Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : När motorvärmare?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-30 01:23:44Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1691 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-30 08:30:02CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1681 gånger 
Problemet med varmgarage är all kondens som bildas - i hålrum och massa ställen man inte vill ha den. Är dessa då dåligt eller inte behandlade och svetsfogar med tiden börjat spricka - ja då kommer rosten snabbt. Ventilationen är ofta dåliga i varmgarage dp folk vill spara energi (dvs har inte ventilerna öppna, om det nu finns sådana över huvudtaget...)

Desutom gör värmen i garaget att rostprocessn mångdubblas (exponentiellt beroende). Så visst är varmgarage det bästa rost vet! Detta ser man bla genom tester i "väderkammare". Temperaturcyklingen i sig sätter också stor stress på ALLA komponenter i bilen.

Samma problem (varm luft med stor relativt hör halt av vatten, kyls ned och kondenserar på känsliga ställen) är det som gör att kryprumsgrunderna har mest fuktproblem av våra grundkonstruktioner på hus.

Men ur rostsynpunkt så är antagligen carport bäst (jämfört med kall/varmgarage): bra luftning, men ändå slipper man skrapa.

Smältningen på en bil ute är betydligt mindre kritisk: dels sker ev rostning långsamt (kyla), man har bra luftning/torkning, smältningen sker främst utanpå chassi/kaross (kondenseringen inne i hålrum som torkar ur långsamt).

Husen står ju alltid ute så det sker inte kondensering på känsliga ställen om de inte har "fel" konstruktion (typ kryprumsgrund på sommaren, eller i detta fall med gamla hus att man tätat dem). Men visst är det kalla, TORRA
klimatet I SIG bra för husen (och bilarna).

MVH/CRV


Postad 2005-09-30 08:34:35CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1680 gånger 
Det effektiva med carport är att avkylningen mot vår atmosfär hindras effektivt. Jorden behöver ju ge tillbaka all solvärme vi fick under dagen - annars skulle temperaturen bara stiga och stiga... Avkylningen leder till kondensering och till is om det är minus...

Calix, Defa mfl vet jag har jhaft tabeller för när man "bör" använda motorvärmare på sina hemsidor. Men avgörande är vad man menar med "bör". Är det plånbokens, miljöns eller bilens bästa man är ute efter????

http://www.calix.se/default.asp?parSprak=SE
http://www.defa.com/heating.php3?lang=2&ndid=10&aid=&tid=#


Detta inlägget har redigerats 2005-09-30 08:35:00



Postad 2005-09-30 09:35:23bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1676 gånger 
Speedo:
Visste inte att du hade carport.


Postad 2005-09-30 13:04:17Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1670 gånger 
bustorp: Det är bra att du kollar att man verkligen vet vad man pratar om. :)

I lägenheten vi bodde i tidigare, hade vi "bara" carport. Bodde där i 5år, och jag var fascinerad av att rutorna alltid var isfria. Däremot Kunde det snöa in över bilen endel om det var riktigt stormväder.

Där vi bor nu (sedan 3år tillbaka) har vi bilen i kallgarage däremot. Ingen större fördel mot tidigare carport egentligen, förutom det här med snön.

CRV: Låter mycket vettigt det du säger. Kan det även ha något att göra med att plåt utvidgas och dras ihop när det blir varmt/kallt, och gör att fukt lättare kan ta sig in i porerna i plåten osv? Men det känns ändå bra att få ta in bilen några gånger under vintern och tina upp den. Men antagligen så skall man då ha den inne ordentligt länge så att fukten hinner dunsta.

// Frank


Postad 2005-09-30 16:06:05Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1665 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-30 18:46:36bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1663 gånger 
Jag får mer kondens inne i bilen i varmgarage än i kallgarage på vintern. Det syns särskilt på insidan av bagageluckan som inte har någon klädsel. Undra hur det ser ut bakom klädseln där det finns sådan?
Det stämmer inte med Lindfalas tes men jag kan inte hjälpa det, jag har kondens likväl.......


Postad 2005-09-30 20:31:26Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1660 gånger 
Jag förstår inte ens Lindfalas tes/argument, så jag bryr mig inte ens om att kommentera ;)

// Frank


Postad 2005-09-30 21:05:25Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1655 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-30 21:52:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1653 gånger 
Så det räcker inte att jag sitter där själv utan jag måste bjuda in en kompis också? Nej, den var inget vidare, sorry!
Garagets ventilation är det inget fel på, snarare bilens täthet, tror jag.


Detta inlägget har redigerats 2005-09-30 21:52:55




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014