Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Smartab frågor?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-04-07 08:50:07Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 2056 gånger 
Ja du säg det? Jag har kallat det lackskydd men fick på nöten alltför många gånger för det. Så nu kallar jag Smartabs Silverseal för en glanskoneservering och inget annat. Står till och med på flaskan.


Postad 2006-04-08 09:38:34vax on, vax on.'>vax on.'>
Medlem p?Stacken sedan 2006-03-13
vax on.'>
Läst 2033 gånger 
Man ska lägga silverseal på mirror image.
Och efter 14dagar kan man lägga på platium, för att
förlänga livslängden på ss:en.


Postad 2006-04-08 10:32:44Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 2031 gånger 
EDIT

Nu snackar jag i nattmössan. Man kan lägga Platinum efter 2veckor men det ger ingenting om förarbetet är gjort på ett korrekt sätt.

vax on: Vad hände med skandinaviskt hårdvax som du brukar köpa på Clas Ohlson?


Detta inlägget har redigerats 2006-04-08 11:58:01



Postad 2006-04-08 11:04:52vax on, vax on.'>vax on.'>
Medlem p?Stacken sedan 2006-03-13
vax on.'>
Läst 2026 gånger 
Porta

Om du är läskunnig så här på lördagsförmiddagen så
ser du att det står att man "kan man lägga på platium, för att förlänga livslängden på ss:en."
Det är absolut ingen nödvändighet.

Om du lägger platium ovanpå silverseal så sliter du inte lika mycket på
silversealen.



Detta inlägget har redigerats 2006-04-08 12:38:17



Postad 2006-04-23 12:26:38STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 1960 gånger 
Ja det är sant att platinum förlänger livet för SS. Däremot kan man diskutera om det blir blankare eller djupare glans då SS är grymt på detta området.

Men jag gillar att toppa med platinum bara för putsandets skull.

Porta vet du om man kan lägga CTI ovanpå silversealen eller måste man ha kompatibla medel för att CTI ska komma till sin rätta.


Postad 2006-04-23 22:38:02Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1941 gånger 
Jag skulle nog inte lägga något annat efter en lackförsegling. Låter i mina öron mest som att man istället sliter på lackskyddet när man börjar hålla på med andra preparat och eventuell mekanisk nötning efterråt... Hydrowax använder jag dock, och det är även rekommenderat av Lahega att använda efter en Brightguard behandling för att hålla glansen på topp. Jag kör Hydrowax ungefär var 4:e tvätt på min BG behandlade bil.

Men om någon gjort en seriös test på en och samma bil med/utan platinum ovanpå SS och det visade att det höll längre med platinum så är det väl så...

// Frank


Postad 2006-04-24 09:17:15Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1932 gånger 
Enligt mig så kan man använda vilket vax som helst ovanpå en lackförsegling. Det här med att de skall vara anpassade för varandra köper jag inte riktigt. Brightguard och Hydrowax tillverkas inte av samma tillverkare, verkar inte heller som att Silverseal och Platinum gör det heller. Så man kan inte säga att de är fabrikskompatibla iaf.

Själva grejen med att toppa ett lackskydd är väl att man vill ha känslan av en nyvaxad bil. Kanske vill att det skall pärla eller ngn annan egenskap som förstärks av toppningen. Jag pratar nu om att toppa ett lackskydd som har legat på i ~sex månader och kanske har tappat lite av sin effekt.


Postad 2006-04-24 17:12:31STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 1917 gånger 
Jag kommer att prova CTI ovanpå SS så fort jag får tag i CTI.


Postad 2006-04-24 20:16:20Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1906 gånger 
Jag tror fortfarande, som jag skrivit tidigare gånger, att det uppenbarligen mycket starka lösningsmedel (luktar mycket starkare än vilket avfettningsmedel som helst) som finns i tex Sonax Hårdvax rimligtvis måste lösa upp delar av lackskyddet, speciellt i kombination med mekanisk nötning vid påläggning/avpolering. Känns ungefär som att tvätta bilen med förtunning och sedan vaxa med Sonax. Kommer helt enkelt inte göra det, efter en lackförsegling (oavsett typ på den). Men visst... gillar man att vaxa ofta så.. men då kan man ju lika gärna skippa lackförseglingen från första början.

Däremot förvånar det mig inte om det finns andra kemiskt "snällare" produkter som inte skadar lackskyddet lika mycket, tex hydrowax eller naturliga vaxer (banan, carnauba?).

Sedan bryr jag mig inte så mycket om ifall det är samma kemist som experimenterat fram Brightguard som Hydrowax. För mig räcker det att Lahega testat ut i sitt labb att detta är en väl fungerande kombination samt att jag kunnat verifiera det samma själv. Men visst, jag kan även tänka mig att något av lackskyddet kan försvinna även vid Hydrowax appliceringsproceduren.

Men var och en gör naturligtvis som dom vill. Jag bara berättar hur mina tankegångar går, hur jag gör, och varför. För mig är det viktigt att kunna motivera varför jag gör saker på vissa sätt...

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2006-04-24 20:18:35



Postad 2006-04-24 22:32:16Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1895 gånger 
Lackskyddet har man som sagt i grunden och jag köper att vissa medel kanske löser upp skyddet. Men vaxar man ofta så spelar det ingen roll. Att man då isf kunde strunta i att lackskydda håller jag med om. Men ofta är det kanske att ngn har lackskyddat sin bil och då vill att den skall vara "maxad" hela tiden. Då är det enkelt att bara lägga ett varv ovanpå lackskyddet. Eftersom ytan är polerad och hyffsat jämn. Mindre arbete helt enkelt. Billigare än att lämna in på mellanbehandlingar etc. Ofta är en mellanbehandling på silverseal just Platinum. Då kan man lika gärna köpa sig en flaska och sköta det själv.

Alla vaxer innehåller mer eller mindre lösningsmedel.
Själv så brukar jag toppa med t.ex. ett carnaubavax eller hydrowax som fungerar galet bra ovanpå vilket lackskydd/vax som helst.





För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014