BÄSTA BILVAXEN KORADE

Bilsports vaxtest visar vägen till vinnande finish

Då var det dags igen — Bilsports stora vaxtest! För tredje gången sedan 1989 samlar vi Sveriges alla bilvax och testar dem mot varandra.

I det här unika testet kan du hitta den bästa, enklaste vägen till en vinnande finish. Läs resultaten och välj ut ditt eget favoritvax!

Av Pär Brandt (text & foto), Lörs (illustration) --- Sammanstδllningen finner du hδr.

Vilket vax är bäst? Enkel fråga, men svaret är inte helt lätt.

För att välja rätt vax gäller det att veta vad som förväntas. Ska man polera och vaxa i ett moment? Välj då bland de bästa allround-vaxerna.

Är det en kromtyngd 50- eller 60-talare som ska putsas upp? Titta då bland de bästa vaxen för veteranbilar.

Kör du taxi eller nöter landsvägen som resande? Då ska du ha ett långlivat vax som tål vägsmuts och avfettningsmedel. Titta bland de bästa vinterbilsvaxerna.

Vilket vax som är bäst är alltså en högst personlig fråga. Du besvarar den bäst själv och kan kora din egen vinnare genom att lusläsa resultattabellen och plocka ut det vax som passar bäst.

Och varför inte välja två olika vax? Ett långlivat för vinterbruk och något mera lättjobbat som kan användas flera gånger under vår/sommar/höst.

Som tur är har bilvård-branschen befriats nästan helt från påståenden om "ett års livslängd". Det är i de flesta fall fria fantasier som inte har mycket att göra med den grymma verklighet som bilarna utsätts för.

Den verkliga livslängden beror helt på väderlek, årstid och framför allt på hur långt bilen körs. Veteranbilar kan komma undan med en vaxning per säsong, men bruksbilar behöver vaxas minst två gånger per år. Helst tre eller fyra gånger.

Snabba framgångar

Årets test är det tredje av sitt slag i Bilsport. Första gången var 1989 och då tog Sonax Flytande Hårdvax hem segern, mycket välförtjänt.

Den oväntade vinnaren, som tidigare sålt 500 burkar per år, ökade sin försäljning kraftigt och hade vid årsslutet sålt 200 000 burkar! Numera har man passerat miljon-strecket.

Framgångarna för Sonax blev en väckarklocka för hela branschen. Spelreglerna hade förändrats och det räckte inte längre med mördande reklam för att sälja vax — det gällde att ha en bra produkt också.

Vid vårt andra test, 1993, kunde Bilsport konstatera att branschen spottat i nävarna och ägnat sig åt produktutveckling på allvar.

Kvalitén hade förbättrats och det fanns flera nya idéer och vaxtyper som förenade goda egenskaper. Enda undantaget var färgvaxerna, som "slog igenom" det året. De kom, de kladdade och de klandrades...

Vid årets test är färgvaxerna nästan helt borta och de är inte saknade av oss på Bilsport.

Även vid årets test finns det en mängd nya vaxer. Flera av dem under samma namn och i samma förpackning, men innehållet är modifierat.

Totalt var det drygt 60 vaxer som testades. Olika prototyper och utländska vax fanns med, för att se om vi i Sverige missar något. Det gör vi inte.

Bland de 45 vaxer som redovisats i tabellen finns samtliga intressanta, bra och väl fungerande vaxer. Med några få tragiska undantag finns det inga riktigt usla vaxer, däremot rätt många medelmåttiga vaxer. Som tur är också många riktigt bra!

Grym verklighet

Precis som tidigare år envisas vi med att inte använda några sofistikerade testinstrument.

Det är verkligheten som fäller avgörandet. De skillnader som inte kan upptäckas med ögat är inte värda att redovisas.

Testet har rullat under vinterhalvåret, den mest krävande årstiden ur vaxsynpunkt. Några har hävdat att sommaren skulle vara mera utslagsgivande och ge ett annat resultat. Därför gjorde vi en mindre test med de mest intressanta vaxerna under sommaren -93, vilken bara bekräftade resultatet från föregående vintertest.

Det här året har vi haft tillgång till klimatmaskin som kan konstruera extremt solljus och 50 graders värme med 100 procent luftfuktighet. Testvärdena i klimatmaskinen skiljer sig inte så mycket åt från övriga erfarenheter.

Vad man kan konstatera är att vid extrem UV-belysning håller de flesta vaxer bra, inledningsvis. När de sedan börjar tackla av går det väldigt fort och de "tvärdör", nästan samtidigt allihop. Men ett sådant extremt solljus har vi inte i Sverige och det har som sagt liten praktisk betydelse.

Läsarna vinner

Bland årets vinnare är hittar vi välkända vaxnamn och även några intressanta nykomlingar.

Men egentligen är det så att Bilsports läsare är de riktiga vinnarna! De två senaste vaxtesterna har visat att bilvårds-branschen tar produktutvecklingen på allvar och verkligen anstränger sig för att ta fram bättre och bättre bilvax.

Det har varit jobbigt, men väldigt intressant och spännande att testa alla nya produkter.

Men vila inte för länge, ni i bilvård-branschen. Tillbaks till labben och gör bättre vax — Bilsport håller ett öga på er och snart är det dags för nästa test!

 

MÅNGA RUTOR.

 

Många testrutor blev det... en bit över 400 stycken, faktiskt! Testrutorna fördelades på tre huvar och på ett antal personbilar som snurrat i 08-trakten under vintern och våren. Testuppgifterna är så pass omfattande att resultatet knappast kan bortförklaras med slumpen. Tvärtom visade det sig att de goda/dåliga/medelbra vaxerna repeterade sina resultat var helst de användes.

OBJEKTIVT. När rutorna markerats med maskeringstejp gjordes en skiss över objektet, där rutorna numrerades. Vid utvärderingen av resultatet användes sedan bara siffrorna. Det var först vid den slutgiltiga sammanställningen som vaxnamnen bakom varje ruta plockades fram. Ingen risk för subjektivt tyckande, alltså.

 

————————————————————————————————————————

MILJÖTVÄTT. Med vaxad bil och en bra högtryckstvätt ger sig även den mest envisa vintersmuts — utan hjälp av avfettningsmedel. Ska du göra miljön en tjänst, använd bilvax och högtryckstvätt istället för avfettningsmedel.

Högtryck skonar miljön

På de bilar som rullat ute i trafiken under vintern har vi inte kunnat använda avfettningsmedel. Det skulle riskera att påverka vaxernas livslängd allt för mycket.

Istället hyrde vi in oss hos en av Motorborgens många småföretagare med bilinriktning: Rekord Rekond. Deras trefas högtryckstvätt med 180 bars tryck visade sig vara rätta medicinen mot vintersmutsen.

Med en till tre månaders ålder på vaxningen var det inga problem att snabbt få bilarna helt rena, utan avfettningsmedel.

För de som vill vårda sin bil skonsamt och undvika miljöskadligt avfettningsmedel kan vi starkt rekommendera samma teknik. Kanske är det dags att återupprätta gamla tiders spolplattor på bensinmackarna och utrusta dem med högtryckstvättar?

—————————————————————————————————————————

 

KRITNING. När vaxet arbetats in och låtit torka ska det i bästa fall "försvinna", det vill säga lämna så lite synliga rester som möjligt. På de här testrutorna, fördelade över svart vinylmatta, syns tydligt hur olika vaxerna ser ut när de torkat. Vänstra halvan av rutan har en mycket flödig mängd av vax. Om vaxet inte lämnar några rester kan man dra rätt över lister och emblem, utan att behöva tänka på mödosam polering i efterhand. En viktig egenskap, om vaxningen inte ska bli en plåga.

 

SNYGG GLANS. Jodå, det är kul att polera fram en fin lyster i lacken. Men skyll inte i första hand på vaxet om resultatet blir sämre än du tänkt dig. Efter vintersmutsen behöver de flesta bilar en riktig omgång med lackrengörare för att få rätt grund för vaxet. Det är inte alltid vaxpolish (både vax och rengöring i ett) klarar av en hårt nedsmutsad och "oxiderad" lack på egen hand. Det kan behövas lackrengörare.

 

—————————————————————————————————————————

BRA HJÄLP. Original är Vaxmaster 900 försedd med en halvhård skumgummiplatta och bomullshätta. Den här är modifierad med kardborrplatta (limmad med smältlim) och kan därför ta proffsrondeller.

SMIDIGT. Vaxmaster 900 drivs med 220 volt och har en rätt klen motor, men duger gott för lackrengöring och utpolering av vax. 3M:s skumgummi-rondeller är mycket mjuka och repar inte ens känsliga lacker.

Polering tar fram glansen

För att få fram bilens rätta lyster i lacken räcker det inte enbart med att välja ett bra vax. Man måste utgå från en riktigt ren yta.

Som vi visat i tidigare Bilvård-Specialer finns det ett enkelt sätt att testa hur ren lacken är: ta en frottéhandduk och låt den glida från sida till sida på motorhuven. Om handduken tvärbromsar är ytan sträv och behöver rengöras. Om handduken glider som en svävare är ytan okej.

De allra flesta kommer nog att råka ut för en tvärbromsande handduk och då är det lackrengöring som gäller. Arbetet är svettigt, tråkigt och något man helst låter lillbrorsan göra.

Har brorsan hunnit smita är en polermaskin näst bästa lösning, även om den tyvärr kostar en slant. Ett exempel är den oscillerande maskinen på bilden, Waxmaster 900. Kostar kring tusenlappen och är lätt att använda även utan tidigare vana.

Billiga 12-volts maskiner brukar inte vara mycket att ha och frestas inte att använda en borrmaskin, då den snurrar alldeles för snabbt. På proffssidan finns fina maskiner med lågt varvtal, som dock kostar från 4 000 kronor och uppåt.

Med Waxmaster 900 kör man över en bil med lackrengörare på en halvtimme och hinner inte ens bli svettig i pannan. Motsvarande arbete, för hand, kan lätt ta två-tre timmar...

En annan fördel med oscillerande maskiner är att de lämpar sig väldigt väl för att arbeta in vaxet. Det går snabbt, men framför allt blir det glänsande resultatet helt jämnt. Speciellt de med "känsliga" lacker (röda/mörkblå/svarta) vet hur svårt det ibland är att få en jämn glans.

Tusen spänn är mycket pengar, men kan man slå sig ihop några stycken om en maskin är det en bra investering som gör ett tråkigt jobb riktigt roligt!

 

—————————————————————————————————————————

NYVAXAT. Om det regnar på en nyvaxad yta blir det ett vackert mönster av vattendroppar. På sidorna rinner vattnet av, men på huv och tak stannar det kvar. Snyggt, men det innebär också vissa risker.

 

FLÄCKAR. Om det inte regnat på några veckor kan vattnet innehålla många sura partiklar från luften. De stannar kvar, även när vattnet dunstat bort, och kan ge fläckar i lacken.

Surt regn kan drabba alla

Att äga en snygg bil kan ha sina risker, och då pratar vi inte om biltjuvar utan om ett hot från ovan.

Smutspartiklar i luften kan föras lång väg och de kan fällas ut var helst det börjar att regna. Ett tragiskt exempel på detta är Gävle-trakten, som fick lika mycket radioaktivt nedfall från luften som i Tjernobyls närområde.

Partiklarna kan vara rätt sura (lågt pH-värde) och det är något som skogsnäringen känner väl till. Men även vi bilägare kan drabbas.

Riskerna har uppmärksammats de senaste åren när Turtles Color Magic kom i skottgluggen hos TV2:s konsumentprogram Plus.

Märkliga fläckar i lacken påstods vara resultatet av felaktigt vax. Men med största sannolikhet var det vattendroppar som dunstat från den nyvaxade ytan och lämnat fläckar.

Riskerna är speciellt stora om det regnar på morgonen. De stora dropparna dunstar stegvis när solen värmer och till slut återstår ingenting, utom de sura partiklar som vattendroppen också innehöll från början.

Genom att vattenmängden dunstar kan pH-värdet stiga kraftigt (förhållandet vatten/sura partiklar förändras) och då kan lackens översta färgpigment "frätas ur". De blir gråare och en fläck har skapats. I bästa fall går fläckarna att polera bort, i enstaka fall hjälper inget annat än omlackering!

Hur skyddar man sig då från surt regn? För det första är inte regn i allmänhet "farligt". Men speciellt i södra Sverige finns det anledning att se upp (i bokstavlig mening) om det varit uppehåll några veckor och regn är på väg när man nyligen vaxat bilen.

Att stå under tak är alltid bra, oavsett förhållande. Står bilen utomhus kan man dra av de horisontella ytorna med en gummiskrapa, och/eller skölja bort regndropparna med en hink vatten.

 

—————————————————————————————————————————

 

BONUS. I tidigare tester har jag skällt på tillverkarna för att de lämnar med så usla bruksanvisningar till i övrigt bra produkter. Enterprise AB, som representerar Blue Coral, har tagit ett rejält steg framåt med en hel "bok" på baksidan. Här finns tydliga teckningar som visar handhavandet och dessutom lite skryt över övriga produkter i sortimentet. Mycket bra! Det gav en bonuspoäng i sammanställningen.

HELA GÄNGET. Finns det så många olika bilvaxer? Jodå, och faktiskt några till som kom så sent i vår att de inte hann vara med i testet. Totalt testades drygt 60 vaxer, varav en del varianter och prototyper som inte finns på den svenska marknaden. I tabellen redovisas 45 vaxtyper — det är bara att välja ut en favorit!

 

1996 års vinnare

Hagmans Glansvax, Lahega Hårdvax, 3M Högglansskydd och Sonax Flytande Hårdvax. På pallplats i 1996 års vaxtest hittar vi fyra vaxer, då förstaplatsen delas mellan Hagmans Glansvax och Lahega Hårdvax.

Av de maximala 47 poäng som ett vax kan få ståtar de här med 39/39, 38 och 37 poäng. Hårt så det förslår!

Tre av vaxerna är av typen "flytande hårdvax" och undantaget är 3M:s Högglansskydd som har den mera traditionella filmjölkskonsistensen. Att de kommer så högt i tabellen beror på den synnerligen goda hållbarheten alla fyra uppvisar. Ytterligare två vaxer som också var väldigt bra i de här kategorierna kommer båda från Turtle: Ultra Shine Flytande Hårdvax och det helt nya Ion Guard.

Att Hagmans Glansvax skulle ligga långt fram förstod vi efter förra testet, 1993, då man delade förstaplatsen med Sonax Flytande Hårdvax.

Hagmans Glansvax har modifierats sedan dess och vi fick redan i höstas prov på den senaste versionen vax som nu säljs ut till konsument. Tillsammans med Turtle Ultra Shine och Sonax Flytande Hårdvax har Glansvaxet fått vara ett referensvax, alltid närvarande på minst en ruta på alla fordon och huvar.

Underlaget för den höga poängen för Hagmans Glansvax är därför mycket stort och något utrymme för slumpens skördar finns inte. Hagmans Glansvax är förbaskat bra, helt säkert!

Överraskande var dock att en annan svensk tillverkare, Lahega Kemi i Helsingborg, också hade en vinnare på programmet: Lahega Hårdvax.

De båda 39-poängarna är båda av typen flytande hårdvax och innehåller alltså inga slipmedel. Även i övrigt är vaxerna förvånansvärt lika och följer varandra exakt i de olika kategorierna.

Strax efter dessa kommer en helt ny överraskning från 3M: Högglansskydd. Det här vaxet har flera fördelar gentemot de flytande hårdvaxerna då det är mera lättpolerat, har hög och jämn glans samt inte alls "kritar" som flertalet andra flytande vaxer.

Någon större rengörande förmåga har inte 3M Högglansskydd, då det är tänkt att vara avslutningen efter rubbing och lackrengöring. 3M Högglansskydd är gjort för proffsbruk men kommer säkert att hitta många lyriska vänner bland bilentusiasterna.

Förpackningen är på en liter, men literpriset är trots allt rätt lågt (man kan ju dela på en flaska med en kompis). Problemet är att hitta 3M, då det inte finns ute i den vanliga handeln. Ett tips kan vara att prova hos billackerare eller hos Herbert-Standox som säljer lackmaterial.

Även Sonax har förbättrat sin tidigare testvinnare Flytande Hårdvax. Numera är glansen betydligt jämnare, risken för flammighet har reducerats och vaxet är en smula mera lättarbetat. Hållbarheten är lika god som förut!

Skillnaderna mellan Sonax, Hagmans och Lahega är rätt små och den lilla poängskillnaden är rätt obetydlig, i det stora hela. 3M Högglansskydd skiljer sig dock åt från de tre övriga och här har vi alltså för första gången ett mycket långlivat vax som inte är av typen flytande hårdvax. Intressant!

——————————————————————————————————————————

Bäst hållbarhet, bästa vintervax

Sonax Flytande Hårdvax, 3M Högglansskydd, Hagmans Glansvax, Basta Quick Wax, Lahega Hårdvax, Turtle Ultra Shine Flytande Hårdvax och Turtle Ion Guard. Att hålla ren bilen på vintern kan vara ett litet helsike. Som vi nämnt i en annan ruta finns det en effektiv metod: bra vax och kraftig högtryckstvätt. På bilden ser du de bra vaxerna!

Samtliga de här vaxerna har utmärkt sig genom mycket god livslängd i den grymma verkligheten (på bilar och testhuvar), liksom hög motståndskraft i de tvätt-tester vi utfört med schampo och avfettningsmedel.

Som synes består de bästa vintervaxerna av de fyra som också har intagit pallplats med testets högsta poängsumma. Till dessa läggs Turtles två Ultra Shine Flytande Hårdvax och det helt nya Turtle Ion Guard.

Turtle Ion Guard finns inte ute i Sverige förrän juni/juli, enligt den svenske representanten SEAB. Orsaken sägs vara en begränsad tillgång på speciella kemikalier som inte ingår i Turtles övriga produktion.

Turtle Ion Guard ska kombineras med en speciell, förberedande lackrengörare med namnet Ion Clean. Båda har filmjölks-konsistens och är alltså inte några flytande hårdvaxer.

Våra tester visar att det inte bara är smart marknadsföring att sälja två produkter, utan att de verkligen kompletterar varandra och ger den långa hållbarheten. Utan Ion Clean får man något sämre livslängd och motståndskraft mot avfettningsmedel. Men Ion Guard är lätta att lägga på och polera ut, varför den kan tjäna som snabb förbättring mellan de "stora" vaxningarna.

Ett annat, lite oväntat utropstecken är Basta Quick Wax. Inte för att vi misstror Basta, men för att sprayförpackningar inte visat så här bra resultat förut.

Fördelarna med sprayvax kan diskuteras då det inte går att blåsa på hur som helst, då blir Quick-vaxet rätt långsamt att polera bort när det torkat. Men livslängd och hållbarhet mot avfettningsmedel är utmärkt!

——————————————————————————————————————————

Bästa vax för den late

Sonax Easy Shine Latmansvax, Armor All Rain Dance, Blue Coral AutoFom Fomblin A Wax, Basta Quick Wax, Nu Finish och Turtle Original. Jaså — du tycker vaxningen är en plåga och vill komma undan så enkelt som möjligt. Här är dina vax!

Ska vi vara riktigt ärliga så är väl sällan bilvaxningen något som man jublar över, åtminstone inte på vinterbilen som försummats länge. Därför är det skönt att veta att vaxerna på bilden gör jobbet med minimal arbetsinsats.

Det man förlorar (gratislunch finns inte), jämfört med de bästa vaxerna, är en något sämre livslängd och motståndskraft mot avfettningsmedel. Men testet visar att man inte förlorar allt för mycket, och eftersom vaxningen går snabbt kan man kosta på sig att vaxa oftare!

Sonax nya Easy Shine Latmansvax talar om vad det handlar om direkt i namnet. Vaxet är ursprungligen framtaget för Sydafrikas varma sol och kan läggas på i direkt solsken utan bekymmer(!). Vaxet är mycket lättpolerat, kritar rätt mycket (var sparsam) men ger förvånansvärt god hållbarhet.

En annan nyhet på den svenska marknaden är Rain Dance, från amerikanska Armor All. Företaget är välkända genom sina populära vinylmedel och nu har vi äntligen också fått det vax som sålts i USA under flera år. Mycket lätt att polera ut, ger jämn glans och håller rätt bra.

Blue Coral AutoFom Fomblin A Wax har inte bara ett ståtligt namn utan ståtar också med en nio-poängare i kategorin lättpolerat. Det räcker nästan med att titta strängt på putstrasan, så är det färdigpolerat!

Skämt åsido, som slaktarn sa, AutoFom är synnerligen lättjobbat och kritar inte speciellt mycket. Funkar bra som allround-vax, eller som ett lättjobbat komplement när man har bråttom. Vaxet får dessutom en extra poäng som bonus för den utmärkta bruksanvisningen. Ta lärdom, ni andra i bilvårds-branschen!

Amerikanska Nu Finish har inte riktigt slagit igenom i Sverige, trots bra resultat i Bilsports tidigare vaxtester. Prisvärt, kritar inte, lättpolerat, ger jämn glans — vad mer kan man begära? Har dessutom en hygglig livslängd.

Turtle Original är tillsammans med Sonax Flytande Hårdvax den mest sålda vaxprodukten i Sverige. För några år sedan blev det aktuellt att uppdatera Turtle Original och när man dessutom behövde en miljöanpassning för Svanen-märkningen blev det flera tuffa villkor som skulle uppfyllas.

Resultatet är att Turtle Original är i bättre form än någonsin förut. Jämn, hög form tvärs igenom de olika bedömnings-kategorierna ger totalsumman 35 poäng (fjärdeplats) och det här är ett vax som inte gör någon besviken. Lättjobbat, för den late, dessutom!

——————————————————————————————————————————

Bäst för veteranbilar

3M Högglansskydd, Turtle Ion Guard, Turtle Original, Auto Smart Super Vax och Simoniz "Gula". Veteranbilar ska vara blanka. Men de får inte bli flammiga och det ska inte ligga fula vaxrester runt emblemen. Här är de bästa valen för gammelbilarna!

Eftersom många veteranbilar används sparsamt och egentligen inte får någon riktig "oxidering" av lacken är behovet av starka, rengörande vaxer rätt litet. Med det i bakhuvudet kan 3M Högglansskydd vara ett bra val. Bra, jämn glans och ingen kritning alls. Hållbarheten är mycket god och det räcker nog med en vaxning om året för de flesta.

Även Turtle Ion Guard är mycket sparsamt med sitt kritande, vilket veteranbilsägaren uppskattar. Goda egenskaper i övrigt.

Auto Smart är ett nytt märke från England som nu är på väg in i konsumentledet. Tidigare har man bara sålts till rekondare. Auto Smart Super Vax är ett gammaldags vax med äkta Carnauba som bas och inte mycket mer. Extra lättjobbat då det inte gör något om lacken är lite våt efter tvätt. Ingen kritning alls gör att man kan vaxa rätt över krom och gummilister — tackar för det!

Turtle Original har vi berömt förut och är förstås inte fel till veteranbilar. Men vi saknar den gamla glasflaskan för att få den rätta nostalgiska känslan! Snälla SEAB...

Slutligen kan vi inte undanhålla er det förskräckligt tungjobbade, men helt oemotståndligt charmiga Simoniz Original. En pina att polera ut, men det ömmar så skönt i hela kroppen när man lagt en hel helg på att vaxa pärlan!

——————————————————————————————————————————

Bästa allround-vax

Sonax Metallic Cleaner & Wax, Blue Coral AutoFom Fomblin A, Turtle Original, Hagmans Vaxpolish och Armor All Rain Dance. Du vill bara köpa ett vax. Som ska göra allt i ett moment — här är dina bästa val!

Att rengöra och vaxa i samma arbetsmoment är något som många lockas av. På de riktigt hårt smutsade billackerna ska man nog inte ha för stora förhoppningar, men de här redovisade vaxerna förenar många goda egenskaper som gör att de fungerar i nästan alla sammanhang.

Sonax Metallic Cleaner & Wax ger bra och jämn glans, är lätt att polera utan nästan någon kritning och ger hygglig livslängd. Stoppa det i näven på nästan vem som helst — och de blir nöjda!

Ungefär samma sak kan sägas om övriga, som tidigare beskrivits i föregående kategorier.

För den som söker ovanligt lång livslängd och bra motståndskraft mot avfettningsmedel hos ett allround-vax ska titta närmare på Hagmans Vaxpolish. Släktskapet med Glansvax är tydligt, men här har vi dessutom en rengörande förmåga och lite mer lätthanterlig konsistens.

——————————————————————————————————————————

Bästa miljöval

Sonax Hårdvax Brilliant, Turtle Original och Hagmans Vaxpolish Aqua. Du röstade på Miljöpartiet och vill göra ett klokt miljöval bland bilvaxerna? Kul att du läser Bilsport — här är tre förslag!

Bästa miljöval är inte länge en lika självklar kategori i Bilsports vaxtest, då flertalet vaxer är miljöanpassade och antingen har eller kan få Svanen-märkning. Att undvika farliga kemikalier och onödigt aggressiva lösningsmedel är "naturligt", utan att man för den saken skull rubricerar produkten som miljö-vax.

Ännu ett bevis på detta är att även ett "miljö-vax" som Sonax Hårdvax Brilliant — helt fritt från lösningsmedel — har mycket god hållbarhet. Hårdvax Brilliant är i stort sett lika hållbart som Flytande Hårdvax — kors i taket!

Vad Sonax har hittat på för något med sitt Hårdvax Brilliant vet vi inte, men var säker på att konkurrenterna redan analyserar det framgångsrika receptet.

Övriga, goda miljöval ser lite bleka ut i jämförelse med Sonax Hårdvax Brilliants extremt goda hållbarhet. Men redan prisade Turtle Original är Svanen-märkt och Hagmans Vaxpolish Aqua gör sitt jobb på ett utmärkt sätt.

——————————————————————————————————————————

Bäst för plånboken

Nu Finish, 3M Högglansskydd och Biltema Super Polish. Ekonomiskt medveten? Här är tre vax för en liten plånbok!

För den som enbart vill ha ett billigt vax är det enkelt att läsa literpriset. Men vill man dessutom ha bra egenskaper blir urvalet betydligt mindre. Tidigare nämnda Nu Finish och 3M Högglansskydd har många goda egenskaper — men är dessutom rätt billiga.

Men de kan inte mäta sig med Biltema Super Polish, som bara kostar 100 kronor per liter. På känsliga lacker finns det en viss risk för lite sämre glans och en viss flammighet. Men hållbarheten är hygglig och priset, som sagt, är mycket lågt.

——————————————————————————————————————————

Bäst för känsliga lacker

Sonax Easy Shine Latmansvax, Turtle Ion Guard, 3M Högglansskydd, Autoglym Super Vaxpolish, Turtle Extra med Teflon och Basta Wax Polish. Vissa lacker är "kinkiga". Då gäller det att välja rätt!

Billack är ingen stenhård marmorskiva som tål vilken misshandel som helst. I själva verket är lacken rätt känslig, och vissa lacker är känsligare än andra.

På mörka kulörer syns problemen tydligare och därför gäller det välja vax med omsorg för röda, mörkblå och svarta bilar. För att bli riktigt säker på en jämn glans kan man också använda en oscillerande maskin, som beskrivs i en separat ruta här intill.

Av vaxerna på bilden har vi beskrivit flera förut, i tidigare kategorier. Säkra vax för säker glans kan också levereras från Autoglym Super Vaxpolish, Turtle Extra med Teflon och Basta Wax Polish.

 

 

—————————————————————————————————————

Liten ordlista

Bilvårds-branschen rör sig med en del uttryck som kan verka svårtydda. Likaså råder det en del språkförbistring, där samma sak kan ges olika namn.

Nedan har vi gjort en liten ordlista för vägledning.

BKL: Bilkemikalieleverantörerna (puh, vilket ord!). Ett branschorgan för seriösa och välrenommerade företag i bilvårdsbranschen. Skapar branschnormer, sätter upp regler för innehållsförteckning, ser till att produkterna inte innehåller några förbjudna ämnen och samarbetar gentemot lagstiftare/myndigheter.

Carnaubavax: Ett vax som finns beskrivet redan på 1600-talet, hämtat från Brasiliens regnskogar och ursprungligen använt för att polera möbler. På 1930-talet började man använda Carnaubavaxet på billacker.

Cleaner: Ett annat ord för lackrengöring, se nedan.

Flamning: Har inget med eld att göra utan beskriver den ojämna glans som ibland kan uppstå när man vaxar. Beror oftast på en ojämnt rengjord lack, ibland på slarvigt inarbetat vax och i undantagsfall på vaxet själv. En flammig glans kan ibland avhjälpas med ett nytt vax. Som regel försvinner den flammiga glansen efter några veckor.

Flytande hårdvax: Ett begrepp som myntades hos Sonax och numera beskriver de tunnflytande vaxerna med mycket lösningsmedel och inget polermedel. Något knepiga att lägga ut på rätt sätt och ofta rätt tungpolerade. Men de ger som regel mycket god livslängd och oöverträffad motståndskraft mot avfettningsmedel.

Färgvax: Bilvax med färgpigment. Fungerar ungefär som skokräm, putsar och ger lite extra lyster. Är dock rätt kladdiga att handha, och ger ingen bestående färgmättnad.

Hårdvax: Ett uttryck som inte står för något speciellt ämne eller egenskap. Flitigt använt.

Krita: Används ofta som polermedel i bilpolish, lackrengörare och rubbing.

Kritning: Vitt överflöd av lackrengörare eller bilpolish, efter att medlet torkat. Används också för att beskriva den åldringsprocess som färgpigment genomgår.

Lackförsegling: Ett namn som egentligen bara skulle användas för proffsprodukter, hos bilrekondare. Men det förekommer även hos de som anser att deras vax har speciellt lång hållbarhet.

Lackrengöring: Specialmedel som behövs på äldre eller kraftigt nedsmutsade bilar som inte vaxats på länge. Som regel får man bättre resultat med alla bilvaxer om lacken först poleras ren med lackrengöring.

Metallicvax: Smart sätt att sälja mer vax. Egentligen behöver metalliclacker inte något speciellt vax. Metallicvaxer brukar däremot ha sparsamt med polermedel, för att skona klacklacksskiktet som ligger överst på en metalliclack.

Oxid: I ordets rätta bemärkelse är oxid en reaktion mellan ett grundämne och syre. Rost är till exempel en oxidering mellan järn och luft. För billacker används oxid för att beskriva den översta, envisa smutshinna som lacken kan få efter att försummats en lång tid. Oxid kan bestå både av smuts och blekta (gråtonade) färgpigment. Åtgärdas med lackrengörare och/eller rubbing.

Polish: Används ofta för att tala om att produkten innehåller rengörande/polerande beståndsdelar.

Polymervax: Uttrycket "polymer" står för många små beståndsdelar sammanslagna till en. Ett mycket svävande uttryck, som inte betyder mycket i praktiken. Har förmodligen ett urspung i de tidigaste syntetvaxerna.

Rubbing: Rengörings- och polermedel. Finns i en mängd utförande, från superfint till extragrovt. I sina mildare, konsumentanpassade varianter, fungerar rubbing som en effektiv lackrengörare. Se dock upp med maskinpolering, då det är lätt hänt att en ovan person slipar genom lackskiktet.

Snabbvax: En kategori vax som nästan försvunnit helt från marknaden. Synd — det finns plats för sådana också. Kunde man få önska sig ett vax som kan strykas ut på våt lack, torkar snabbt, poleras av jättelätt och sedan ger en hygglig livslängd?

Superpolish: Uttrycket är ingen vedertagen beskrivning på någonting. Används när man inte kan hitta på något bättre namn på ett nytt vax.

Surt regn: Kan förekomma, speciellt i södra Sverige, efter en tids uppehåll. Smutspartiklar med lågt pH-värde följer med regnet ned och kan ge fläckar på billack om de får ligga kvar.

Syntetvax: Syntet står för konstgjord, vilket är ett begrepp som svängt från negativt till positivt. Syntetvax står som motsats till naturvax, men det finns inga enkla regler för att det ena är bättre än det andra.

Vaxpolish: Bilvax med rengöringsmedel. Vaxar och rengör i samma svep.

 

———————————————————————

Mer information

Att hitta just det vax du vill ha kan ibland vara knepigt. Nedan hittar du de företag som säljer vaxen i testet.

Berätta att du läste om vaxtestet i Bilsport och vill ha reda på närmaste försäljningsställe!

3M: 3M Svenska, 08-92 21 00.

Armor All: Auto Care, 08-661 89 30.

Auto Glym: IFC Willco, 042-20 58 20.

Auto Smart: Smartab, 018-15 31 00.

Autosol: HC Alerud, 08-540 215 05.

Basta: Tena, 031-48 03 00.

Biltema: Biltema, 013-13 00 00.

Blue Coral: Enterprise, 040-22 86 80.

Colorcote: TV-Shop, 040-28 75 00.

Hagmans: Hagmans Kemi, 0320-186 40.

Kemetyl: Kemetyl, 08-504 101 00.

Lahega: Lahega Kemi, 042-20 17 00.

Nu Finish: Tonys, 0340-276 60.

Petrosol: Petrosol, 031-87 02 55.

Simoniz: Auto Care, 08-661 89 30.

Sonax: Continenthandel, 0302-344 02.

Turtle: SEAB, 08-591 490 90.

Würth: Würth Svenska, 0226-505 10.

Publicerad med tillstεnd frεn Fφrlags AB Albinsson & Sjφberg,
all vidare kopiering eller publicering δr fφrbjuden och skyddas av copyright


Till startsidan