Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : SIVO clear




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-11-06 12:30:37Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7413 gånger 
Tack för att du testar, CRV. Blir spännande med livslängds resultatet :)

// Frank


Postad 2005-11-12 14:30:43CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7379 gånger 
Redan efter en kort tid så syns det tydliga skillnader mellan Rain-X och de två produkter som lovar lång (6 mån resp flera år) livslängd. Rain X är efter några veckors trafik fortfarande funktionell då den ger betydande vattenavrinning jämfört med den obehandlade ytan. Men testar man lite mer vatten/högre fart så hänger den inte med alls. Jag har även testat detta genom att spola med högtryckstvätten mot de olika sektorerna på vindrutan.
Då syns denna skillnad mycket tydligt.

Än så länge fungerar de båda dyrare preparaten lika bra vad gäller livslängd.

Jag kommer att upprepa behandlingen med Rain-X när det känns "nödvändigt" och göra om dessa jämförande tester för att se om de beror främst på sämre livslängd eller om Rain-X "från början" har sämre avstötande egenskaper när det blir mer vatten/fart.


Postad 2005-11-19 21:21:21CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7347 gånger 

Nu har det varit flera frostnätter och skillnaden mellan preparaten vad gäller isskrapning är noga testad!

Skillnaden är otrolig! BVS och SIVO ger mindre is och den släpper lätt! Rain X är sämre, men effekten av dess betydligt kortare livslängd kan påverka - så jag skall upprepa behandlingen (men jag tror inte det är bara det).

Den obehandlade delen av rutan kräver flera gånger mer energi för att få isfri och det blir inte lika bra ändå!

Enbart daglig isskrapning bör räcka för att överväga en glasbehandling! Vattenavstötningen resten av året är en bonus!


Postad 2005-11-19 21:31:37CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7344 gånger 

Jag hoppas att bilderna före skrapning (men med mina spår av fingrar som dragits över rutan) + bilden efter skrapning visar på skillnaderna!

Längst till vänster finns en obehandlad rutadel. Sedan en bredare del behandlad med BVS, sedan en smalare del med Rain X och sist, till höger, SIVO.

Den nedre delen av Rain X ser lite bättre ut, men där skrapade jag en extra gång för att se skillnaden.

Orsaken till de olika "bredderna" på medlen är att jag börja med tre preparat till som utgått pga minimal effekt (se artikeln).


Detta inlägget har redigerats 2005-11-19 21:32:58



Postad 2005-11-19 22:39:22Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7335 gånger 
Kul att resultaten är så tydliga. Bra jobbat CRV!

// Frank


Postad 2005-11-20 14:23:00djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 7328 gånger 
Höger - vänster i förhållande till vad, bilen eller bilden? D.v.s. är ditt "vänster" vänstersidan på bilen, d.v.s. förarsidan?

Är detta resultatet av bara ett skrap?! D.v.s. har du bara dragit med skrapen en gång/"spår" och fått bort all is? Vad var det för temperatur när du skrapade?

Mvh
/djk


Postad 2005-11-20 15:20:59Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7320 gånger 
djk: Jag tycker det syns ganska tydligt vilken del av rutan som är obehandlad? ;) Dvs, till vänster i bilden.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-11-20 15:21:15



Postad 2005-11-20 15:58:42CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7317 gånger 
Japp! Bilden stämmer ju väl med min slutsats så att säga! Alltså: Vänster/höger enligt bilden ovan (ej enligt bilen). Resultat av ett enkelt skrap med plastskapa (ganska snabbt, inte extrent noggrant eller hårt tryck). Dock med överlapp i nedre delen av Rain X. Ca -2C tror jag det var.

Idag var det mindre isbildning och då hade BVS och SIVO nästan isfria rutor! Fantastiskt smidigt! Som natt och dag med/utan dessa medel!


Postad 2005-11-20 16:29:51djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 7313 gånger 
OK. Det såg ut som att det var en ganska väl avgränsad yta även till höger på bilden som var helt nedisad också, men det kanske beror på annat.

Jag tycker det ser ut som att BVS har klarat sig bäst. Stämmer det eller är BVS och SIVO likvärdiga så här långt?

Mvh
/djk


Postad 2005-12-20 20:52:10CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 7243 gånger 
Ursäkta sent svar - missade denna tråd.

Vad gälelr nedisning så är det små skilladner BVS och SIVO än så länge. Inte värda att nämna (äni all fall).

Men jämfört med UTAN så är skillnaden så markant så det är otroligt och jag blir bara mer nöjd!

Senast häromdagen stod jag utanför jobbet och skulle hem (annan bil än ovan). Jobbat sent och det stod 3-4 kollegor och skrapde rutor och svor. Jag drog två tag med vindrutetorkarna och jag kunde köra! Vid tunnare is så blir det ingen hinna! Vid tjock is blir det tunn is osv!

Vid denna tunna is har jag någon gång sprayat högkonc spolarvätksa och svept med vindrutetorkarna. Bilen på bilden ovan har ju utmärkt värme i rutan och detta tillsammans med dessa medel gör att skrapan nästan kan läggas undan...

Vid riktigt tufft regn och hög fart dominera också SIVO och BVS. Vid mindre regn/lägre fart så är ordningen ev lite annorlunda - jag återkommer till detta senare vid en uppdatering av det fortsatta testet. Livslängsskillnader ändrar ev detta...

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014