Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Tcnano skämt?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2006-06-08 22:49:01storalillen,
Medlem p?Stacken sedan 2006-03-13
Läst 4541 gånger 
Hur går det med testet CRV? spännande att höra!


Postad 2006-06-10 08:09:19CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4518 gånger 
Alla medel ligger på, nu skall det gå ett par veckor innan jag kan börja "stressa" dem med tvättester etc (det blir troligen direkt efter midsommar).


Postad 2006-06-22 19:49:11CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4470 gånger 
Har hunnit titta på fälgarna ordentligt nu och provtvättat på lite olika sätt. Är dock lite besviken - jag kunde inte iaktta någon skillnad mellan hårdvaxet och TCnano för fälgar.
Jag hade väntat mig en mycket smutsavstötande effekt av typen glasbehandlingar. Men smutsen satt vad jag kunde bedöma lika hårt på de två ytorna. Den rann tex inte bort med högtryck eller milt fälgmedel + högtryck (jag har låtit fälgarna bli rejält smutsga innan jag testade...)
i
Jag kommer dock fortsätta att jämföra och låta fler kolla och bedöma.


Postad 2006-06-22 20:46:33CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4467 gånger 
Däremot var det desto tydligare skillnader efter en provtvätt med koll av vattenavrinning idag. Produkterna delar tydligt upp sig i tre grupper (med vissa små skillnader internt i grupperna).

BVS bildar en egen grupp med otrolig vattenpärlning. Den är nog värre än Turtle Top Coat Sealer som jag innan bedömt som extrem. Vi får se hur det håller, TTCS hade ingen bra livslängd. Tidigare tester visar dock att extrem vattenpärlning gör att lacken blir något snabbare smutsig och att kalkfläckar kan bli ett problem (bildas pölar på lacken).

Silver Seal, Brightguard och TCnano bildar en tydlig andra grupp. Här flyter vattnet ut direkt och bilar en "hinna" (jämför autotork). Detta uppges vara medvetet och jag har tidigare sett att detta ger den mest lättskötta och rena lacken över tid. Men man får inte den där 100% nyvaxade känslan som en del tydligen eftersträvar.

Meguiars MG 21, Lahegas Hårdvax och Hagmans Winter Shield ger en klassiskt avstötande yta som normalt både är lättskött och ger en nyvaxad känsla (något av ett mellanting av de två övre grupperna. Cyclos Sealer tillhör också den sista gruppen, men stöter bort vattnet något snabbare och effektivare och hamnar något närmare BVS även om det inte är fråga om mycket pärlning.

Jag får testa vidare (bla med tvättstress) och låta fler bedöma lacken. Men helt klart visar denna testuppställning mer tydliga skillnader i egenskaper än förra omgången.

Med vänlig hälsning/CRV


Postad 2006-06-22 23:08:15bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 4461 gånger 
CRV:
Jag är djupt imponerad av ditt engagemang vad gäller testet.
All credit to you.

Eftersom det är, vad jag förstår, helt oberoende o realistiskt, så måste det vara väldigt trovärdigt ur användarens perspektiv.
Och det är ju det som testet är till för. Det är ju lackskydd du testar.

Eftersom jag är Silver Seal-fan sedan många år så hoppas jag, naturligtvis, att det står upp till dina krav hela vägen.
Det bevisar ju i s f att det håller en väldigt hög standard bland lackskydden trots att det är en 1K-produkt som funnits i många år redan utan att ha uppdaterats.
Och som dessutom kallas glanskonservering av tillverkaren, inte lackskydd.
Vad nu det kan vara värt.....


Postad 2006-06-23 09:24:34CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 4455 gånger 
Efter mina tidigare tester står det ganska klart att SS, BG och de bästa hårdvaxen ger ett fint skydd över tid. Men för att kunna göra en vettig bedömning måste de ju jämföras med fler produkter, både andra lackskydd som BVS och nya typer av produkter som TCnano.

Så målet var att samla så många intressanta produkter på samma bil som möjligt (och utan att få för små ytor att bedöma) - det ser jag som enda sättet för mig att kunna göra en objektiv bedömning av deras egenskaper, sida vid sida.

Trevlig midsommar allihopa!


Postad 2006-06-23 14:52:36Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 4447 gånger 
Intressant läsning och även jag vill säga att jag är imponeread att du tar dig tid att genomföra dessa tester. Trevlig midsommar på er!


Postad 2006-06-23 15:49:30STR, Uppsala
Medlem p?Stacken sedan 2005-05-19
Läst 4444 gånger 
Ja glad midsommar på er alla.

Mycket intressant läsning CRV.


Postad 2006-06-23 19:55:19jarre, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2003-09-17
Läst 4437 gånger 
Skall mycket intressant att följa CRV´s tester.
Samt Bustorps test av CTI.
Trevlig Sommar på er allihop!!


Postad 2006-06-28 19:28:52bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 4388 gånger 
Jarre:
Första utlåtandet av CTI från mig är positivt. Lättjobbat.
Vad jag förstår så ska man köra det tills det torkar/dammar i stort sett. Körde med dubbeltrissa o vita trissor. Förarbetet gjordes med MG85 (måste nog köpa mer av det, funkar bra).

Lägger man minsta lilla för tjockt så blir det desto svårare att torka av. Lägger man så tunt som jag tror att man ska så är det bara att damma av efteråt. Men det är svårdoserat innan man blir van verkar det som. Blir ännu mer osynligt än SS.

Vad gäller halkan/glansen så är min åsikt efter första gången att det inte blir så fruktansvärt mycket halare än SS som jag uppfattat era erfarenheter. Glansen blev inte heller bättre än Silver Seal som jag fick uppfattningen att det skulle vara.

Märk väl, den ljusblå metallicen från -03 jag lade CTI på är kanske inte det bästa referensunderlaget i o f s. Blir kanske bättre på en mörkare eller röd solid. Ska prova på en röd, oxiderad Audi Avant jag köpte nyss för att se om det håller lika bra mot oxid som SS. Om jag behåller bilen.

Just glansen o dess hållbarhet är ganska intressant för mig då jag anser det som det viktigaste resultatet vid en lackskyddsbehandling. Pärlning kan bara skapa problem om man inte torkar bilen torr efter varje tvätt/regnskur o den får stå o torka i solen. Alla har inte möjlighet att torka sina bilar torra när det regnat t.ex.

Men förpackningen kan jag inte med. Svårdoserad o lätt att välta. Det skulle varit en liten pip på den. Ska slå över medlet på en dispenser innan jag häller ut allt på golvet.

Detta är bara ett första "utlåtande", fler kommer efter hand. Förmodligen bättre. Kan nog bli bra till slut........


Detta inlägget har redigerats 2006-06-28 19:31:11




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014