Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lahegas nya lackskydd No 38 TOUGHGUARD




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-10-28 21:31:13bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2082 gånger 
Vad är hantverk i dina ögon? Nämn ett hantverk som inte producerar något.
All typ av arbete/arbetsinsats resulterar i någon form av produktion. Nämn något som bevisar motsatsen, Lindfalas.

Du producerar ett resultat, oavsett om det är en novell eller en kakelugn. En hantverkare kan göra hela kedjan s a s.

Vi kanske ska låta rekondare o deras kunder säga sitt om spörsmålet......

Var får man sin bil helrekondad med gott resultat för 1500:-. Visste du någon?



Detta inlägget har redigerats 2005-10-28 21:37:19



Postad 2005-10-29 17:00:33CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2060 gånger 
Den som någon gång försökt bemästra en roterande polermaskin 100% kan skriva under på att det är ett hantverk! För inte är det lätt att få ett 100% resultat och styra den exakt dit man vill alltid!???
Dvs det lönar sig att ha den teoretiska kunskap, träningen/erfarenheten ; Då blir resultatet bättre!

Att se resultatet av det Tommy The polish man gjort stödjer detta ytterligare - det är skillnad på polering och polering.

Att det sedan krävs att man genomför en snabbrekond på 3-4 h för att få rörelsen att gå ihop för tex rekond till bilförsäljare är en annan sak. Man får vad man betalar för i detta fall. Som amatör kan man ju ta god tid på sig och i flera fall kompensera erfarenhet med noggrannhet och gott om tid. Så som alltid i GDS, så finns det möjlighet att testa själv med gott resultat.

Men visst finns det flera tydliga tecken på att polering är ett hantverk. Däremot kan man ju diskutera var gränsen går - för vissa enkla bilvårdsjobb så är hantverkskunnnandet begränsat (tex att applicera ett enkelt vax/lackskydd).
Att det är jättelätt att tvätta en bil håller jag dock inte med om. Jag har hittills ALDRIG fått en ordentligt ren bil de gånger jag krävt detta av vänner/släkt inför att jag skall polera. De flesta har inte kunskapen om vilka medel och applicering som behövs för att lyckas 100% med tvätt. Men det är ett ENKLARE hantverk att lära sig, absolut.

Man skall respektera all yrken - det finns svårigheter i de flesta arbetsuppgifter!

MVH/CRV





Postad 2005-10-29 22:33:01Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2051 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-10-30 01:04:55Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2045 gånger 
På tal om priser... Svärmor skaffade nyss en Saab 9-5 -00, som var hyffsat fräsh i lack och inredning. Men den var inte lackförseglad, och städningen invändigt hade dom slarvat med, så hon funderade på att få det fixat.

Tro det eller ej, hon hittade en rekondare här i Umeå (tydligen enmans företag) som efter en titt på bilen endast skulle ta 1600kr för lackförsegling och invändig rekond. Han skulle bara ägna sig åt hennes bil den dagen, hade han sagt.

Tänkte att för det priset så känns det ju knappt lönt att hålla på själv. Inte åt dom man känner iaf, efterssom det verkar som att man skulle måsta gå ner på några hundra kronor, och då täcker det ju knappt medlena...

Jag undrade om inte svärmor själv tyckte det var underligt hur han kunde överleva, och vilken lön han egentligen kunde plocka ut, om han endast kunde dra in 1600kr/dag. Men hon var bara mest glad att det inte skulle kosta mer. Dock kan jag ju säga att hennes lack nog inte behöver spec. mycket polering innan förseglingen, men ändå...

// Frank


Postad 2005-10-30 10:19:23CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 2033 gånger 
En släkting fick en nästan ny bil (behövde bara en enkel polering innan) lackförseglad med BG för ca 1200 kr (med kvitto). Då ingick inte invändig rekond.

Återbehandling efter ett år kostade ca hälften.


Postad 2005-10-30 10:25:45bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2032 gånger 
Nu har du inte läst riktigt, Lindfalas.
Citatet ur Wikipedia täcker gott definitionen hantverk. Läs o förstå....

Jag skrev också tidigare:
"Ett riktigt proffs ser resultatet som den vara han säljer. För att uppnå det resultatet måste man ha en hel del erfarenhet, känsla för hantverket, öga för detsamma, riktiga hjälpmedel och en vettig prislista. Då handlar det inte om 3-4 timmar kan jag säga. Ett fåtal amatörer når upp dit.
Sen finns det rekondare som bara har det som yrke och många av dom ser det just bara som ett yrke, inget annat. Ett sätt att få ihop till hyran. Dom kunde lika gärna blivit fiskare eller maskinskötare....Resultatet ser man också därefter."

Kan inte se att jag drar alla över en kam med det uttalandet. Hur du kan få det till att jag nedvärderar de duktiga förstår jag inte.
Då skulle jag nedvärdera mitt eget tidigare arbete också.
Finns inte på kartan, Lindfalas.........

Vilka är hantverkare enligt ditt sätt att tolka Wikipedia då?
Berätta vilka du tycker är hantverkare.......så reder vi ut detta en gång för alla.


Detta inlägget har redigerats 2005-10-30 17:32:21



Postad 2005-10-31 21:46:34Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 2000 gånger 
Följde med svärmor och lämnade in bilen till rekondaren idag, som endast skulle ha 1600kr för invändig och utvändig rekond. Såg hyffsat seriöst ut där, men jag fattar inte hur han kan överleva med sådana priser. Jag frågade vilken lackförsegling han använde, och det var tefcar.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-10-31 22:05:35



Postad 2005-10-31 23:10:12Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1994 gånger 
Frank, var det ute i Röbäck? En tefcarbehandling brukar ligga på 3500kr. Men en varningens tecken, det finns två st olika tefcarbehandlingar. En som är enkomponents samt en tvåkomponents. Den billigare brukar ligga på 1000, den är som ett vax medans den andra är riktigt bra. Ska själv lägga den på min egen bil denna vecka om jag hinner.


Postad 2005-11-01 09:35:16Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1984 gånger 
Han snackade om två varianter, där den enklare/billigare skulle hålla ett år, och den dyrare skulle hålla upp till 5(?) år. I det här fallet var ju den enklare, men tänk på att det både var invändig och utvänding rekond för 1600kr.

Sedan kan väl en enkomponents variant även vara bra? SS är ju det tex. Skall bli kul att se hur det håller på den...

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-11-01 09:36:15



Postad 2005-11-01 09:59:39Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1980 gånger 
Ja den billigare håller ~1år. Den dyrare stoppar faktiskt riktigt länge, jag har jobbat med tefcar förrut och det är ett riktigt bra lackskydd måste jag säga. Har för övrigt skaffat mig en uppsättning av den dyrare varianten. Ska bli trevligt att tefcarbehandla roffen inför vintern.

1600 är billigt för en in och utvändig rekond. Jag hade själv gjort det för samma peng om inte billigare om Svärmor bad mig. Apropå det så måste jag polera bort en skada efter en smitning på hennes bil. Hur mkt ska jag fakturera? =) Blir nog gratis annars kanske det kommer en gigantisk räkning på mat&husrum =)



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014