Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : SIVO clear




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-10-19 10:06:49Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 4873 gånger 
CRV: Jag bugar och bockar för dig, som offrar din bil för vetenskapen och communityn :-O.

// Frank


Postad 2005-10-19 16:21:31CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4856 gånger 
Lite is dör den inte av och nu är det ju busenkelt att skrapa pga glasbehandlingarna. Men visst ser bilarna ibland för jävliga ut - det syns ju riktigt tydligt både på deras lacker och på rutan att det är olika medel på olika ställen. De ser randiga ut helt enkelt.

Men omgivningen börjar vänja sig...


Postad 2005-10-20 14:52:28Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 4844 gånger 
Clarity defender kostar ~180kr+moms och ska enligt uppgift räcka till 2bilar,alla rutor. Men egentligen är det framrutorna och bakrutan som är intressant att skydda. Livslängd ~ett år men det är väl som med alla andra produkter väldigt beroende på en mängd olika faktorer.


Postad 2005-10-21 12:07:25CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4834 gånger 
Om bakrutan lutar mycket och saknar torkare så stannar de små, små dropparna länge och stör sikten mer än de förbättrar den.

Fördelen med enkel skrapning finns dock kvar. Men den är väl så viktigt på sidorutorna, så jag föredrar att behandla vindruta och sidorutor fram i första hand. Det ger bäst effekt.


Postad 2005-11-05 11:38:11CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4799 gånger 
Nu har testet kommit igång så mykcet att en artikel ligger ute. Redan i pris, applicering så sklijer det så mycket mellan produkterna att det är värt att notera. Och en del produkter som lovar "likartad" effekt har redan ramlat ur testet.

Effekten på is är markant och bland det mest positiva. Men att skippa vindrutetorkarna när alla andra bilar på vägen kör med full fart är en känsla i sig självt!

Livslängd och en mer jämförelse i effekten av de olika produkterna kvarstår - de rullar på tre bilar och rutan är uppdelad i olika sektorer för en "enkel" jämförelse.

http://www.cms-internet.com/carcare/Showartikel.asp?id=40

MVH/CRV


Postad 2005-11-05 11:49:13Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 4796 gånger 
Bra skriver CRV! Jag applicerade faktiskt RainX på min bil igår, rengjorde ordentligt med t-röd och sen på med två varv med rainX, för att till sist polera med vatten. Kan bara säga att det var rätt tillfälle att göra en behandling. Jag satte mig därefter i bilen och påbörjade en resa på drygt 20mil, det regnade i 12 av dem. I högre hastigheter över 90km/h så använde jag aldrig torkarna, bara när jag hamnade bakom en lastbil eller liknande användes dem. Efter vägen så stannade jag till i Skellefteå på en bensinmack där jag hämtade Clarity Defender, som en säljare lämnat åt mig. Det är också en glasbehandling, kostade 225kr och skall räcka till ~2bilar. I det här läget så känns det inte prisvärt att lägga ut ~500kr på en behandling när rainX fungerar så bra som det gör. En ombehandling tar inte mer än en kvart och som sagt så räcker 2dl till en hel del ombehandlingar.


Postad 2005-11-05 18:04:32CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4785 gånger 
Biltema har en Rain-x-liknande produkt som gör en enskild behandling nästan gratis!

Men för den som värderar sin tid högt och vill kunna ha ett skydd som håller länge, så kan jag se det värt att lägga ut mer pengar. Dvs om de fungerar och håller så länge som reklamen lovar. Dessutom kan minskat slitage på vindrutetorkarna göra att man kan räkna hem produkten om man handlar dyra torkarblad.

Personligen så känns det värt mycket att slippa slita med svårskrapade rutor på morgonen! Jag återkommer till hur bra de olika medlen fixar detta. Vintern kommer förr eller senare...


Postad 2005-11-05 18:43:46Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 4783 gånger 
Självklart är det värt ngn krona att slippa göra en ombehandling varje månad, samma sak är det ju med ett rejält lackskydd även om man inte kan göra samma jämförelse. Den tid det tar att göra en rain-x behandling är mindre än vad det tar att tvätta bilen.

Jag är som sagt grymt nöjd med rain-x, men har som sagt införskaffat mig clarity defender, den borde du nästan haft med i testet =) 225kr och ska räcka till två bilar, livslängd upp till ett år sägs det. Då är den ganska konkurrenskraftig om man ser till pris och uppskattad livslängd, men det återstår att se. Dina tester är väldigt uppskattade, och jag tror att jag talar för många när jag säger det!

ps. har du börjat märka ngn skillnad på lackskyddstestet än?


Postad 2005-11-05 19:57:31Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 4779 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-11-06 11:08:14CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4774 gånger 
Tack!

Det begränsade antalet produkter beror på hur stora ytor jag trodde mig behöva för att under körning enkelt kunna särskilja olika produkter. Det får ju inte bli trafikfarligt (jag har kvar markeringar på insidan så att jag vet var gränslinjerna går).
Sedan föll några produkter snabbt bort, varför jag kunnat haft med en eller två till. Lätt att vara efterklok...

Jag hoppas dock att med dessa produkter få ett klart svar på om hållbarheten matchar vad tillverkarna lovar. Jag hoppas vi alla kan hjälpas åt med att komplettera med hur "liknande" produkter fungerar (tex "Rain-x" i olika prisklasser).

Porta: Det kommer säkert vara lättare att bedöma skillnader mellan glasbehandlingar än lackskydden. Det verkar redan så om vi jämför alla testade produkter. Om vi bortser från de få slutsaster jag kunnat göra efter tvättesterna så räcker höstrusket ännu inte för att tydligt rangordna lackytorna som "bara" utsatts för vanlig trafik + tvätt. Det har ju gått ganska kort tid. Men jag och mina medhjälpare kollar till bilarna då och då och återkommer om "nya" skillnader dyker upp. Men jag tror främst att salt och avfettningar behövs under vintern för att göra rangordningen tydligare/enklare (om en sådan ens är möjlig med objektiv okulär besiktning!).

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014