Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Tröskellådor




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-07-18 11:59:39Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2243 gånger 
Kanske den icke släta med silicone håller bättre?

Mvh
// Frank


Postad 2006-07-19 18:42:59Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2231 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-19 19:21:59ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2228 gånger 
Inte kan man ha bättre underlag ä en nyblästrad yta, men hammarlacken blir så hård och därmed så slås det lös småbitar om den får en kraftig stöt eller liknande.

JAg har även testat med kalgalv under och det funkar också, men skillnaden blir inte så stor.


Postad 2006-07-19 19:29:26Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2226 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-19 21:26:59ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2224 gånger 
Nja, vill inte riktigt hålla med dig. Har haft kontakt med riktigt duktiga killar om just detta då jag jobbat med att renovera bilar, en blästrad yta håller kvar färgen riktigt bra, givetvis tvättad, använder ofta aceton till detta. Just alla porer och gropar gör att färgen griper fast riktigt bra, nu har jag väldigt fins blästermedel och inte grov sand så jag har inte fått så grov yta. Det mest slitstarka jag har använt mig av är först en etsande 2k lack och sedan på denna sedvanlig 2-k lackering och på detta en underredsmassa, denna tar då upp alla stenskott osv så inte själva lacken kommer fram och får ta stryk. Pulverlackat har jag också testat men det är samma där, det måste på en underredsmassa för att få det att inte rosta under pulverlacken. Hur många har sett flagnande och rostiga dragkrokar på bilar?
Det finns ju givetvis massa bra färger att köpa för dessa andamål som bilfabrikanterna använder sig av (dock inte merca) men dom e lite svåra att få tag på om man inte har en massa kontakter so inte jag har än.


Postad 2006-07-19 21:51:14Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2221 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-19 22:12:43Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2217 gånger 
Vad jag förstått så är det inget i hammarlacken som "neutraliserar" rosten, utan det faktum att färgen är så tät så syret ej tränger igenom och då kan ej rosten frodas. Därför verkar det viktigt att måla flera varv med hammarlacken så det blir tjockt och helt tätt.

Mvh
// Frank


Postad 2006-07-19 22:29:37Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2213 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-07-19 23:19:36ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2210 gånger 
Det e ju rätt välkänt att om pulverlacken får en hård smäll, t.ex när en stem slår mot ytan på en grusväg eller vägomläggning så det blir ett lacksläpp så tränger fukten lätt in under pulverlacken och då flagnar färgen bort. Bilar e ju inte pulverlackade heller och billacker är inte så stadiga mot slag osv. Många som lackerar om huvar osv använder lite mjukmedel som används till plast för att den ska tåla mer stenskott osv, även många som lackar underreden och detaljer under bilen.

Det är väldigt många som lackar på blästrade ytor med grymt bra ytor (inte utseendemässigt dock)
Visst ligger det vanlig 2k färg under bilarna, men inte bara denna på de utsatta ställena, kika ex på sidokjolarna på BMW e34 som inte är nedlackade, de har en svart mycket slittålig färg och är inte en vanlig underredsmassa.

De hammarlacker som inte inehåller silicone går att måla över om man vill det, hur resultatet blir är ju en annan fråga.

En annan sak jag har upptäckt med de senare hammarlackerna och speciellt den släta är att de rinner så förbaskat, det gjorde dom inte tidigare, särskillt hammerite.


Postad 2006-07-20 11:52:56Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2204 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014