Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackskydd för amatörer




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av CRV - 2003-10-11 17:31:03
Läst 14398 gånger 
Precis som Johan så är jag förvånad över glans och hur lättskött bilen har blivit. Det har nu gått drygt 2 månader och det var först igår som jag tvättade bilen! Trots detta har bilen sett klart fräsch ut - regnskurar har räckt för att skölja bort damm etc. Tilläggas skall att jag kör dagligen, men på fina vägar och att det är en tacksam silvermetallic.

Tvätten igår har i princip återställt glans och renhet - trots att jag enbart körde alkalisk avfettning och högtryck (med sköljvax). Lacken har en enormt glatt yta.

Det som dock fortfarande behöver viss handkraft är mina öppna lättmetallfälgar - de blir hyggliga mha fälgrengöringsmedel och högtryck - men de behöver också lite mekanisk bearbetning och dessutom fixas betydliget oftare än lacken.

Nu återstår det att se hur höstens och vinterns härjningar kommer att slita på skyddet och hur jag skall lyckas hålla salt och tjärfläckar bort med enbart olilka former av avfettningar och högtryck. Mitt mål är att inte ta fram tvättsvampen förrän till våren - bara för att se hur resultatet blir!

MVH/CRV


Postad 2004-04-10 21:26:05CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 14060 gånger 
För att testa har jag valt att dra skötseln av den Brightguard-behandlade bilen till det extrema. Sedan augusti (se ovan) då jag la på lackskyddet har jag enbart spolat av bilen regelbundet med högtryck, aldrig svamptvättat.

Bilen körs nästan dagligen på skånska vägar. Ungefär en gång i veckan (eller om den varit riktigt smutsig) så har den spolats av, vanligen har en alkalisk avfettning lagts på innan på utsatta ställen och några gånger har en mikroavfettning använts (för att få bort tuffare smuts). Bilen har sköljts av med högtryck innehållande sköjvax och körts torr i "hög" fart.

Visst har lacken inte blivit 100% ren och en viss trafikfilm har kunnat anas om man tittar noga i vissa ljus, men intrycket andra får är att bilen varit ren och snygg hela vintern. Dock finns det några små fläckar från dubbrost och tuffare tjära, men dessa brukar jag få ta med tjärlösare efter en vinter med "vanlig" bilvård i vilket fall.
Detta resultat alltså med en minimal arbetsinsats och med ett fortfarande fungerande(?) lackskydd.

Idag var första gången jag svamptvättade (lite mikroavfettning och högtryck först) och faktum är att glans och vattenavrining fortfarande håller bra klass. Tanken är att lackskyddet skall kompletteras till sommaren.

Även om detta var ett test, och detta sätt att sköta bilen inte lär passa de som vill ha en 100% glänsande bil året runt - så kan det vara ett alternativ för flera som väljer att inte tvätta bilen alls under vintern eller skickar in den i automattvättar. Det åker runt en hel del kraftigt smutsiga bilar på vägarna och en vanlig kommentar är att det är för jobbigt/dyrt/tidskrävande att tvätta under vintern.

Min "tvätt" har inneburit ett par minuters högtryck för 10 kr i en tvätthall utomhus. Dessutom har bilen fått ett absolut minimum av tvättrepor.

Synpunkter och kommentarer tas tacksamt emot!

MVH/CRV


Postad 2004-05-29 08:57:11oreo,
Medlem p?Stacken sedan 2004-04-08
Läst 13722 gånger 
CRV:

Intressant inlagg och tack for uppfoljningen. Funderar nu sjalv pa att lagga Brightguard pa min och min sambos nya bilar. Tankte bara kolla vilken typ av maskin du anvande for jobbet? Jag har tva polermaskiner av enklare "Jula" typ (en med stor och en med liten diameter) och de borde val kunna fungera? Bilarna har inte gatt mer an 2-300 mil och lacken ar fortfarande som ny. Antar att en riktigt mild polering borde racka innan man lagger pa medlet. Tankte forst testa att lagga medlet pa brorsans litet aldre bil (efter mer ordentlig polering) for att lara mig proceduren. Har du nagra tips infor detta foretag?

Tack pa forhand

Oreo


Postad 2004-05-30 13:14:38CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 13666 gånger 
Hej oreo,

Jag har nu lagt produkten på flera bilar till och då har det blivit än mer uppenbart vilken fin glans som den ger. Mycket nöjda bilägare har det blivit...

Anvisningarna på produkten räcker långt. 37A (steg 1) fungerar bra direkt om det är en så pass ny bil - se bara till att avfetta och noga tvätta bilen innan. Annars krävs en noggrann polering med tex cleaner. Maskera noga alla lister - missfärgningar är aldrig kul och det kan stänka en del. Jag hinner lägga 37A på hela bilen innan jag byter till rena, genomfuktade nya rondeller och lägger på 37B = smidigt. Man skall låta B härda 5-10 minuter, men jag har fått än bättre resultat med att vänta lite längre. Efter en timme kan det dock bli lite tufft att torka bort medlet, så nu kör jag vanligen med en halvtimme.

Jag tror sedan på att låta bilen härda ett tag, ju längre desto bättre. Det anges tex att man inte skall tvätta den på 2 veckor. Jag tror också på att följa rådet att snåla med medlet! Jag får ett bätre resultat om jag i princip bara jobbar in det i lacken. Detta i motsats till polering - där behövs rejält med smörjmedel. Drygheten gör att flaskorna kommer att räcka länge - kanske upp till 8 bilar???

Angående maskin:
Du behöver alltså riktigt mjuka polerrondeller som genomfuktas ordentligt. Jag kan inte rekommendera dig något annat än skumgummirondeller (tex vita) - du kan köpa en maskin som är optimerad för dessa för 499 kr på Rusta. Min erfarenhet av enklare oscillerande maskiner med frottéhättor och dylikt är att de inte alls kan jämföras med maskiner som antingen är proffsmaskiner eller billiga kopior av dessa.

Vill du absolut använda de maskiner du har så hade jag rekommenderat dig att limma dit kardborrefästen på en av dem så att du kan använda polerrondeller. Under GDS på autopower.se finns tips (och i deras forum).

Lycka till,
CRV


Postad 2004-06-01 09:34:55oreo,
Medlem p?Stacken sedan 2004-04-08
Läst 13603 gånger 
CRV:

Tack sa mycket for rad och tips! Far val uppsoka Rusta och inforskaffa ratt typ av maskin!

mvh

Orjan


Postad 2004-06-02 21:02:12jsupreame, skellefteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02
Läst 13519 gånger 
vad som gäller lahegas nr 37 a-b
så ska man lägga på a och sedan innan 10 min lagt på b. sen låta det torka så det enklast går att ta bort med trasan..man behöver inte vänta så jätte länge


Postad 2004-06-03 22:31:49CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 13490 gånger 
Att låta medlet härda lite längre ger, enligt min erfarenhet, en än hårdare yta. Men kräver lite mer arbete...


Postad 2004-06-03 23:40:25Larsa GLT, Göteborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-09
Läst 13488 gånger 
Jag har använt Brightguard 37A/B på 5 bilar hittils.. Rätt mycket kvar av medlet också så 10 bilar borde det räcka till.. LÄTT. Fuktade hättor så läggs det ut väldigt jämnt och bra.


Postad 2004-06-05 19:54:06jsupreame, skellefteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-02
Läst 13434 gånger 
när ni lägger brightguard eller vilket 12månaders lackskydd det nu gäller..
kan ni hålla er från att inte röra bilen på 1 år då??? på mina egna bilar så lägger jag ett 7 månaders hårdvax så där varannad månad. =)


Postad 2004-06-06 19:07:53CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 13410 gånger 
Hej,

Jag lyckas hålla mig! ;o)

Då lyster, glans och vattenavrining håller sig, så finns det inga stora "motivatorer" för att ge sig ut och polera.

Jag saknar inte ens det ständiga svampandet (jag sköter den mest mha högtryck och ev mild avfettning).

Men jag får utlopp för putsandet via ala de bilar jag fixar bland släkt och vänner...

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014