Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten
Resurser
- Hem
- Bilvårdsforum
- Sök i forum
- Finn proffsen
- Blogg
- Motornyheter
- Om Stacken
- Integritet

Läsvärt
- Bilvårdsguider
- Sök i guider
- Webfrågan
- Länkar

Annonser
- Coola dekaler
- Bilmarknad

Medlemmar
- Registrera dig
- Logga in

 

Vårputsning

Stacken, 2003-05-05, av gästskribent "CRV"


Är det inte dags att vi flitiga forumsdeltagare slutar att bara snacka, och börjar ge lite mer handfasta råd och testa lite saker i praktiken?

Som en erfaren amatör, tänkte jag dela med mig av min första erfarenhet av Micros Pro Flex-maskin.

Kom gärna med kommentarer och kritik via forumet!



Tvätta bort spåren av vintern

Personligen gillar jag att börja med en riktigt grundlig tvätt dagen innan, så att bilen hinner torka ordentligt (och jag hinner vila).

I detta fall var lacken gråsvart av asfalt, tjära, dubbrost etc och jag får ta i med hårdhandskarna (eller snarare gummihandskarna):

- Kallavfettning lades på med sprutmunstycke på torr bil nedifrån och upp till sidorutorna nederkant inklusive bakluckan.
Undvik att få petroleumbaserat lösningsmedel in i dörrarna då detta löser upp det vaxbaserade rostskyddsmedlet som förhoppningsvis finns där.
Efter detta väntar jag tills smutsen lösts upp (avfettningen får dock inte torka in och skada lacken).
Här tycker jag att det är bäst att gå runt och känna efter när all smuts är upplöst för att därefter spolades bort smutsen med en kraftig högtrycksstråle nedifrån och upp för att undvika att den upplösta smutsen rinner över områden där medlet fortfarande verkar.
Jag försöker ”hyvla” av smutsen på lacken genom att ha en liten vinkel, ca 45 grader, mot lacken.
Som alltid gäller det att lacken inte får vara varm och se till att medlet inte kommer ut i naturen! Kallavfettning kräver en oljeavskiljare och övriga alkaliska medel bör inte komma ut direkt i dagvattnet (bättre att vara på grusgång eller gräsmatta).

- Efter detta första steg ser bilen visserligen renare ut, men den tidigare kompakta svarta massan av småprickar har nu på vissa ställen övergått i en brunaktig hinna och i på vissa ställen ser man prickar som bara minskat i storlek.
Att nu på en våt lack spruta på kallavfettning ger sämre effekt, så låt oss börja med den kompletterande behandlingen (enligt samma arbetsmönster som ovan) med mikroavfettning för att få bort trafikfilm mm. Resultatet är nu bättre, men vill jag undvika att få en mängd asfalt och dubbrost i polertrissa måste jag avfetta bilen ytterligare.
Innan dess väljer jag att svamptvätta bilen för att undvika att repa lacken mer än nödvändigt när jag går på lacken med trasan.

- Eftersom bilen var mycket smutsig och det väller ut smuts ur lister och skrymslen använder jag bilschampo i hinken, men kompletterar med supertvätt direkt på svampen på de mest utsatta ställena. Detta steg avslutas med en avspolning av lödder och upplöst smuts.
Handtvätta alltid med en ren svamp och jobba från taket och nedåt. Använd mycket vatten (2-3 hinkar vid en handtvätt) och krama ur svampen efter varje tag innan den doppas i hinken.
Kolla också hela tiden att det inte finns sten eller grus i svampen.
Släng det sista vattnet i hinken då detta innehåller ”bottensats”.
Jag försöker alltid vara medveten om reprisken, oavsett om det är handtvätt, torrtorkning, borttagning av fågelspillning eller is på rutan.

- Normalt vore biltvätten klar, men som jag nämnde ovan var jag inte nöjd med avfettningen, utan jag valde att komplettera behandling med trasa och tjärborttagning respektive kallavfettning för att få bort all asfalt och dubbrost.
Detta visade sig nödvändigt då skrymslen dolde gamla avlagringar som krävde en kombination av mekanisk och kemisk påverkan. Viss försiktighet bör iakttas då smutsen lär innehålla gruskorn som kan repa lacken vid överdrivet gnuggande.
Mindre repor får jag acceptera för att få denna bil ren och jag planerar att kunna ta dom vid den följande poleringen.
Som avslutning tvingas jag tvätta bilen ytterligare en gång med svamp och avspolning på de ytor jag efterbehandlat med avfettning.
Glöm inte dörröppningar, frontspolier och andra svåråtkomliga (och lätt glömda) ställen och avsluta med hjulhuskanterna.

Denna tvättprocedur tog en bra bit mer än två timmar, vilket säkert kommer att föranleda kommentarer från en mindre förstående och kunnig omgivning, men härda ut: Detta får vi igen imorgon i form av insparade svordomar under poleringsarbetet! Under natten fick bilen torka och jag vila.







/
Vinterdäck Vinterdäck (Dubbade) Sommardäck

 

Logga in på Stacken
Användarnamn
Lösenord
Glömt ditt lösenord?
Inte medlem => Bli medlem

Sök i bilvårdsguiderna










Webfråga
Hur påverkar finanskrisen ditt bilvårdande?

Jag tvättar och vårdar min bil mer.
Snålar på dessa kostnader. Vårdar alltså mindre.
Det påverkar inte mitt vårande av bilen.



Besöksstatistik för Stackens Bilvård på SIS-index © Stacken 1997 - 2009