Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Nya produkter från Hagmans?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-10-15 19:18:08CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2015 gånger 
Denna produkt måste testas! Vi har ju både Lahega och Autosmart som gör produkter som anpassats för vårt klimat - så de är inte ensamma om detta.

SP:s tester är jag lite skeptisk till - dels pga det jag sett av deras provverksamhet och dels pga deras mätmetoder. Det har tex visat sig att glansmätningar ger resultat som dels har dålig repeterbarhet och reproducerbarhet, men också korrelerar dåligt med vad man objektivt uppfattar med blotta ögat.

Accelererade vintertester borde fokusera på det som sliter mest under en vinter, tex avfettning och salt. Hög temperatur och solljus matchar inte den vinter min bil brukar uppleva... Men är självklart relevanta stresser.

Det är intressant att de satte Sonax hårdvax sist i Plus test - ett vax som VUNNIT flertalet andra test som gjorts i verklig användningsmiljö och med objektiv bedömning av personer.

Normalt kräver man att accelererade tester och olika mätmetoder verifierar sin effektiv genom jämförelser med verklig användning och objektiva mätmetoder - så detta gör mig lite frågande. Men jag kan självklart inte ifrågasätta testresultatet utan att veta mycket mer.

Detta kan mycket väl vara det bästa vaxet för vintern!

MVH/CRV


Postad 2005-10-17 16:37:11Mm, Borås
Medlem p?Stacken sedan 2005-10-13
Läst 1967 gånger 
Autosmart är så vitt jag vet ett engelskt företag med både produktion och utveckling i England. Jag tror inte att Autosmart tillverkar exklusivt för den svenska marknaden. Och om de gör det: var har de i sådana fall sin produktutveckling? Det skulle i alla fall förvåna mig, även om det står ”Skandinaviskt hårdvax” på förpackningen, om produkten skiljer sig från den som tillverkas för den engelska marknaden. Rätta mig gärna om jag har fel.

Varifrån kommer Lahegas produkter? Är det inte Hagmans som producerar åt Lahega?

När det gäller SPs testverksamhet så känner jag personligen att de är en av väldigt få som kan åberopa någon form av objektivitet, det känns som att SPs affärsidé bygger på just detta. De har i alla fall någon form av vetenskaplig infallsvinkel. Det skulle inte jag vilja påstå vara kännetecknande för många övriga ”kvällstidningstester” där man ägnar en eller flera eftermiddagar åt att polera bilar och kika efter reflektioner samtidigt som (ir)relevanta (?) faktorer som lukt (hallå!!?) och konsistens, som i allra högsta grad är just subjektiva, tillåts fälla avgörandet.

CRV >> det vore intressant om någon utan kommersiella intressen kunde åta sig att testa just skydd mot en svensk vinter, med salt, avfettning och allt vad det innebär. Finns det någon möjlighet? Kan ”Stacken” ordna ett sådant test?


Detta inlägget har redigerats 2005-10-17 17:18:48



Postad 2005-10-17 16:59:43Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1964 gånger 
Mm, håller med dig på vissa punkter. Skandinviskt hårdvax heter Protective sealer polish om jag inte har helt fel? Lahega köper in och gör en del, men långt ifrån alla produkter själv. Tror det förekommer en hel del legotillverkning hos dem. Men så funkar det väl på ganska många företag i dag. Deras lackskydd, toughguard är t.ex. Amerikanskt www.toughguard.com

Oberoende testar är vad CRV gör på ett mkt bra sätt, tummen upp för att du orkar ta dig tid åt alla intressanta tester!



Postad 2005-10-17 19:58:05wazid, Helsingborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-19
Läst 1953 gånger 
Här är hela pressinfon om Hagmans nya vax:

http://www.cms-internet.com/carcare/Shownyhet.asp?id=58





Postad 2005-10-17 20:56:30CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1948 gånger 
Mm, sant: Autosmart är engelskt. Men visst finns det likheter med nordiskt klimat i både England och i norra USA. Finns tom områden där saltningen är likartad.

Men visst kan det finnas fördelar med nordiska produkter - det visar bla framgångar för nordiska vinterdäck i jämförande tester. Genom att kolla företagens hemsidor så framkommer det ju att också Lahega har en betydande tillverkning i Sverige. Att branding (man märker någon annans produkt med sitt varumärke) förekommer i alla brancher är känt, men vilka som brandar VAD är väl lite av företagshemligheter, så där har jag inte en aning.

Vad gäller SP:s vetenskapliga metodik för denna testning så är detta oklart för mig. Detta handlar om uppdragstestning och sådan har jag erfarenhet av via SP. Den genomförs vanligen efter kundens spec och man får svar på de testparametrar man begär mäts. Hur man väljer och VAD man väljer att presentera av all denna data är upp till kunden. Blanda inte ihop detta med vetenskaplig forskning - som ställer helt andra krav.

Men här nämns i pressmeddelandet standardiserade testmetoder. Standardiserade av vem? Jag visste inte att det fanns en internationell standard för lackskyddsstress? Var det denna teststandard som satte Sonax hårdvax allra sist i Plus test? Ditec hänvisar än idag i annonser till SP:s test på 80-talet. Verkar svårt att få veta vad SP testade och egentligen ansåg då.

Tyvärr är det svårt med testkriterier för vaxer/lackskydd! Exempel:
* Hur hydrofobisk en yta håller sig är tyvärr inte bara positivt. Snarast negativt om vi ser till våra senaste testerfarenheter och hur de mest populära lackskydden fungerar. Stor vattenpärlning ger tex en mer nedsmutsad bil!

* Glans är viktigt, men tyvärr har jag fått höra (saknar egen testerfarenhet) att det är svårt att få god korrelation mellan olika testomgångar med glansmätare och att resultatet dessutom kan skilja från vad man som betraktare upplever.

AMS/Bilsports tester mfl (Pär Brandt et al) ser jag inte alls som oseriösa tester, tvärt om. Deras fokus är att efterlikna verkliga användningsförhållanden och bedöma utifrån objektiva kriterier med försökspersoner och blindtest. Jag använder samma testupplägg för mina tester och det finns skäl för detta:
- Verkligheten ljuger sällan helt. Vid alla accelererade tester måste man noga ta reda på accelerationsfaktorer och sortera ut testartefakter.
- Är en oberoende testpanel enig så ger detta ett starkt stöd till att flertalet konsumenter kommer iaktta denna skillnad under likartade (realistiska) förutsättningar (lackskick, appliceringssätt, omgivningsstress etc). Att mäta med fysikaliska mätmetoder kan verka överlägset, men då måste man korrelera dem mot de egenskaper man söker i praktiken och säkra reproducerbarhet/repeterbarhet. Man kan tex tänka sig att glansindexets hela utfallsomfång av en betraktare bedöms som identiskt! Jämför med tex dB-mätare, där man kan dra fel slutsatser om man inte jämför med vilka bullerskillnader som örat KAN uppfatta. Typ/frekvens kan vara avgörande istället.

Så här tänker jag i mina test: Om inte alla eller nästan alla testpersoner ser en skillnad mellan de vaxade ytorna - då anser jag det inte som att skillnaden är tillräcklig för att noteras. Därför blir mina testresultat ofta ganska ”öppna” – en tydlig rangordning är sällan möjlig. Men en del för- och nackdelar kan oftast finnas, men deras betydelse får varje läsare bedöma.

Men ALLA tester är intressanta och ökar vår kunskap! Jag vill inte främst klanka ned utan belysa begränsningarna med alla tester!
Jag hoppas själv kunna testa Hagmans Winter shield och bifoga mina tankar.

Det skall inte heller falla någon skugga på Hagmans som skall ha en eloge för att de begär testning som i vilket fall ger EN bild av läget.


MVH/CRV



Postad 2005-10-20 15:53:34Wintershield,
Medlem p?Stacken sedan 2005-10-14
Läst 1917 gånger 
Jo det är sant att accelererade test kan innehålla felkällor,ju mer accelererade desto fler felkällor.

Men SP har en viss erfarenhet av ytskyddstestning onekligen.Vi testar tak och golvbeläggningar där då kunderna kräver certifikat på våra produkter.Sen kan kan validiteten alltid ifrågasättas då det gäller tex vaxtest.Men reliabiliten är ok dvs resultaten upprepas hyggligt.

Vi gjorde naturligtvis test på dessa vaxer i natura dvs på bilar samt på huvar som fick genomgå diverse tvätt och avfettning som normal hantering helt enkelt.Dessutom hade långt fler parametrar än SP.Dessa var många gånger subjektiva som i Bilsport typ polebarhet ,avtorkning mm.

Men den "enkla" parametern hållbarhet visade bra korrelation med SP test.
Vi testade sk hårdvaxer (från tyskans Hart Wachs) då det gällde att inte jämföra äpplen med päron dvs med så kallade polervaxer som delvis är något annat

Resultaten av "naturatesten" vad den nu är värd för att vara försiktig var att Hagmans Wintershield var bättre än de andra hårdvaxerna.
Sen följde Autosart Skandinaviskt Hårvdax och Hagmans Glanvax i en grupp där det var svårt att särskilja dem.Sonax Hårdvax och Turtle Top Coat Sealer var väldigt bra i början för att sen i mitten av testet plötsligt "dö" i avrinning och glans.Dessa vaxer hade vädigt bra avrinning i början men i alla fall Turtle upplevdes som "fet"i ytan och samlade en del damm.

Man får ta dessa resultat som man vill men det var våra erfarenheter och de är de vi jobbar efter.Tacksam för synpunkter på detta och eventuellt på erfarenheter av Winter shield.Då det är marknaden som talar tar vi naturligtvis detta på allvar.

Vaxdoktorn på Hagmans

www.vaxdoktorn.se


Postad 2005-10-21 01:01:03djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 1895 gånger 
-> Porta:

Tackar för erbjudandet men det var inte datablad om produkterna i sig jag begärde av dem utan info om vilka produkter man skall använda ihop och i vilken ordning man skall använda dem för att få optimalt resultat, hållbarhets- och glansmässigt (Platinum sedan Silverseal eller SS sedan Platinum etc). Det är angående detta de dröjt med svar och sedan har jag inte lagt mer krut på att försöka få svar av dem. De lämnar ju motsridiga svar ang. även detta på sin hemsida.

Mvj
/djk


Postad 2005-10-21 02:13:23bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1890 gånger 
Mitt förslag är att lägga Platinum över SS om du tvunget måste så kan du "toppa" flera ggr. på samma grund.
Ser dock ingen vinst med det då du troligen inte ser någon skillnad i glans alls utomhus.
Hållbarhetsmässigt tror jag att du får ut mest av SS om du låter det vara i"fred" så länge som möjligt. Jag lade SS på min bil vid midsommar i fjol (över 15 mån. sedan) och det blänker likadant fortfarande trots en vinter med avfettning o salt.

Jag tror mer på ett riktigt underarbete o ETT toppskikt än en massa toppskikt.
Det är i botten du lägger grunden till glansen............

Det finns inga genvägar till ett bra resultat.


Postad 2005-10-21 09:50:23Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1881 gånger 
djk, aha okej då förstår jag. Enklast om man vill veta ngt är att ringa. Det finns ett par st som är riktigt vassa, de sitter i Uppsala tror jag. Ibland så undrar man om de som är säljare har så stor koll på allt de säljer. En del är inte bra på bilvårdssidan men har riktigt bra koll på sanitetssidan så att säga. Djk din säljare rekommenderade väl completet tillsammans med oscillernade maskin? Galet enligt mig då complete behöver värme för att fungera, värme som man får med roterande maskin.


Postad 2005-10-21 14:42:06djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 1869 gånger 
bustorp:

Jag har nog bestämt mig för att göra så, dvs vänta med att göra ngt alls. Nu har jag dessutom köpt mig en gammal röd Volvo 940 att köra med på vintern, när det regnar eller är för mycket solsken, som jag också har SS-behandlat med bra resultat, så jag tänkte använda den som lite experimentbil. Provade bl.a. tipset med linolja på de svarta gummilisterna med mycket gott resultat. De blev som nya igen.

Porta:

Då får jag väl ringa istället. Ang. Complete med Cyclokopia så skriver i.o.f.s. Smartab så här i sin lathund: "OBS! Samtliga rubbingar och polerprodukter kan även användas med den vanliga CYCLO maskinen och ger då ca 70% av resultatet jämfört med FESTO och FLEX." (1) så helt fel ute kanske han inte var i.a.f.

(1) http://www.smartab.com/lathund/lathund03.htm

Mvh
/djk



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014