Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2006-05-18 21:35:26 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1492 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
| Postad 2006-05-19 07:27:58 | ralex911, Fjärås Medlem p?Stacken sedan 2004-06-29 | | Läst 1482 gånger | | Jag tycker att det raljerades lite väl friskt i Autopia inlägget. Har väldigt svårt att koppla "skadorna" till bilder och text, om det är samma bil har jag ingen åsikt om. Hela inlägget verkade mest gå ut på att påvisa hur dålig branschen är samtidigt som den egna förträffligheten framhölls. Visst görs det många dåliga poleringar men jag anser att branschen helt klart är på rätt väg (åtminstone i Sverige) och oftast går pris hand i hand med kvalitet. Att smutskasta proffsens arbete gör inte oss amatörer till bättre bilvårdare! Proffsens kunskaper överglänser i de allra flesta fall hemmafixarens. Vi amatörer kan unna oss ett par extra timmar vilket gör att resultatet ändå blir riktigt bra.
Det är upp till var och en att kalla sig proffs men ofta hänger det ihop med skylten ovanför dörren. Endast ett proffs kan ta ansvar, och betalt, för ett väl utfört arbete alltså "måste" alla med skylt vara proffs. I det här fallet var det väl en lackfirma som mindre framgångsrikt skulle fixa sina egen färgrök. Ett proffs måste undvika problem eftersom dessa är obetald arbetstid som inte kan faktureras kunden. Kanske kommer denne lackerare aldrig att bli ett proffs eftersom han/hon inte tränar på att rätta till sina misstag, synd!?
Jag förstår inte åsikten "skylla sig själv" om man godkänner ett undermåligt arbete. Jag lämnar min bil till ett proffs och förväntar mig motsvarande resultat! Mitt amatöröga skall inte behöva granska arbetet utan bara njuta av resultatet.
Själv är jag en glad amatör som under 15 år skapat massor av polerrosor på egna och andras bilar. Erfarenhet och kunskapen har jag fått i kampen med att rensa bort dem. Skönt att man inte är proffs och jobbar under tidspress...
/ Roger
|
Postad 2006-05-19 22:47:02 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1462 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-05-20 21:27:59 | mark2, Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02 | | Läst 1450 gånger | | Det är just så som sk lackproffs lämnar tillbaka sina arbeten. HAR PERSONLIG ERFARENHET AV DETTA. Du är tydligen lika full av skit som Bustorp.
|
Postad 2006-05-20 22:41:17 | ridern, Arvidsjaur Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04 | | Läst 1445 gånger | | Är det sådär är det ju inte ett proffs helt enkelt, utan nån fifflare som bara vill tjäna snabba pengar!
|
Postad 2006-05-21 11:44:51 | Lindfalas, Karlstad Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02 | | Läst 1429 gånger | | Meddelandet borttaget!
|
Postad 2006-05-21 11:58:40 | Porta, Piteå Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04 | | Läst 1425 gånger | | Det finns bra och dåliga proffs där ute, samma sak med amatörerna.
Vill även hålla med att om man inte är nöjd med ett utfört arbete så skall man omgående reklamera så man får felet avhjälpt alt avdrag på priset.
|
Postad 2006-05-21 18:17:13 | bustorp, Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01 | | Läst 1410 gånger | | Jag glömde naturligtvis att tillägga det som Lindfalas o Porta redan påtalat. Självklart finns det rötägg även i denna branschen, men klagar man inte på ett dåligt utfört jobb så får man faktiskt skylla sig själv. Då duger det inte att gnälla hos andra och sen dra alla över en kam.
Jag hade en plåtslagare som gjorde ett dåligt jobb åt mig en gång. Det gör inte automatiskt att alla plåtslagare är dåliga för det. Inte i min värld i a f.
Ju mer man hjälps åt att få dem att skärpa till sig, ju mer seriöst kanske det kan bli.
|
Postad 2006-05-22 07:41:17 | ralex911, Fjärås Medlem p?Stacken sedan 2004-06-29 | | Läst 1399 gånger | | Självklart måste man klaga om man inte är nöjd med resultatet!
Mitt inlägg syftade på att det inte skall vara upp till en amatör/kund att avgöra vad som är ett bra jobb. Förväntas då jag som kund alltid ha den kunskap som krävs? Ett proffs lyssnar av kundens förväntningar! Som kund förväntar jag att ett proffs informerar mig om det förväntade resultatet innan arbetet påbörjas och då även går igenom vad som inte kommer att bli helt hundra. Om den omlackerade ytan kommer att se annorlunda ut än övriga bilen, eventuell färgskillnad, synlig lackskarv osv så vill jag veta detta när arbetet beställs. Den som lovar utföra ett perfekt jobb får sedan leverera överenskommet resultat. Även ett proffs kan missbedöma förutsättningarna och då skall kunden informeras om avvikelserna och priset eventuellt justeras.
Bustorp, Porta och Lindfalas: Jag tror att vi egentligen har ganska lika syn på detta men uttrycker oss på olika sätt.
Mark2 bör tacka ja till Bustorps inbjudan. Du kommer troligtvis att lära dig massor men om det visar sig att ni båda var på samma nivå kommer ni ändå ha utbytt massor av bra erfarenheter. Om inte annat så kommer respekten för någon annans kunskaper att öka. :-)
/Roger
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|