Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Ford Focus Ambiente




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-11-02 23:57:03TompaStål, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-02
Läst 6864 gånger 
Vi är på väg att köpa vår första fabriksnya bil, och lutar åt en Ford Focus Ambiente, herrgårdsvagn. Tyvärr är vi båda noviser när det gäller bilar, och undrar om någon har några speciella råd eller tips, eller kanske några varningsflaggor de vill hissa för oss. Tacksamma för all input vi kan få.


Postad 2005-11-03 00:42:08Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6861 gånger 
Jag är inte den främsta experten här direkt, men köpte jag en ny bil skulle jag lackförsegla och kompletterings-rostskydda så fort som möjligt... iaf om jag tänkt ha kvar bilen länge.

// Frank


Postad 2005-11-03 00:50:01Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6857 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-11-03 06:48:02mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 6851 gånger 
Men rostskyddsgarantin är ganska värdelös i praktiken. Det finns ju hur många fall som helst på nyare bilar som rostat och ändå gäller inte garantin.


Postad 2005-11-03 09:54:01bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 6844 gånger 
Håller med Speedo om lackskyddet. Ford har inte de bästa lackerna idag, tyvärr. Tunna o tål inte mycket samt svåra att återställa om dom blivit fördärvade. men rätt skötta så håller dom ganska bra.


Postad 2005-11-03 11:58:23Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 6839 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2005-11-03 12:50:58Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6833 gånger 
Första rostskyddskompletteringen skulle jag göra på märkesvärkstad. Dom vet ju vilka dom svaga punkterna är på just den bil jag skaffat.

Sedan skulle jag hissa upp och undersöka underredet minst en gång per år, och komplettera själv i den mån det ser ut att behövas.

Lackförseglingen bör ju sedan ske en gång per år. Ett annat råd till någon som kanske inte är så insatt i bilvård är ju det här med att handtvätta och inte köra i maskin... Rekommenderat är att söka på tvätt-tips, om du är osäker, TompaStål.

// Frank


Postad 2005-11-04 06:52:02mark2,
Medlem p?Stacken sedan 2004-12-02
Läst 6816 gånger 
Speedo:Jag tror också att orsaken till att många nyare bilar rostar så fort är att 98% inte tvättar dom på rätt sätt(för hand), inte polerar och vaxar och att man inte gör det tillräckligt ofta. Det var vanligare att ta väl hand om sin bil förut än nuförtiden tror jag. Folk tycker man är konstig som orkar tätta för hand när man kan göra det i maskin.
Men att bara lackskydda en gång i året räcker inte enl mig, för att en lack skall hållas snygg krävs regelbunden vård.



Postad 2005-11-04 10:28:47TompaStål, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-02
Läst 6807 gånger 
Tack för tipsen. Men att "hissa upp och undersöka underredet minst en gång per år" är nog ingenting för mig, då jag knappt vet vad som är upp och ned på en bil.. ;o)

Men jag ska kolla upp med en märkesverkstad vad lackförsegling och rostskyddskomplettering kostar.


Postad 2005-11-04 11:56:05Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 6802 gånger 
mark2: Dom riktigt bra lackförseglingarna skall ju hålla långt över ett år tom. Kolla dom andra här på stacken vad dom har för långtids-resultat med SS, BG och andra förseglingar?

Håller med dig om att det är sjukt att folk tyckerr man är konstig när man tvättar bilen för hand osv. Det är ju dom som är konstiga egentligen. Håller även med om att folk verkade mer rädd om sina bilar förr. Jag kommer ihåg när jag var liten (70-talet) och morsan stod på gården och vaxade vår Amazon kombi för hand... ;)

TompaStål: Det är inget avancerat egentligen. Hissa bilen en gång per/år på en GDS hall. Titta om du ser att underreds massan släppt på något ställe, eller nötts ner hårt nånstans (tex där däcksprut kommer). Isåfall är det bara att spola med högtryck så det blir rent, låta det torka i kanske två dagar (i torrt väder) sedan åka dit igen med en burk med underredsmassa och en pensel, och kleta på.

Risken är ju liten att det händer under de första åren, men man kan aldrig vara säker. Och har underredsbehandlingen släppt nånstans (kan även ske om det skrapat i under av nån anledning) så är det ofta nära till att rosten börjar.

// Frank



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014