Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Syntetisk motorolja i manuell BMW-växellåda




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-03-23 10:59:37McEdon, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04
Läst 2508 gånger 
Hej STR

Tack för tipset om ARX och för länken till TheOilDropp. Jag skall försöka få tid att bläddra igenom forumet för det ser ut att innehålla en hel del intressant information. Förhoppningsviss diskuteras även ARX i några av inläggen där.

”Mannen som gav oss Virkon S” – det är så jag brukar reflektera över en kemikunnig medlem på Autopower som för ett tag sedan har varit mycket aktiv i diskussioner som tog upp problemet med illaluktande klimatanläggningar på BMW:er. I sina inlägg rekommenderade han Virkon S för att desinfektera systemet från de döda bakterier som avger odören, ett medel som visade sig vara mycket effektivt. Produkten används i normala fall för att desinfektera pälsen på djur från skadliga mikroorganismer.

Det finns att köpa på Granngården och Apoteket och kostar c:a 30 SEK påsen. Man gör en vattenlösning enligt anvisningen och sedan sprayar man den in i luftintaget ett par gånger om året. Kupéfläkten skall vara på c:a halvfart och alla ventiler stängda.

Jag vill minnas att hans användarnamn var samma, eller snarlikt, ditt och att han i sina inlägg ofta hänvisade till Stackens Bilvård, troligen p.g.a. att han var aktiv här också. Jag lekte därför med tanken att du och han är samma person.

Med vänlig hälsning

McEdon



Postad 2006-06-06 21:35:55Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2456 gånger 
McEdon, håll oss gärna uppdaterade på hur det går med din växellåda, då jag även har lite problem med min.

Jag är väldigt nyfiken på Diesel varianten, men har redan satsat så mycket pengar på växellådsolja så jag vet inte om jag kan motivera mig att testa detta nu...

// Frank


Postad 2006-06-08 08:49:07ridern, Arvidsjaur
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2448 gånger 
Dieselvarianten kan jag tänka mig är mycket effektiv om man har avlagringar i lådan, skölj ordentligt efteråt med ett par oljebyten, då kan man använda mycket billig olja.

Vissa brukar ju t.om köra dieselvarianten i gamla bilmotorer, då tömmer dom ut all olja och byter filter, fyller på med diesel och kör motorn lite bara, sedan byter dom filter och diesel och upprepar proceduren, tvärstarta och stäng av fast bilmotorn är känsligareän en växellåda så någon dyr bilmotor skulle jag nog inte göra det på.


Postad 2006-06-08 13:05:14McEdon, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04
Läst 2444 gånger 
Hej

Att tvätta rent en växellåda med Diesel är utan tvekan en mycket effektiv metod, men efter en hel del grubblande har jag bestämt mig att tills vidare försöka lindra problemet med trögheten i min växellåda enbart genom att byta oljan. Och det behöver nödvändigtvis inte vara en äkta växellådsolja utan kan mycket väl vara en 0-30 fullsyntetisk motorolja. Men jag har haft annat att tänka på och prioritera under senare tiden så medan jag mediterar vidare i ämnet får jag dra fördel av att oljan i växellådan flyter bättre på grund av det varmare vädret och att växlingströgheten därmed blir mindre kännbart.

Jag tror att mycket av den tröghet som rapporteras i diverse forum beträffande de manuella 5-växlade växellådorna på bl.a. BMW E39-serien, beror just på dåliga flytbarhetsegenskaper hos MTF-LT-1:an, särskilt vintertid. MTF-LT-2:an, som används sedan 2003, sägs vara mycket bättre konstruerad i detta avseende. Men det specifika problemet med dåligt fungerande retur från 5:ans läge i dessa växellådor sägs inte alls vara förenat med just växellådsoljan. Enligt vad jag har läst, och tolkat, är det istället en av de komponenter som sköter den funktionen – en liten kolv av något slag – som är fabrikssmord med en alldeles för dåligt smörjmedel och behöver återsmörjas med inte mindre än att växellådan måste tas isär. Givetvis bör man inte heller utesluta att det finns även en komponent av rent mekaniskt slitage med i bilden, på 2:ans synkroniseringsring exempelvis. Tyvärr är psyket oftast för svagt för att vi skall våga tänka på den här typen av mycket kostsamma scenarios, eller hur? Och tänk att behöva berätta för grannfolket som äger en Volvo att växellådan i vår ”statussymbol” och ”kvalitetsbil” BMW behöver renoveras för åtskilliga tusenlappar bara efter 10000 mil, vad förskräckligt!

Ha det gott och lycka till med ert bilägande … och väck gärna tråden till liv när det finns intressanta erfarenheter och kunskaper att rapportera.

McEdon



Postad 2006-06-12 22:32:05Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2425 gånger 
Synd att man inte är så duktig så man kan "känna" på symptomet om det är rent slitage eller om det bara kan vara avlagringar på synkringarna...

Jag har dock lärt mig känna igen att när man har problem att få i 2:ans växel första gången, då har man en felaktig olja. Vet ej exakt vad som orsakar fenomenet, men jag hade exakt samma på min tidigare golf när jag köpt en OK-olja (visserligen med rätt specar) som nu på Mazdan innan jag bytte sista gången.

// Frank


Postad 2006-06-14 11:48:56McEdon, Stockholm
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-04
Läst 2418 gånger 
Speedo:

Låt oss grubbla litet kring detta med avlagringar: För mig förefaller det som helt osannolikt att eventuella avlagringar i växellådan skulle bildas enbart på en av synkroniseringsringarna, 2:ans exempelvis. Men risk att jag förenklar saken alldeles för mycket i mitt sätt att resonera, så skulle jag vilja påstå att avlagringar på en växellådas drev och synkroniseringsringar är restprodukter av diverse tillsatser som en växellådsolja innehåller. Det handlar alltså om utbrända tillsatser som inte klarar de belastningar som de utsätts för och så småningom faller sönder. I så fall borde dessa avlagringar bildas i hela växellådan, eller hur?

Själv tror jag att det är befogat att misstänka att man har även någon form av mekaniskt slitage i sin växellåda när växlingssvårigheterna berör endast ett av växellägen. Och just 2:ans växel tycks vara den som tar mest stryk: man drar oftast för mycket på 1:an och när man sedan lägger i 2:an då är varvtalet i växellådan för högt för att 2:an skall förmå att synkronisera in på ett normalt sätt; man tvingar in växeln mer eller mindre med mekaniskt slitage som följd.

Den typen av mekaniskt slitage ger sig tillkänna mer eller mindre beroende av vilken sorts olja man har i växellådan; det är mycket som tyder på det, inte minst dina egna erfarenheter. Såväl oljans smörjegenskaper och flytbarhetsegenskaper (är särskilt viktiga: oljan bör behålla sin viskositet i vila helt oförändrad ned vid minst -50 grader) som dess kraftöverföringsegenskaper (oljans friktionskoefficient) är av betydelse. Efter några tusen mils körning behöver därför den olja som bilfabrikanten rekommenderar inte alls vara den bästa att ha i växellådan. Man får då söka bland de fullsyntetiska oljor som finns på eftermarknaden, som fullsyntetiska ATF-oljor exempelvis. Som jag har antytt i mina tidigare inlägg är jag av den uppfattningen att även en fullsyntetisk 0-30 motorolja kan vara den perfekta lösningen till problemet så jag tycker inte att man skall dra sig för att prova. Har du gjort det? Vilka är dina erfarenheter i så fall?

Ha det gott

McEdon



Postad 2006-06-15 22:52:58Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2413 gånger 
Nej, jag har inte provat motorolja.

Jag provade den helsyntetiska Redline MT-90. Men då jag slängde bort 700kr på den, så vågade jag inte köpa en jätte dyr olja nu. Bästa hittils är mineraloljan Catrol TQ Dexron III. Är väldigt nyfiken på hur lådan skulle kännas med Transmax Z som låg överst på Castrols rekommendationslista för min bil, men jag tror jag ger mig nu...

// Frank


Postad 2006-06-22 10:10:34gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2395 gånger 
Skillnaden mellan Dextron och Transmaz är nog inget någon känner, det handlar mera om smörjegenskaper vid extrema tillfällen.
Avlagringar: idag är det så att det finns på flera bilmärken inga direkta specifika specifikationer då det skall bytas olja.
Bytte bakaxel olja i min Merceds efter 7000 mil och den var svart av partiklar, detta är helt normal, och vad med dessa partiklar, dom finns där och mals ner till finare partiklar för att slutligen bli väldigt små.
Detta är samma procedur i växellådan, och därmed så "fastnar " det som "avlagringar" det finns en viss renande effekt i ny olja, tro oftas att det inte räcker att lösa upp dessa avlagringar.
Prova tex att lägga något riktit nersmutsat i ren oclja och en annan likadan i Diesel låt detta ligga ett dyng så märker man effekten.

Och varför är det som oftast synkringarna på dom lägre växlarna som krångalr: skillnaden mellan ingående varvtal och utgående varvtal är större på 2:a växel än tex på 4:växel, oftast har man ju högre hastighet vid 3, och 4:e växel därmed behöver inte synkringarna jobba så mycket.
För mig är det viktig att byta olja ofta, säge var 5000:e mil i bakaxel och växellåda, ser det som småkostnader om man gör det själv, men visst det kan vara krånligt om man inte gjort detta förut.
Visst BMW och Mercor är kanske lite mer än andra märken, men dom har också kvalitetesproblem, tex har både Merca o Bmw haft problem med kamaxlarna.
Skillnade efter min erfarenhet är väl snarare att dessa märke är "villigare" till good will, men finns säker olkia erfarenhet här också.

Mvh Anders


Postad 2006-07-19 23:19:54alfamats, Höje, Kristinehamn
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-28
Läst 2377 gånger 
Dagens diesel är det inget drag i.Vi tvättade oljiga och infettade grejor på jobbet med diesel förr.Idag har vi slutat med detta för dagens diesel är helt värdelös.Tar inte bort ett skvatt.Fotogen är nog bättre att skölja med om det ska hända ngt. / Mats


Postad 2006-07-20 22:02:00gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 2373 gånger 
Det kan jag hålla med om.

Mvh Anders



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014