Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Försegla lacken efter vaxning?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-29 01:13:12Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1481 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-29 10:10:14CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1470 gånger 
Lite tankar: Jag har inga hårda fakta kring detta, men eftersom de flytadne hårdvaxen ofta har en pretoelumbas (dvs löser upp vax, asfalt etc ganska effektivt) - så bör det vara svårt att bygga lager på lager med dem vad gäller SKYDD. Kanske inte omööjligt alls, men NÅGOT borde försvinna av lagret under.

Däremot glans och dylikt kan kanske bli bättre av flera steg - det finns det erfarenhet i andra trådar om.

För den som vill ha maximal lager på lager effekt för toppglans så används ju ofta utställningsvax, inte sällan med Cranaubavax i.

Men då är fokus bara glans och inte livslängd eller skydd.

MVH/CRV


Postad 2005-09-29 10:24:40bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1462 gånger 
CRV:
Jag tror det stämmer som du säger att det löser underliggande lager. Andra petroleumbaserade produkter såsom avfettningar gör det ju. Det brukar ju vara "lika löser lika"-principen som träder in där.
Jag tror i o f s inte så mycket på att bygga lager-på-lager med något lackskydd ö h t. Härdning eller inte härdning. Man förbättrar nog inte speciellt mycket glans eller livslängd. Skillnaden sitter nog mer "i huvudet", tror jag.
Det är i underarbetet man lägger glansen, ingen tvekan.



Postad 2005-09-29 13:31:16Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1456 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-29 16:58:24bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1443 gånger 
Om man spinner vidare på din tes, Lindfalas, om att man bygger på vaxet med flera lager och att det inte löser vartannat så skulle man i princip kunna bygga upp en yta som aldrig skådats förr med 20-25-30 lager av samma vax. Eller kanske fler.......
T.ex på en MC-tank. Hade det funkat så hade man nog hört talas om det mer. Det känns inte riktigt att man kan förbättra glansen/djupet så radikalt med ett eller flera lager som är så tunna så det knappt är mätbart i my. Det fordras tjockare lager, ex.vis klarlackslager. Undra hur många varv vax man behöver för lägga att det i s f skall motsvara ett lager klarlack? Ska vi tippa....100-150?
Kan det bli tjockare om man lägger flödigt med vax eller fastnar det bara en viss mängd vax åt gången?

Det är inte som att fernissa en båt, där gör fler lager nytta, men även där fordras det att underarbetet är tiptop. Du kan inte försöka rädda ett halvbra underarbete med ett bra eller ens kanonbra vax.

Jag lägger ibland på Platinum, som är ett utställningsvax, ovanpå SilverSeal, men ska jag vara fullständigt ärlig så vete f-n om jag ser någon skillnad utomhus. Däremot så kan det kanske upplevas blankare inomhus med rätt belysning.
Nu använder jag min bil mest utomhus så därför tycker jag nog inte att det känns så befogat.

Det där med spegeln verkar också skumt. Ju fler lager, desto klarare spegelbild? Tvivelaktigt.......logiskt sett. En spegel kan inte bli renare än ren. Du vaxar inte på själva spegelytan utan på skyddslagret, precis som klarlacken ligger på baslacken.

Jag TROR att mycket sitter i huvudet i a f.
Skulle vara kul att höra från en kemist eller liknande......


Detta inlägget har redigerats 2005-09-29 17:00:46



Postad 2005-09-29 17:16:40Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1437 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-09-29 17:38:52bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1435 gånger 
Borde det inte funka på en spegel också med flera lager vax?
Den reflekterar ju ljus och färger.......precis som lacken.
Var ligger skillnaden?


Postad 2005-09-29 21:31:25CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1428 gånger 
Är inte en spegelyta en OTROLIGT mycket jämnare yta?
En lack är ju fylld av gropar pga lösningsmedel som avdunstat ut. Det känns som logiskt att "ifyllandet" av groparna med vax kan ge optiska effekter som gör att den ser jämnare = glansigare ut.




Postad 2005-09-29 21:37:59CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 1427 gånger 
Man kan enkelt bestämma ytstrukturen med flera lika testmetoder, men vill man mäta MYCKET små variationer i ytan så är snarast utmaningen att hamna på rätt ställe före och efter vaxbehandlingarna. Det måste man ju göra för att man skall kunna bedöma skillnaden. Det innebär ett praktiskt problem om jag skulle mäta den.


Postad 2005-09-29 22:26:47bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1423 gånger 
CRV:
Jo, visst är den jämnare. Men det påstås ju tidigare här att vaxet fyller groparna i lacken till en jämn yta som man sedan kan bygga på med lager-på-lager av vax. Carnaubavax.

Spegelns yta är s a s redan "förifylld" dvs. slätare så då borde ju lager-på-lager också kunna tillämpas. Vad det är för yta under spelar väl knappast någon roll, bara den är minst lika slät som en lackad yta och att vax fäster på den..
Eller har jag helt missupfattat situationen......? ;=)
Min logik kanske inte är den bästa så rätta mig om jag har fel......



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014