Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Nybörjarhjälp med polering(oxiderad lack)




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-12-09 22:09:26MackeH,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-09
Läst 6645 gånger 
Hej

Tog tag i min gamla röda peugeot -89:a för att försöka fixa till lacken lite på den. Den har som dom flesta andra äldre röda bilar stora bekymmer med oxidering på vissa ställen. Det skuma är att den bara blir oxiderad på huven, taket och ena bakskärmen. Jag misstänker att den kan vara omlackad på dom ställerna eller nåt. Vet inte om min teori kan stämma.

Hur som helst så började jag med en cleaner för att försöka få bort oxideringen. Jag körde med en ocilleranade maskin med skumgummirondell. Det gick hyfsat efter några vändor även fast det var några ljusa vita prickar(storlek ca 1*1cm) som såg ut att sitta längre "in" i lacken. Det spelade ingen roll hur mycket jag körde vid dom. Dom försvann inte ändå.
Jag nöjde mig iaf med resultatet för den här gången för det vart bra mycket bättre än förut. Nu skulle jag bara på med ett lager vax på det. Jag strök ut det med en trasa som jag alltid har gjort på alla bilar. Problemet var bara när jag skulle polera av det. Det varkade som ungefär hälften av vaxet hade "sugits in" i lacken för det fanns inte en chans att få bort det och det vart flamigare än det nånsin har varit. På dom ställen på bilen där den inte är oxiderad fick jag inte alls samma fenomen.

Vad har jag gjort för fel? gjort för dåligt underarbete eller är lacken slut så det inte finns nån chans att få till det?

Hoppas nån vill förklara lite för en glad amatör


Postad 2004-12-10 03:34:16Larsa GLT, Göteborg
Medlem p?Stacken sedan 2003-10-09
Läst 6636 gånger 
Det hade krävts en roterande maskin för dom dåliga ställena (huv, tak och ena bakskärmen). Den oscillerande maskinen var för svag och kom ej ner på djupet i lacken för att kunna rengöra den.

En roterande maskin Ser ut som en vinkelslip men varvar mellan 500 och 2000 varv/min.

Tyvärr är dessa maskiner rätt dyra. Man får räkna med 4-5000

Mvh Larsa


Postad 2004-12-11 20:48:58CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 6611 gånger 
Huven och taket är ju väldigt utsatta för solljus, nedfall etc och därför känsliga för oxidering. Bakskärmen kan ju säkert vara omlackad (pga rost eller mindre krockskada, parkeringsskada).

Gissar CRV.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014