigerats 2007-07-14 20:19:56



Postad 2007-07-14 19:53:22bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1654 gånger 
Dox:
Med rätt produkter (maskiner, polermedel, trissor m.m). o god kunskap i polering ser jag ingen anledning till att man inte skulle kunna klara det mesta själv.

Men det krävs s a s lite känsla för att reda ut det.
"Alla kan inte bli hjärnkirurger" som någon så klipskt har sagt ;-)

Lackrekond är ett hantverk o alla är inte lagda att bli hantverkare.
Men alla kan försöka...........

Ingen skugga kastad på proffsen (vill själv påstå att jag är ett "exproffs"), de är utan tvekan proffs inom sitt område, annars hade det inte funnits en marknad för det, eller hur?
De kan det där lilla extra som gemene man inte snappat upp och förmodligen aldrig kan snappa upp heller. Precis som inom vilket hantverk som helst.
Och flera av dem lämnar lång garanti dessutom.......


Detta inlägget har redigerats 2007-07-14 19:58:53



Postad 2007-07-14 19:53:33Dox, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-14
Läst 1653 gånger 
Vad man har förstått med alla inlägg så jobbar du med rekond eller liknande.
Hur många bilar har det blivit och alla har väl inte blivit bra ,vad gör du då ? inget angrepp bara en fråga.

Ja förstår vad du menar men nu tänkte jag köpa en ny bil och har inte tillgång till bra lokaler när vädret makter är dåligt.
har annars vaxat mina bilar själv under många år ,men som tråden säger är lite lat.


Detta inlägget har redigerats 2007-07-14 19:56:55



Postad 2007-07-14 20:03:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1649 gånger 
Dox:
Om det är mig du menar:
Jag har jobbat med rekond i över 30 år, från o till, både som anställd o som frilansare.
Det har blivit långt över 1000 bilar genom åren + mitt eget material som oftast
har stått som "reklampelare" för mitt jobb/kunskap.
Det har varit den enda referens, frånsett "mun-mot-mun-metoden" som jag behövt.

Det jag inte lyckats tillräckligt bra med för att själv vara helt nöjd med har jag berättat för kunden vad jag inte blivit nöjd med så att kunden själv har kunnat bedöma huruvida de tycker jag misslyckats eller ej.
Självklart har jag högre krav på mig själv p g a erfarenhet än många av de kunder jag hjälpt genom åren.

Jag anser mig f ö ha den kollen o kunskapen som erfordras för att besvara de frågorna jag besvarar. Givetvis med med vissa reservationer, så är det ju inom alla branscher.

Övriga frågor lämnar jag till expertisen......

Vad gäller om du skulle klara att sköta din bil själv kan jag bara överlåta till dig själv att anse hur ditt resultat har blivit.
Är du själv nöjd så räcker ju det oftast ganska långt, eller hur?


Detta inlägget har redigerats 2007-07-14 20:24:07



Postad 2007-07-14 20:28:19Dox, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-14
Läst 1631 gånger 
Det var precis dig jag menade ,man förstår om man läser mellan raderna att du har enorm kunskap.
Jag tycker väl att jag lyckats rätt bra , men som sagt är lite lat och har inte rätt lokaler.
Då åter till frågan är det värt att lägga pengar på lackskydd?

Läste lite gamla trådar med samma funderingar ,antagligen inget lätt svar.

Men de som har lackskyddat sin bil .med Ditec, Mr Cap osv ,vad blev resultatet och tycker ni att bilen är mer lättskött nu än tidigare om nu bilen inte var helt ny.


Detta inlägget har redigerats 2007-07-14 20:49:15



Postad 2007-07-14 20:57:05bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1624 gånger 
Dox:
Jag har väldigt svårt att avgöra det åt dig s a s.

Jag har varken din ekonomiska status (alltså om du anser dig ha råd med att lämna iväg din bil 1 gg/år för en uppfräschning a´1500-2500:-), eller ditt kunnande för att göra det själv att referera till.
Det får bli gissningar om du inte har något emot det.
Det kostar ju en o annan spänn att anlita ett proffs, som du vet.

Men har du inte lokaler, som ju är en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb, så är det svårt.

Se det i ett längre perspektiv:
Hur länge har du tänkt behålla din nya bil?

Hur brukar du din bil? Som bruksbil, eller är du lite mer rädd om din "investering"?
Det handlar ju dock om en hel del pengar,,,,

Hur har du möjlighet att tvätta din bil? Handtvätt eller maskintvätt?

Har du tid/möjlighet att tvätta minst två gånger/månaden för hand?

Parkerar du under tak eller utomhus?

Hur mycket kör du/år?

Det är, som sagt, många punkter som inverkar på hur väl en bil behöver "omvårdnad".

Hoppas du förstår att jag inte försöker slingra mig från att ge dig ett exakt svar då det inte finns några exakta svar på din fråga.
Det är ju bara du själv som vet hur mycket du hinner ta hand om din egen bil, allt annat är spekulationer.
Med lite mer förutsättningar så kan jag kanske ge dig ett mer rättvisande svar.

Rent generellt så är det oftast lönsamt i det långa loppet att ha någon form av lackskydd på sin bil, oavsett om det är ett proffsskydd eller ett eget applicerat hårdvax.


Detta inlägget har redigerats 2007-07-14 20:58:09



Postad 2007-07-14 21:14:42Dox, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-14
Läst 1619 gånger 
Till Bustorp
Ska försöka svara på alla frågorna.

Minst 3 år
Bruksbil ja
Sommartid handtvätt vintertid möjlighet att tvätta förhand men det blir oftast maskin
Möjlighet att tvätta två gånger ja ,görs det nej
Parkering i garage oftast
ca 1500 mil/år

Brukar använda en turtle maskin när jag gör jobbet själv,namn på den har jag inte i huvudet men den har singel huvud.

Jag tycker att du frågar klokt.Det är inte alltid lätt att svara vad andra anser men du tar dig tid och det ska du ha stor kredit för.
Troligen kommer jag inte anlita någon firma ,men har inte bestämt mig än


Postad 2007-07-14 23:02:04bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1610 gånger 
Dox:
Tror nog att du gör ett relativt gott val, och ett gott försök, att köra själv.
Återigen beror det på pengar o vad man anser att sin "investering" är värd.
Jag förutsätter att du servar bilen i god ordning.

Vissa bilhandlare bedömer inte ett lackskydd som så värdefullt efter, låt oss säga, tre år.
Där ger serviceboken ett bättre utbyte.

Det är mer värt om den varit lackskyddad regelbundet i 5-6 år och att det finns dokumentation på det + att den okulära besiktningen (som ju kan variera efter vilken bilhandlare du byter med) ändå förekommer.
Vissa säljare bryr sig inte ens om att titta på bilen, de går bara efter "listan" .

Alla bilhandlare bryr sig dock inte om skicket ändå, utan räknar med att det krävs en helrekonditionering vid ett inbyte o tar med det i sin prisbild. det är tyvärr bara så.

Men det finns, som du förstår, alltid utrymme att förbättra sina möjligheter att hålla sin bil i ett bättre skick än vad man tror.

Det beror enbart på en själv o ens plånbok o "välbefinnande", inget annat.
Man ska inte lura sig att tro att ett proffslackskydd gör s a s halva jobbet.
Riktigt så helbrägdagörande är det inte.....men visst är det bra.

Jag rekommenderar egentligen alla att göra det, men det finns alltid undantag, som du förstår.
Att säga vem som är undantaget sträcker jag mig dock inte till, som du säkert också inser.

Skonsam tvätt är dock alltid det viktigaste i hela proceduren vad gäller att sköta sin bil över tid.

Din maskin kan jag inte uttala mig om, mer än att det troligtvis är en s k "Musse Piggmaskin", med s a s stora "öron" att hålla i,
så är det inget annat än ett substitut till en enkel vaxmaskin.
Den är inte oduglig, men heller inget jag rekommenderar p g a sin svaga motor. Du kan lägga ett skyddande lager vax, men inte polera bort ev. repor.
I mina ögon oduglig........men det är i mina ögon.


Postad 2007-07-15 00:07:17Dox, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2007-07-14
Läst 1601 gånger 
Kanske inte rätt tråd ,men ställer frågan ändå

Jag hittade vilken maskin jag har en turtle TW 100 med 1300 varv.Ej med musse pigg öron .Inköpt på Mekonomen
Om denna inte är rätt vad ska en novis inhandla för något?




Denna tråd är stängd och det går inte att göra fler inlägg.
För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014