Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Maskinpolering




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av pedagogen - 2003-01-06 14:53:33
Läst 2851 gånger 
Tackar för förtroendet.

En snart femton år gammal bil bör man inte ge så fruktansvärt mycket för. (Speciellt inte om det är en japanare, eftersom japanare är tillverkade för att fungera problemfritt i 8-10 år, sedan rasar konstruktionen) Beror på att man i Japan har ett skattesystem som är framtaget för att skrota bort gamla bilar, så efter 8 år höjs vägskatten drastiskt.

Nå åter till frågan: Givetvis beroende på skick, så tycker jag inte du skall ge mer än 20.000:- Kom ihåg att man får en utmärkt SAAB/Volvo (åtminstone i Göteborg) för samma pengar. Svenska bilar har förvisso lite mer fel i bilprovningen, men de är byggda för att hålla i minst 20 år. (mer om man vårdar dem) En SAAB900 turbo tycker jag är ett bättre val. Och då är bilen relativt krocksäker också.




Inskickad av pedagogen - 2003-01-06 14:55:15
Läst 2851 gånger 
Kan väl tillägga att reservdelarna till volvo/saab är betydligt billigare och kan köpas i princip överallt.. Japanska reservdelar är kända för att vara svåra att få tag på och kosta massor...



Inskickad av CRV - 2003-01-06 15:35:19
Läst 2849 gånger 
Här tror jag att Kalle skall konsultera expertis inom området. Jag ser att du har fått hjälp på 200sx.nu.

Nissan 200SX är faktiskt en sportbil i många avseende och betingar ett visst värde. Likaså finns det bra hjälp via entusiastföreningar att få hjälp med reservdelar mm.
För gamla bilar gäller att Volvo/SAAB delar är billiga - för nya INTE ALLS! Det märks idag att detta är "lyxbilar" på andra marknader.

Gällande konstruktion för en viss tillförlitlighet/livslängd så har du i princip rätt Pedagogen. Notera dock att fler än japanska biltillverkare har - pga kostnadsskäl - börjat nagga kraven i kanten...



Inskickad av NeznarF - 2003-01-06 16:32:47
Läst 2846 gånger 
Men det kvittar ju vart man kollar efter dem. Det är ju otroligt sällan du ser en 200 för under 30 000. Kollar du dessutom hos en bilfirma så hamnar man raskt uppåt 50 000. Visst, de ska ha sin lilla del, men de dubblerar inte priset pga. det. Dock har jag börjat vända blickarna åt en -92:a istället, några tusen dyrare men känns ändå som ett säkrare kort. Vilka är de fel som brukar dyka upp efter 10 år? En vän till mig berättade att hans kompis hade ägt en, men att det bara var en massa elfel på den. Är det sånt som kan tänkas dyka upp? Orkar inte med ännu en bil full med elfel då jag har en volvo 480 nu. (skratta om ni vill)
I vilket fall som helst.. Jag är tacksam för alla synpunkter och tips ni ger.





Inskickad av CRV - 2003-01-06 17:56:54
Läst 2843 gånger 
Mitt bästa tips:
- Lägg lite mer pengar än du har tänkt och ta dig tid och hitta ett fint exemplar. Ofta är skicket viktigare än årtal, miltal och ibland tom bilmodell!
- Och igen: bilkunnig vän + buffert för oförutsedda utgifter.

Jag håller med pedagogen att svenska bilar ofta är trygga äldre begagnatköp (med undantag av främst Volvo 480 och en del andra holländska Volvo), speciellt om du inte är bilkunnig och har ett överflöd av pengar för reparationer. En sportbil kan bli ganska dyr...

En robust bil är annars Toyota Celica, modell nummer tre (?) såldes i vettiga mängder i Sverige och kan rekommenderas (det var väl tvåan som kom -86?). Lite mindre sport än 200SX kanske (oftast inte Turbo och framhjulsdrift).

Kolla http://web.200sx.nu/ombilarna/test_teknikensvarld92.asp som jämför Celica och 200 SX och går igenom massor av potentiella begagnatproblem.

Utdrag (från –92!): ”De vanliga felen på Celica och 200SX är desamma som drabbar de flesta bilar av sportigt snitt: blanka däck och slitna bromsar. Överhuvudtaget har alla förslitningsdelar en benägenhet att ta slut fortare på den här sortens bilar. Kontrollera däck, fälgar, bromsat, koppling och stötdämpare extra noga.
Nissan 200SX är en turboladdad bil ,vilket ställer vissa krav på ägaren. För det första är täta och regelbundna oljebyten en förutsättning för att turbon ska fungera någon längre tid. Den servicen ska verkstaden i de allra flesta fall fått sköta, servicen var ju gratis upp till 10 000 mil. Men se upp med exemplar som rullat längre och med privatimporterade bilar. Fråga ägaren om han/hon vet hur en turbobil ska köras. Rätt svar är att alltid låta motorn bli varm innan den varvas ur, och att aldrig stänga av het motor utan att förts låta den gå en stund på tomgång. Byte av turbo på 200SX är inte något som tar upp mycket av verkstädernas tid, tvärtom verkar det vara sällsynt än så länge. Men när tredje eller fjärde ägaren börjar slarva med servicen finns risken för större omsättning på turboaggregaten.
Tröghet i växellådan när bilen är kall är ett skönhetsfel som på alla 200SX. Snävt vinklade drev i lådan gör att överföringen går tungt innan oljan blivit varm och lättflytande. Ju kallare ute, desto trögare växling.
Kamaxelremmen ska bytas vid 10 000 mil, kostnad cirka 3 000 kr.
Många gillar 200SX för de skojiga egenskaper som kombination turbo/bakhjulsdrift skänker. Säkert som amen i kyrkan har alla 200SX som är till salu bakdäck med "Hyland-mönster". Ofta är bromsbeläggen i samma skick.
Utslitna kopplingar är ett annat ofta förekommande fenomen. Ett av de vanligare verkstadsjobben vad beträffar Nissan 200SX är just kopplingsbyte."
"Annars är de verkstäder som vi talat med eniga om att modellen ställer till med ovanligt lite problem. Småtrassel som trilskande elantenner, sönderslagna dimljus (på grund av deras utsattas placering och trasig stolsvärme är de vanligaste verkstadsanmärkningar."

"Om ekonomin får avgöra blir valet Toyota. Den är billigast i inkö, den kostar mindre att försäkra och reservdelarna är genomgående något billigare. Utbudet är dessutom större eftersom modellen funnits längre än Nissan 200SX som inte kom till Sverige förrän 1989. Om körglädje och sportbilskänsla fäller avgörandet vinner Nissan suveränt. Den har sportigare chassi, trevligare styrning, skönare växellåda, bättre bromsar och överlägsen motor. Dessutom är bakhjulsdrift fasligt underhållande."


Kolla även: http://www.toyotaclubsweden.com/



Inskickad av pedagogen - 2003-01-06 21:31:33
Läst 2833 gånger 
Kalla mig vad ni vill men:
SAAB turbo är en sportbil/"lyxbil" utomlands, speciellt i USA. Nissan 200SX är bara en kopia av detta. SAAB:en kanske är tråkig för en svensk, ungefär som champagne är tråkigt för en person som bor i Champagne......

En 10 år gammal SAAB900turbo är en bil som det både finns billiga delar till (inte minst på Biltema!) men som också det finns kompetens i "varenda ladugård" för att reparera. Förutom att man överlever en krock i en svensk bil (det gör man inte i en "riskokare") så finns det ju såå mycket mervärde i att köra svenskt :-) (Jag brukar roa mig att kolla vad gamla saabar kostar i USA.. Rejält mycket mer än i Sverige!!)




Inskickad av NeznarF - 2003-01-06 21:55:26
Läst 2831 gånger 
Måste säga att jag är förvånad. Ni som ändå har en 200 rekommenderar andra bilar. Skönt att ni är så pass ärliga och inte måste försöka få folk att tro att Nissan 200 är världens bästa bil.. Som just ni har turen att äga.

Jag har aldrig krockat med en japanare, men väl med en Ford Escort. Alla sa att den inte var det minsta krocksäker. Jag hade kanske tur, men jag tyckte den var säker för det var ändå en rejäl smäll. Och det jag vill få fram med det är att alla bilar har sina svagheter och fördelar, det gäller bara att ha lite flyt.

Får se hur det blir med bilköpet. Vem vet, det kanske blir en escort igen...



Inskickad av Volvogurun - 2003-01-06 21:57:20
Läst 2831 gånger 
För först gången tror ja nog att ja håller med daj "Pedagogen" Svenskt stål biter. Även om vi inte syftar på samma bilmärken så e d iaf svenska produkter d handlar om o precis lika mycket som SAAB e lyxbil i USA så e, hör o häpna, gammla Volvo 240 o dylikt d samma.

Kan iofs bero på att där är utrustnings nivån SATANS så mycket högre än här hemma. Har ni sett en ÄKTA SAAB 9-3 USA basmodell?? Där e juh både skinn o elstolar o tygmattor standard. plus en jävla massa mugghållare överallt.

På tal om tygmattor....e d bara jag som tycker att d e sniket som fan av biltillverkare att när man som kund betalar hundratusentals kronor för en bil osså får man PLAST/GUMMI mattor till....snålt e d enda ja kommer o tänka på iaf.

MVH

Volvogurun



Inskickad av pedagogen - 2003-01-07 06:01:42
Läst 2825 gånger 
Det är sant, elektriska stolar och mugghållare är väldigt populärt i USA. Och att svenska/europeiska varianter är snikversioner av bilarna. Gäller nog Volvo också. Men de senaste modellerna har ju allt även i Europa, verkar det som i alla fall.. Själv har jag "bara" acc, färddator, farthållare, fjärrstyrt c-lås, bara en mugghållare, elektriska speglar, elektriska fönsterhissar, automatlåda (kostade 16.000 extra) samt givetvis ABS, styrservo och 16 ventiler. Stereon valde jag en annan än SAABs original, eftersom jag tycker SONY är bättre.

Precis allt av ovanstående är standardutrustning i dag. Det var det inte för bara 10 år sedan. Då kostade i princip allt utöver c-lås och styrservo extrapengar. Men det var antagligen standardutrustning i USA redan då.



Inskickad av ragge - 2003-01-12 17:05:40
Läst 2776 gånger 
Det finns ingen värre skit än gammla saab 900 osv hur kan du kalla dom lyx? domma pallar inget, oky kanske glida runt lite i, men så fort man vill ha lite kul så får man motor ras eller så rasar växellådan, har haft en T16 o en T8 kommer aldrig köpa saab igen, dom nyare vet jag inte mycket om,





Denna tråd är stängd och det går inte att göra fler inlägg.
För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014