Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten
Resurser
- Hem
- Bilvårdsforum
- Sök i forum
- Finn proffsen
- Blogg
- Motornyheter
- Om Stacken
- Integritet

Läsvärt
- Bilvårdsguider
- Sök i guider
- Webfrågan
- Länkar

Annonser
- Coola dekaler
- Bilmarknad

Medlemmar
- Registrera dig
- Logga in

 

Vårputsning

Stacken, 2003-05-05, av gästskribent "CRV"


Är det inte dags att vi flitiga forumsdeltagare slutar att bara snacka, och börjar ge lite mer handfasta råd och testa lite saker i praktiken?

Som en erfaren amatör, tänkte jag dela med mig av min första erfarenhet av Micros Pro Flex-maskin.

Kom gärna med kommentarer och kritik via forumet!



Polering och vaxning

Morgonen därpå står bilen torr i det rymliga garaget med bra belysning och jag börjar med att maskera lister som ligger illa till för den följande maskinpoleringen.
Dörrkarmar etc kommer jag dock polera för hand och skyddar dessa listerna med ett vinylglansmedel. På dessa ställen kan en polerduk ge större kontroll än ett trasselnystan.


Som sagt är det viktigt att arbeta i ett bra ljus, komplettera eventuellt med halogenstrålkastare vid bilens sidor. Studera nu lacken noga och sök efter större repor, missfärgningar etc som kan behöva poleras med rubbing (grövre polermedel).
På Volvons motorhuv fann jag ruskiga repor efter en tidigare tvätt med ”Scotch-Brite” svampens gröna sida (!). Dessa repor tonades ned med rubbing på trassel, medan mindre repor polerades med tops. Skrapmärken efter dörröppningar etc kunde nästan helt poleras ned och vissa missfärgningar minskades betydligt.
Var dock försiktig med rubbing och testa gärna vid en dörröppning hur resultatet blir med medlet på just din lack.

Nu är det då äntligen dags för att ge sig på lacken i sin helhet. En Pro Flex med Smartabs gula polerrondeller är vad som finns till buds (Biltemas gula kan klippas till och vill man ha mjukare rondeller till vaxning fungerar tex Lahegas vita till Cyclon).
Separata rondeller används till cleaner och vaxpolish (lägg dem i tydligt uppmärkta fryspåsar efter handtvätt så kan de återanvändas).

Eftersom syftet med denna dag inte bara var att få en fin lack utan också testa lite (för mig och kanske för en del av er) ny utrustning och nya preparat, så valde jag att använda Biltemas Colour Cleaner för Metallic – dvs utländska för lackrengöring. Enkelt uttryckt innehåller dessa mildare polermedel än rubbing och har som främsta kännetecken att de skall ta bort oxidationer i lacken, ta bort mindre repor och återge den ursprungliga färgen (reklamfloskler?).
Just denna produkt är anpassad för metallic och speciellt mild, vilket kan vara bra för en amatör att börja med. Men man bör vara medveten om att det finns starkare cleaner preparat att ta till om resultatet inte blir bra. Tyvärr förvillar ibland informationen på baksidan av vissa flaskor mer än de hjälper då flertalet nyare bilar har klarlack och enligt detta skall alla använda metallic cleaner!
Personligen föredrar jag att börja med ett för svagt preparat och testar alltid nya, starkare preparat på ett undanskymt ställe. Jag kör enbart rubbing för hand och använder alltså inte starkare medel än cleaner när jag kör med polermaskin.
Av denna anledning använder jag främst oscillerande maskiner. Men här finns det många olika skolor och idéer!

Cleaner lades nu ut på rondellerna och maskinen läggs mot lackytan innan den startas.
Trots detta kan man få något stänk, så börja gärna polera i mitten av en yta.
Arbeta lugnt och metodiskt med ett begränsat område tills det börjar torka in.
Det är här i själva poleringen som slutresultatet bestäms, så var noggrann. Var dock extra försiktig med kanter och vertikala ytor.
Rondellerna rengör jag från polerrester med jämna mellanrum med en kniv. När hela bilen är behandlad väljer jag att ta bort de mesta polermedelsresterna från lacken med en blöt trasa, som sköljs ofta och noga. Det som blir kvar kommer inte att störa det följande vaxpolishsteget.

Nästa steg är vaxpolish där samma arbetsmetodik som ovan används. Jag hade ursprungligen planerat att använda Biltema Vaxpolish som fått bra resultat i test, men eftersom lackrengöringen var något mild för denna bil, väljer jag att köra med det kraftigare polerande Turtle Extreme Wax, som också är en ny produkt för mig. Namnet låter ju fantastiskt och vaxet luktar i alla fall fantastiskt gott och är lättarbetat! När vaxet torkat in tar jag bort det med trassel och polerduk.
Slutpolering gör jag alltid med en ren polerduk. Vaxpolishen har hjälpt till att få lacken riktig fin och vaxet visar sig mycket enkelt att polera bort. Tålighet mot tvätt skall dock vara detta vax svaghet, vilket säkert kommer att visa sig i form av att reporna börjar synas tydligare allteftersom vaxet försvinner. Hade det varit en polering inför vintersäsongen hade jag valt att applicera ett flytande hårdvax som avslutning för att öka livslängden.

Nu är det dags att ta bort maskeringstejpen och listerna behandlas med lämpligt medel. Här valde jag att testa "pedagogens" tips Teflon-spray från Biltema. Glansen blir mycket bra och polermedelsrester försvinner direkt. Helt klart ett lovande resultat än så länge alltså. Jag valde att applicera medlet med trasa för att undvika stänk på lacken.
Trots maskeringen och försiktigheten med polermaskinen så kan en del stänk ändå ha hamnat på glasrutorna. Därför passar det bra att nu rengöra och skydda glasrutorna med ett glaspolish (både insida och utsida). Glaspolish har fördelen att man inte riskerar att stänka medel på lacken, det har en betydligt bättre rengörande förmåga och ger ett vaxliknande skydd på rutorna. Dessutom ger det dig verkligt glasklara rutor, vilket inte alltid är fallet med fel kombination av fönsterputs och trasa.

Som avslutning är det lämpligt att köra ut bilen ur garaget och ta en titt i dagsljus för att hitta rester av vax eller områden där slutpoleringen kan bli bättre. Man ser nu tydligt att behandlingen är relativt lyckad, Lacken är ren och glansig och tvättrepor är i huvudsak borta. Men man kan fortfarande svagt ana de innan väldigt tydliga reporna på motorhuven.
Ägaren själv kunde dock inte se några repor alls, så uppdraget får väl anses lyckat, med tanke på kostnad, tidsåtgång och första försöket med maskinen.







/
Vinterdäck Vinterdäck (Dubbade) Sommardäck

 

Logga in på Stacken
Användarnamn
Lösenord
Glömt ditt lösenord?
Inte medlem => Bli medlem

Sök i bilvårdsguiderna










Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet

Webfråga
Hur påverkar finanskrisen ditt bilvårdande?

Jag tvättar och vårdar min bil mer.
Snålar på dessa kostnader. Vårdar alltså mindre.
Det påverkar inte mitt vårande av bilen.



Besöksstatistik för Stackens Bilvård på SIS-index © Stacken 1997 - 2009