Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bästa lackkonservering?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av V70N Rules - 2003-04-03 19:56:14
Läst 7572 gånger 
Va du snackar...
Man blir rekad att göra en ombehandling efter 12-18 månader. Glans är väl inte för evigt eller har nån påstått det eller??


Inskickad av Pelle2 - 2003-04-04 21:04:14
Läst 7543 gånger 
Visst... Rekommendationer finns, och dem ska man följa..

Men, lackbehandling = säg 3000kr
Efterbeh. varje år = 1000kr..

Det blir pengar snabbt.....

Min kostnad / år för 2 bilar + en båt
kanske 500kr i material... Det är
ju tex. 1000kr/2år, 1500kr/3 år, mot kanske 8000kr/2år osv...

Snacka hit och snacka dit.. Hempolering funkar kanon,... Lite tålamod, frisk luft och arbete löser det mesta..





Inskickad av Urek - 2003-04-11 20:45:16
Läst 7444 gånger 
Lackbehandling är ett måste för den som tänker ha sin bil ett tag hela vitsen med behandlingen är att stänga till porerna i lacken. det är när dom är öppna som det tränger in oxid i lacken som i sin tur gör att lackan mattas och kan se blek ut. Ägare av nyare BMW-bilar ska tänka på att 2-komponents lackskydd automatisk tar bort lackgarantin. ett enkomponents skydd såsom silverseal från smartab är däremot helt okej. det finns tecken som tyder på att volvo kommer följa i BMW fotspår i detta ämne



Inskickad av CRV - 2003-08-09 15:53:23
Läst 7151 gånger 
Hej,

Jag råkade stöta på en gammal Auto Motor & Sport-tidning (nr 10 maj 2002) som innehöll ett reportage av deras bilvårdskunnige Pär Brandt.

Först lite om vad han anser om lackskydd:
"Lackförsegling.
I Sverige har lackförseglingen marknadsförts som ett fantastiskt ytskydd som motstår det mesta. Ibland hävdar man på fullt allvar att lacken skyddas från repor och stenskott om den är lackförseglad. Verkligheten är dock inte fullt så fantastisk.
Efter att olika företag trummat in sitt budskap hos konsumenterna är det svårt att vända en gammal uppfattning. För det första så är lackförseglingen en produkt som är annorlunda uppbyggd än de bilvax som säljs till konsument. Men som regel har lackförseglingen inte en mirakulöst bättre livslängd än ett bra bilvax.
Hur länge lackförseglingen håller beror på hur bilen används och tvättas, men framför allt på hur underarbetet utförts. Metoderna skiljer sig något mellan de olika medlen men som regel poleras lackytan grundligt med en polermaskin innan lackförseglingen läggs på. På en bil som är några år gammal kan den här poleringen öka glansen dramatiskt och lacken blir blankare än den ens var som ny!
Poleringsarbetet är mödosamt och kan ta minst fyra – fem timmar på en normalstor bil. Egentligen är det den arbetstiden man betalar för när man köper en lackförsegling, medlet i sig själv är inte speciellt dyrt (kanske en 50-lapp för en hel bil).
När bilen är grundligt polerad och vaxad (lackförseglad) är den lätt att hålla ren, av den enkla anledningen att smutsen inte fäster i den blanka ytan. Vill man ha en lättskött, blank bil så är lackförsegling något att överväga.
Att bilens värde som begagnad ökar om bilen är lackförseglad är ett argument som brukar föras fram i marknadsföringen. Tyvärr är det så att många bilförsäljare "värderar" en begagnad bil på 50 meters håll och då spelar det inte så stor roll att man lagt ut 4 000 kronor på en lackförsegling för tre år sedan.
Vid privatförsäljning kan dock utseende och ytligt skick ha stor betydelse. Men då kan man vända på resonemanget och hävda att de fyra tusenlapparna är bättre använda strax innan försäljningen, för att bilen ska vara i toppskick."

Utdrag ur artikel i tidning:
"Något oberoende modernt test som jämför marknadens olika lackförseglingar har inte gjorts. Här på ams har vi försökt få till stånd ett sådant test, men stött på patrull. Framför allt handlar det om att flera av företagen inte vill vara med i ett test. Varför det, är frågan...

Däremot har vi fått ta del av två interna test som gjorts av svenska företag som vill se hur deras produkter står sig emot konkurrenterna. De resultaten visar att lackförseglingen förvisso håller längre än ett bra flytande hårdvax, men att man inte ska man förvänta sig för mycket.

Precis som med vanliga bilvaxer beror livslängden väldigt mycket på hur långt bilen körs, hur ofta den tvättas och hur den parkeras (inomhus är alltid bra)."

Tabellen visar ungefärliga prisuppgifter från sommaren 2002 för polering och lackskydd (nybil i A4 storlek/2-3 år gammal bil med en hyfsad lack/efterbehandling om sådan ”föreskrivs”):

Autosmart Silver Seal: 2500/3500/-
BVS 1950:-/2750:-/1200:-(12 mån) (priser avser helrekond)
Diamondbrite 2995:-/3700:-/-
Ditec 3000:-/3700:-/1000:-(18 mån)
Lahega Toughguard 2700:-/3300:-/-(18 mån)
Mr Cap 3625:-/4875:-/2150:-(12 mån)
Perma Shine 3000:-/3700:-/-
Svenska Bilvård 2500:-/3500:-/1500-1800:-(12 mån)
Tefcar 4000:-/5000:-/1000:-(2,5-3 år)

Är priserna korrekta fortfarande?



Detta inlägget har redigerats 2003-08-09 15:56:11




Inskickad av CRV - 2003-08-16 12:04:23
Läst 7088 gånger 
Ytterligare ett intressant inlägg i lackskyddsdebatten härrör från den erfarna rekondaren/lackeraren Skalman som fritt citerat skriver:
Två-komponents lackskydd passar inte dem som tvättar bilen (med svamp) ofta (tex flera gånger i veckan) då skyddet slits ut i förtid. För dem blir det bättre och mer kostnadseffektivt att lägga på ett bra flytande hårdvax några gånger varje år.




Inskickad av Pette' - 2003-10-03 16:11:19
Läst 6908 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-10-03 22:22:55




Inskickad av Pette' - 2003-10-03 16:12:20
Läst 6908 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-10-03 22:23:06




Inskickad av Wizard - 2003-10-07 22:25:25
Läst 6875 gånger 
När bilen blir ett par år gammal så kvittar det hur mycket ni vaxar grabbar??
Ni kan aldrig polera bort åldern, och det då automatiskt redan försämrade andrahandsvärdet på kärran!!!!
Words of visdom......



Inskickad av JariT - 2003-10-08 21:48:55
Läst 6844 gånger 
Jag har en fråga till V70N rules och den är att om du alltid lämnar in bilen till proffs vad gör du då på detta forum? Det här forumet är väl inriktat till oss som vill sköta våra bilar själva.



Inskickad av CRV - 2003-10-09 20:24:48
Läst 6821 gånger 
Wizard: Ju äldre bilen blir ju viktigare är det att man regelbundet sköter om den on man skall kunna få ut det lilla andrahandsvärde som dock är möjligt...


JariT: Forumet är till för alla som är intresserade av bilvård!
Både proffs och amatörer.
Och inom kategorin amatörer både de som GDS och de som lämnar in bilen.

Skall man lämna in bilen behöver man råd och tips gällande vilken typ av behandling man skall satsa på och vart man skall vända sig. Förutom tipsen på forumet finns i menyn en sökfunktion för att finna proffsen!

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014