Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : repor på aluminiumfälgar??




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-11-22 19:30:59razorman, Västra Götalands län
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-22
Läst 10905 gånger 
Undrar om någon kan ge mig lite råd?? Har nämligen lämnat in bilen till Ford-verkstad för hjulskifte, och så fick jag repor runt fälgkopan efter när dem lossade den med en mejsel, Undrar här om man kan göra nåt åt reporna, kan man låta någon polera dem eller på nåt annat sätt få dem fina igen?? Är väldig ledsen efter att fått se detta?? Tacksam för alla råd???


Postad 2005-11-22 20:16:14gitsy, Västra götaland
Medlem p?Stacken sedan 2005-08-30
Läst 10901 gånger 
Hej razorman,
Tycke du skall gå tillbaka och påpeka detta, så är inte meningen att det skall vara, sen vet jag inte riktigt vad du menar med lossade fälgkåpan med mejsel, om det är så att dessa sitter ovaligt hårt fast så tror jag du får ha en del av skulden själv men normalt brukar det inte sitta så hårt.
Var ute för en situation för några år sedan vid däckbyte då däckfirmat skavde upp fälgen då han krängde på däcket, påpekade detta och skall då nämnas att fälgarna var som nya, det slutade med att dom köpte en ny fälg.
Tycker du skall stå på dig men var lung bara när du har med dom att göra.
Lycka till
Mvh Anders


Postad 2005-11-23 00:33:20Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 10888 gånger 
Antar att du mena att dom sprättade lös navkapslarna med en mejsel, och repade? Jag skulle sagt till direkt... Nya navkapslar borde du få. Men väntar man för länge kan det nog vara problem att "bevisa" att det är orsakat av dom osv...

Lycka till, och stå på dig.

// Frank


Postad 2005-11-23 10:12:04razorman, Västra Götalands län
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-22
Läst 10881 gånger 
Tack Anders för tipset, ja jag har ju en ford fälg och i mitten sitter ju en sån plastkåpa som man måste lossa för att skifta hjulen och utanför detta område runt om så är det repor och en del ställen är det rätt djupt också, Ringde till dem och dem förnekade givetvis, hur ska jag stå på mig?? Har jag en laglig grund för detta?? För jag var nog dum och litade på dem eftersom det var en märkesverkstad, och kontrollerade inte detta direkt efter när det var klart.....fälgarna låg i bakluckan och jag tog fram dem först när jag kom hem och såg detta då, problemet är att den här verkstad ligger 3 mil ifrån där jag bor och jag kan inte åka dit på direkten heller, men nu har dem sagt att jag ska visa dem detta i samband med min service nästa vecka.....Är väldig deppig just nu..........????


Postad 2005-11-23 10:15:36razorman, Västra Götalands län
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-22
Läst 10880 gånger 
Tack Frank....för svaret, nej det var inte navkapslarna som var repiga, utan själva aluminiumet, och är väldig deppig p.g.a detta, så undrar om det går att måla om dem eller slipa eller nåt med reparation, för jag vill veta vad jag kan kräva ifrån dem om det nu går?????


Postad 2005-11-23 11:11:20Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 10876 gånger 
razorman: Skall man måla dom och få dom som nya, måste dom nog lämnas till en lackfirma som spacklar, slipar och lackar. Går säkert att fixa till det hjälpligt för hand, men blir nog inte lika bra då.

Det är inte så att när kåporna sitter där så täcker dom för det område som reporna är på?

Om du har bevis på att du alltid lämnat in bilen till deras verkstad för hjulbyte, så är det ju ganska uppenbart att det är de som orsakat skadorna. Det kan du ju säga till dom...

// Frank


Detta inlägget har redigerats 2005-11-23 11:14:49



Postad 2005-11-23 13:37:09razorman, Västra Götalands län
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-22
Läst 10865 gånger 
Tack Frank för inlägget, ska försöka, tack för all tips......

Mvh Henke


Postad 2005-11-23 18:26:34CRV,
Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20
Läst 10854 gånger 
Är reporna enbart i klarlack/lack på lm-fälgar så kan man polera på liknande sätt som billack.

Är de djupare så kan man måla i och låta härda och polera efteråt.

I båda fallen finns det allmänna råd i artikalrna och specifika i trådar. Jag vett ett par trådar där lagning av fälgar (tetsa och sök) beskrivs i detalj. Bla länkade jag till en längre artikel som är utmärkt:
http://www.bmwtips.com/tipsntricks/wheel-repair/wheel-scuff-repair.htm




Postad 2005-11-23 18:41:55Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 10852 gånger 
Fast i det här fallet, om det nu är så att det är verkstaden som orsakat skadorna så skall razorman inte ens behöva bry sig om tillvägagångsättet, det skall verkstaden fixa...

// Frank


Postad 2005-11-24 16:11:48razorman, Västra Götalands län
Medlem p?Stacken sedan 2005-11-22
Läst 10841 gånger 
Tack så jätte mycket för inläggen......

Hoppas ni kan tipsa mig om hur jag ska bete mig och klaga när jag ska stå på mig, det är ju svårt att bevisa.....det är väl ingen som fotar sina fälgar innan man lämnar in det till verkstan?? Kan man hota dem med nåt laglig??

MVH Henke



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014