Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bustorps test av lackskydd mm




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2008-08-02 07:40:15rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 2161 gånger 
Det sköna med bustorp är väl annars att han extremt sällan påstår något, han bara konstaterar det han själv ser. Och i det här fallet konstaterade han att lacken, till en början, var blankast där den var oskyddad samt omärkbar skillnad i hur lätt den var att tvätta. Varför skulle han hitta på något som inte är sant ang detta? Men man ska nog tänka på att bustorp ju som sagt tvättar sin bil ofta och, har jag för mig sen någon gammal tråd, inte kör så mycket med bilen.


Postad 2008-08-02 12:30:57bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2149 gånger 
Du har så rätt, rkoo.

Jag svamlar sällan, utan jag refererar till det jag sett, provat o upplevt.
Det kan ibland vara en avsevärd skillnad mot att läsa o gissa.

Bilen jag testat på är en -84 Jetta med röd, solid originallack som var väldigt oxiderad från början.
Den rullar 3-400 mil/år o tvättas uteslutande med kem/HT. Står mestadels utomhus o används som andrabil.
Alltså inte den optimala testbilen.

Det finns inget som säger att ett lackskydd ökar glansen. Det är bara ett skydd, precis som namnet säger. Det ska skydda lacken så länge det går.
Max glans får man oftast ut med andra medel.
Kombinationen max glans o max livslängd har ingen kunnat tillverka ännu, det bara är så.

Att det syns glansskillnad på en solid lack jfrt med en metallic kan förklaras med att den har en lite mjukare yta än den klarlackade metallicen. Det är i a f min teori.

Sen kan det också vara så att gemene man inte ser skillnaden jfrt med mig, som vet exakt vad jag ska kolla efter.

Att fylla några porer har jag ännu inte sett några bevis på att ett lackskydd gör.
Är det någon ö h t som sett det IRL eller på bild, alltså i/från mikroskop?

Testet var främst avsett för eget bruk, men jag tycker att ni kan få ta del av det om ni tar det för vad det är, nämligen att det inte på något sätt försöker att vara vetenskapligt, utan är rent i privat syfte för att så enkelt som möjligt avgöra vad som håller o vad som inte håller.


Detta inlägget har redigerats 2008-08-02 12:32:57



Postad 2008-08-02 13:12:16rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 2145 gånger 
Ja jag hade ju för mig att det var Jettan du lade medlena på. 3-400 mil, det kör ju jag på 1½ månad med min privata bil som tvättas 1-2 gånger/månad. Så just därför tror jag absolut att det är möjligt med de resultat du beskrev på din bil, bustorp. Men jag tror inte för den sakens skull att jag skulle få samma resultat på min vad gäller smuts som sitter t ex. Å andra sidan så är ju alla bilars lacker olika varandra till viss mån också, inte bara användandet av bilarna. Oavsett blankhet i början så borde du ju iaf få se oxiden titta fram först på de oskyddade delarna, annars är det väl ändå något knas med vad man har blivit itutat under alla år? Vad tror du om oxiden?



Postad 2008-08-02 17:42:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2136 gånger 
Nej ,det är helt riktigt att resultatet styrs av de faktorer du nämner, rkoo.

Just därför ska man inte ha så stora förväntningar på mitt test vad gäller vetenskapligt resultat gällande livslängden.
Det blir inte likadant om man lagt det på din bil.
Man kan dock få en hum om vilka medel som är betydligt sämre i a f.
2 medel kommer troligen att slå de andra klart.

Det är just oxiden jag väntar på.
När den börjar synas så har lackskyddet helt försvunnit någon månad tidigare, anser jag.
Oxiden ska dock dyka upp betydligt tidigare på de obehandlade ytorna, men så har inte hänt ännu.
Riktigt bra underarbete tillsammans med bra medel, verkar det som.


Postad 2008-08-03 23:37:42Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2113 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-08-04 00:16:19rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 2108 gånger 
Vem svamlar?
Vart har bustorp hävdat att en oskyddad yta håller sig blank och bra längre än en skyddad?

Bustorp, jag ser fram emot dina kommande reflektioner i detta lilla test som, precis som du skriver, ska tas för vad det är. Om du har möjlighet så komplettera gärna med bilder.


Postad 2008-08-04 06:19:59Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2100 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-08-04 08:11:12rkoo,
Medlem p?Stacken sedan 2006-06-05
Läst 2094 gånger 
Lindfalas, du läser inte vad varken vi andra eller du själv skriver uppenbarligen. Synd.


Postad 2008-08-04 20:15:19bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2067 gånger 
Lindfalas, du kan förmodligen inte hjälpa att du inte förstår vad jag skriver. Läs en gång till,lite saktare.....

Du ska nog inte ta så stora ord i din mun heller.
Du har inte sett det jag sett, nämligen ytorna på testbilen.
Jag har nog tillräckligt med vittnen för att överbevisa precis vem som helst att det är som jag skriver.

När bilen var nypolerad med 3M o efter att lackskydd lagts, så var de ytor utan lackskydd blankare än de med lackskydd.
Jag bara konstaterar det, jag har ingen förklaring.
Med tiden så kommer det att bli omvänt, det vet jag.

Lackskydd är precis vad det säger att det är: ett skydd för lacken.
Ska du ha superglans så finns det andra medel, dock utan den livslängden som lackskydden erbjuder.
Kombinationen superglans (som ett bra utställningsvax, ex. NXT Tech Wax)o max livslängd (som ett riktigt bra lackskydd, ex. R-2000) på skydd har inte tillverkats ännu, vågar jag påstå.

Fast R-2000 är faktiskt ganska nära......

Men du har säkert en annan uppfattning, Lindfalas.
Blanda för Guds skull inte in Tefcar i detta.......kom ihåg att du har inte sett det jag sett.......



Postad 2008-08-05 22:03:06Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 2038 gånger 
Meddelandet borttaget!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014