Skyddad lack - men till vilket pris?

Reportage hämtat från Helsingborgs Dagblad, 19991002, av Knut Johansson


Allt fler lackbehandlar sina bilar. Även helt nya. Men vad är det bilvårdsfirmorna erbjuder?
Vad är det för skillnad mellan lackskydd och lackförsegling? Varför skiljer det tusenlappar mellan
den ena och den andra behandlingen?






Billack är ömtåligt. För att behålla glansen utan ständigt putsande kan man ge lacken ett skyddande ytskikt. Förädling kallar en firma sin metod. Då räcker en enkel tvätt för att behålla lystern. Inte minst därför har lackbehandling har blivit alltmer populärt.
- Det köps fler nya bilar. Och de är såpass dyra att folk gärna lägger en slant på ett skydda investeringen, särskilt som man räknar med att behålla den några år, säger Magnus Löfkvist på Bilputsen AB.
Konkurrenten på samma gata, Michael Olsson på Mr CAP, menar också att trenden har med nya vanor att göra.
- Människor vill inte lägga hela helger på att vaxa och polera. Med ett bra skydd för lacken håller sig bilen lika fin år efter år och är en investering som lönar sig på sikt.
Av bilar som lackbehandlas är fler och fler nya. Inga tvättborstar har repat lacken och den sura miljön har inte hunnit bilda oxid som gör lackytan matt.
Att inte nya bilar lackbehandlas från början har ett enkelt svar: för bilfirmorna skulle det försämra ett redan pressat pris.
- Jag tror bilköparna oftare kommer att kräva lackbehandling, särskilt vid nybilsköp, säger Michael Olsson. Nya bilar har nästan inget skydd alls.
Men det råder en begreppsförvirring om vad lackbehandling egentligen är. Det talas bland annat om lackskydd, lackförsegling och lackkonservering.
Låt oss reda ut begreppen.
Vilken är den enklaste lackbehandlingen?
Det är en vanlig polering/vaxning som kostar alltifrån 700-800 kronor upp till runt 1 500 kr. Hållbarhet från cirka 3 till 12 månader.
Många talar om lackförsegling, hur fungerar det?
Försegling är påläggning av ett medel som blir hårdare än ett vanligt vax. Med denna behandling talar man om en hållbarhet från 12-24 månader. Kostnad från cirka 1 500 kr till 2 000 kr.
Mr. CAP kallar sin metod konservering, en tvåstegsbehandling för bilar upp till 8 år. Priset för nybil 1 250 kr och begagand 3 000 kr.
Är det skillnad på lackförsegling och lackskydd?
Ja. Lackskydd kallas den dyraste behandlingen och den ska absolut inte förväxlas med försegling. Det finns flera olika system för lackskydd, Ditec, Formula U, Tefcar - alla bygger på tvåkomponentsmetoden. D v s att man först lägger på ett skikt och sedan ytterligare ett. Tillsammans härdar skikten och bildar en yta, mer eller mindre hård. Under härdningen ska bilen stå inomhus över exempelvis en natt i rumstemperatur. Fullhärdning kan ta 14 dagar.
Med lackskydd lämnar seriösa firmor certifikat/garanti upp till 5-6 år. Så länge anses skyddet fungera och då i kombination med återbehandling.
Vad är återbehandling?
Återbehandling är helt enkelt översyn och eventuell reperation av skyddet. Olika lackskyddsmetoder har olika intervall för återbehandling. För att garantin ska gälla kräver en metod översyn var 12:e månad, en annan var 30:e månad. Återbehandlingarna kostar också olika.
Vilken metod är bäst?
Något objektivt jämförelsetest har vi inte hittat. För konsumenten med begagnad bil är det viktigt att ställa frågor om förarbetet. I vilken grad ska man låta firman återställa lacken? Vilka repor kan slipas bort? Ju mer mer förarbete desto dyrare.
Priset för ett lackskydd inklusive omfattande lackrenovering kan totalt hamna på uppåt 5 000 kronor.
Vad ska jag se upp med som kund?
Fråga efter pris, hållbarhet och skriftliga garantier. Där framgår också vad som gäller ifråga om återbehandlingar och vad dessa kostar. Lär dig skilja på begreppen försegling respektive lackskydd. Det finns firmor som talar om lackskydd men utför betydligt enklare behandling. Ett rätt utfört lackskydd ska åtföljas av garantibevis. Begär annars åtminstone kvitto. Det finns också firmor som lämnar garanti på lackförsegling.
Är det vettigt att lackskydda en begagnad bil?
För den som tänker behålla en bil mer än två år kan det vara idé. För den som tänker byta om ett år kan det räcka med en billigare behandling.
- En välvårdad bil med några år på nacken är inte fel att lackskydda. Precis som med en ny blir det mindre jobb, mindre kemikalier ut i naturen, högra andrahandsvärde, säger Michael Olsson.
Bilar med metalliclack har oftast en klarlack. Ska man ändå lackskydda?
Ja, säger experterna. Klarlacken är nästintill lika känslig som själva kulörlacken.
Vad gör man med en skada på det härdade lackskyddet?
Då lämnar man bilen till den som lackskyddat ellet annan seriös bilvårdsfirma. Det finns många exempel på oseriösa firmor som förstört lacken istället för att skydda den.
Kan jag göra en lackbehandlingen själv?
Knappast. Förarbetet kräver specialmaskiner och vana. Däremot finns hårdvax som ickeproffsen kan använda men de kan inte jämföras med ett riktigt lackskydd.


Knut Johansson
knut.johansson@hd.se Tel 042-17 50 57


Till startsidan