Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2005-09-30 01:23:44 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1691 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
| Postad 2005-09-30 08:30:02 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 1681 gånger | | Problemet med varmgarage är all kondens som bildas - i hålrum och massa ställen man inte vill ha den. Är dessa då dåligt eller inte behandlade och svetsfogar med tiden börjat spricka - ja då kommer rosten snabbt. Ventilationen är ofta dåliga i varmgarage dp folk vill spara energi (dvs har inte ventilerna öppna, om det nu finns sådana över huvudtaget...)
Desutom gör värmen i garaget att rostprocessn mångdubblas (exponentiellt beroende). Så visst är varmgarage det bästa rost vet! Detta ser man bla genom tester i "väderkammare". Temperaturcyklingen i sig sätter också stor stress på ALLA komponenter i bilen.
Samma problem (varm luft med stor relativt hör halt av vatten, kyls ned och kondenserar på känsliga ställen) är det som gör att kryprumsgrunderna har mest fuktproblem av våra grundkonstruktioner på hus.
Men ur rostsynpunkt så är antagligen carport bäst (jämfört med kall/varmgarage): bra luftning, men ändå slipper man skrapa.
Smältningen på en bil ute är betydligt mindre kritisk: dels sker ev rostning långsamt (kyla), man har bra luftning/torkning, smältningen sker främst utanpå chassi/kaross (kondenseringen inne i hålrum som torkar ur långsamt).
Husen står ju alltid ute så det sker inte kondensering på känsliga ställen om de inte har "fel" konstruktion (typ kryprumsgrund på sommaren, eller i detta fall med gamla hus att man tätat dem). Men visst är det kalla, TORRA klimatet I SIG bra för husen (och bilarna).
MVH/CRV
|
Postad 2005-09-30 09:35:23 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 1676 gånger | | Speedo: Visste inte att du hade carport.
|
Postad 2005-09-30 13:04:17 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 1670 gånger | | bustorp: Det är bra att du kollar att man verkligen vet vad man pratar om. :)
I lägenheten vi bodde i tidigare, hade vi "bara" carport. Bodde där i 5år, och jag var fascinerad av att rutorna alltid var isfria. Däremot Kunde det snöa in över bilen endel om det var riktigt stormväder.
Där vi bor nu (sedan 3år tillbaka) har vi bilen i kallgarage däremot. Ingen större fördel mot tidigare carport egentligen, förutom det här med snön.
CRV: Låter mycket vettigt det du säger. Kan det även ha något att göra med att plåt utvidgas och dras ihop när det blir varmt/kallt, och gör att fukt lättare kan ta sig in i porerna i plåten osv? Men det känns ändå bra att få ta in bilen några gånger under vintern och tina upp den. Men antagligen så skall man då ha den inne ordentligt länge så att fukten hinner dunsta.
// Frank
|
Postad 2005-09-30 16:06:05 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1665 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2005-09-30 18:46:36 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 1663 gånger | | Jag får mer kondens inne i bilen i varmgarage än i kallgarage på vintern. Det syns särskilt på insidan av bagageluckan som inte har någon klädsel. Undra hur det ser ut bakom klädseln där det finns sådan? Det stämmer inte med Lindfalas tes men jag kan inte hjälpa det, jag har kondens likväl.......
|
Postad 2005-09-30 20:31:26 | Speedo, Umeå Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01 | | Läst 1660 gånger | | Jag förstår inte ens Lindfalas tes/argument, så jag bryr mig inte ens om att kommentera ;)
// Frank
|
Postad 2005-09-30 21:05:25 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1655 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|