Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Fel grundfärg?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-09-11 19:52:21Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 7875 gånger 
Hej
Jag håller på och ska måla på grundfärg på bilen efter att jag slippat bort rost. Tog dinitrol men upptäckte att den är väldligt tunn så det rinner om den, ska grundfärg vara så tunn? eller har jag fel produkt?


Postad 2005-09-11 20:01:12bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 7869 gånger 
Är det spray eller burk? Om burk, har du rört om ordentligt?
Vad heter färgen?


Postad 2005-09-11 21:24:02Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 7860 gånger 
Dinitrol ML superpenetrerande rostskydd burk.
Den kanske mest e för hålrum?!


Postad 2005-09-11 21:47:44bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 7857 gånger 
Det är väl tunn tectyl? Står det verkligen på burken att det är grundfärg och att man kan lacka ovanpå?


Postad 2005-09-11 22:11:01Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 7852 gånger 
Vad innebär det?
Jag ska inte lacka utanpå, jag tänkte använda stenskottskyddsfärg.


Postad 2005-09-11 23:39:17Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7849 gånger 
Oj... total förvirring här...

Få se om vi kan reda ut några saker:

Grundfärg = färg som man lägger på ren plåt, innan man lägger toplack (färg). Ökar vidhäftning, inehåller ofta rostskydd, och fungerar även lite som filler.

Tunflytande rostskydd (tectyl) = För hålrum, eller som grund på rostiga ytor under bilen innan tjockare rostskydd läggs på. Stelnar ej helt.

Body = Plastbaserat rostskydd. Blir hårt och kan övermålas. Brukar användas på spark/tröskellådor.

En gissning är att det är det sistnämnda du är ute efter. Då har du fel produkt nu.

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-09-11 23:40:34



Postad 2005-09-12 09:57:20Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 7844 gånger 
Jag hade tänkt så här:

1 .Slipa bort ytrosten, ev använda rostätare.

2. Måla på med grundfärg (där överstående problem uppkommit)
Har nu skaffat roststopp istället så d borde väl funka?!
Borde jag slipa bort dinitrolen först innan jag grundar med roststopp? vad tror ni?

3. Måla över med Body.


Postad 2005-09-12 13:00:35Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7837 gånger 
Låter vettigt. Men ja, du bör nog "tvätta" bort dinitrolen innan du lägger på grundfärg, annars lär det bli konstigt.

Plåtrent - grundfärg - body

Jag brukar använda rostomvandlare istället för rostätare, där jag inte kommer åt att slipa plåtrent. Men det är väl en smaksak kanske.

// Frank


Postad 2005-09-12 15:45:41Lummen,
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-05
Läst 7832 gånger 
Bra då kör jag nog på det.

har inte testat rostomvandlare men däremot tycker jag att rostätaren inte funkar så bra. Tycker att den "äter" för lite rost åt gången. Så rostomvandlare tänker jag nog testa nästa gång, fast man hoppas ju att det inte blir nån nästa gång =)


Postad 2005-09-12 19:52:06Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 7822 gånger 
Rostätaren använder jag inte så ofta. Bara om jag har en ojämn/gropig yta som jag inte kan få plåtren ner i porerna (och inte har tillgång till bläster). Då kör jag en sväng med rostätare innan jag drar på grundfärgen.

Har man däremot en jämnrostig yta, så tycker jag rostomvandlaren fungerar mycket bra (bort med all lös rost/flagor först). Det blir en hård blå/svart yta som går att slipa/måla. Men helt plåtrent är dock alltid att föredra.

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014