Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Försegling av motortvättat bil




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-08-23 17:07:36bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1567 gånger 
Du läste tydligen inte mitt inlägg ordentligt tidigare.

"Ta en splitterny, helt oanvänd kylarslang eller insugsbälg eller annan gummigrej som finns under huven. Inte f-n är den blank o flottig som ny. Den är natursvart o lite matt i ytan, eller hur. Ser betydligt fräschare ut än allt spraykladd. Gäller alla gummidetaljer, även däck."

Tvättar du det rent o håller det rent så är det.......rent.
Då behövs inga sådana medel, tycker jag.

Nu pratade vi gummi, eller hur? Typ slangar, bälgar, däck.

Plast kan däremot vara annorlunda (sidolister, kofångare, motorkåpor, luftrenarburkar, insugningsrör o liknande) för det är ofta av varierande (läs sämre) kvalitet och kan behöva en dust med något medel för att fräscha till sig. Ex. grå Opelkofångare, Volvokofångare......känns det igen?

Då tror jag det är viktigt att det först blir ordentligt rent så att man inte kapslar in skit som flammar o grejar. Om man efter ett tag behöver lägga på igen så anser jag att det är viktigt att återigen tvätta lika rent som innan, för att inte kapsla in den skit som fastnat sedan förra gången och då menar jag inte lös skit utan all skit.



Postad 2006-08-23 23:21:07Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1551 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-24 07:07:48bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1545 gånger 
Jag har aldrig behandlat mina egna däck med något medel under de 30 åren jag har haft bilar, bara tvättat. Något undantag finns givetvis, men det var för att prova o jämföra.
Så jäkla bruna o spruckna tycker jag faktiskt inte att de är.....

Dessa medel är ju inte så hemskt gamla på marknaden, eller hur? Vad gjorde du innan det fanns såna här mirakelmedel? Körde omkring med bruna däck?
När du gjorde det så tvättade jag mina svarta...... ;=)
Svamp o utspädd HD Grön = rena, "naturligt" svarta däck.


Postad 2006-08-25 04:06:21Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1529 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-25 12:10:34bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1524 gånger 
Lindfalas:
"Sedan var det inte däck vi pratar om här heller."
Ursäkta, men du o jag har pratat om gummi de sista 3-4 inläggen, eller hur? I a f jag......


Postad 2006-08-25 15:40:19Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1516 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-25 16:10:13bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1514 gånger 
Lindfalas:
Jag motortvättar ordentligt med kallavfettning o högtryck första varvet.
Steg 2 lägger jag på hyfsat starkt med HD Grön med sprayflaska, låter dra o blåser med högtryck. Klart!
Ytterst sällsynt att det ens behöver svampas något efter det.
Kan vara rester efter motorvax som man missat med HT.

De får gångerna jag sedan behöver tvätta av under huven så lägger jag på lagom utspäddd HD Grön, låter dra ett par minuter o blåser med högtryck. Klart!
Då blir det bara rent. Det räcker för mig......

Även invändigt på instr. bräda, dörrsidor m.m.
Inget medel, bara rent första gången med HD och sen räcker det att ta fuktad MF-duk varje gång. Klart!
Originalhalvmatt o rent igen.

Dessutom så luktar det rent.....
HD Grön är att bra allroundmedel kan jag säga.
Löser även olja, fett o bra på flugor. Alkalisk.


Postad 2006-08-25 18:29:15Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1510 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2006-08-25 18:46:40mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 1506 gånger 
Hmm, håller med Lindfalas här. Även gummi behöver skyddas. Erkänner dock att jag sällan gör annat än håller motorn ren, det är ganska krångligt att komma åt på alla plast och gummidelar där. Men att spola av den och torka den gör i allafall att dammet försvinner, och ibland tvättar jag svamp och bilshampoo. olja och andra vätskor rinner ju inte omkring på nya bilar så att avfetta och använda högtryck är både onödigt och riskabelt för det mesta.
angående däck så är det annorlunda, dom ska va blanka och fina, men självklart efter ordentlig rengöring. Ovårdade däck på en bil med snygg lack är som att ha fin kostym och slitna skor enl mig.


Postad 2006-08-25 19:28:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1504 gånger 
Nu pratar vi ju gummi igen ;=)
Jag ställde denna frågan innan, Lindfalas, men fick inget svar så jag kopierar mig själv bara:

"Dessa medel är ju inte så hemskt gamla på marknaden, eller hur? Vad gjorde du innan det fanns såna här mirakelmedel?"
Skulle vara intressant att veta.

Jag ser gummi på en bil som förbrukningsmaterial som man förmodligen inte har så hemskt många år.
Däck slits ut eller tappar grepp ändå på några år som mest. Kylarslangar, kabelgenomföringar, insugsbälgar fördärvas ändå av värmen i motorrummet. Jag tror inte man förlänger lidandet speciellt länge om man gnor på något medel.
Och ingen vet ju heller om det är så.

Dessutom känns det lite riskfyllt att köra omkring med ex. vis gamla kylarslangar eller insugsbälgar bara för att man gnott in medel o tror att man kan köra ett tag till bara för den skull. Jag tror att man lurar sig själv lite där.

Jag byter.... innan det går sönder. Det är oftast billigare.

Men det är ju min åsikt.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014