Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackbehandling??




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Peter - 2001-03-28 10:05:52
Läst 7872 gånger 
Vilken lackkonervering ska man använda? Jag har en två månader gammal silvermetallic Astra som jag funderar på att lackbehandla. Funderar rpå Mr Cap ( Formula U), Ditec eller Brightguard. skulle gärna vilja veta av erfarenheter och vilka ni tycker är bäst. är det lönt att göra en lackkonservering på en så lus bil? blir det någon skillnad på hur den ser ut nu, (efetersom bilen är ny. <br> <br>


Inskickad av Johan - 2003-04-17 01:13:01
Läst 7775 gånger 
Peter, jag sitter i samma sits, och vill utveckla din fråga.

Jag hinner inte vaxa själv, "a man has to know his limitations" som Dirty Harry konstaterade. Alltså lackbehandling, för snygg skall bilen vara. Alltid. Ju!

Mr Cap hade jag på min svarta 89:a -- funkade bra trots att bilen var fem år när behandlingen gjordes, före "Formula U". Jag hade skött den själv innan. Sedan kom barnen... Den årliga top-up:en gjorde systemet dyrt.

Min nuvarande grönmetallic, alltså klarlack, fick en PermaShine efter ett år ('99). Funkade ännu bättre och är billigare (ingen top-up).

Frun har behandlat sin vita med PermaShine när bilen var tre år. Bra resultat och billigt (nåja). Även här höll PermaShine bra i flera år.

Hennes fabriksnya bil fick Mr Cap ("Formula U"). Den är förstås strålande ännu. Efter ett halvår. Med klarlack.

Nu går jag i väntans tider på en ljusgul metallic (klarlack igen). Vill gärna behandla den snarast. Men med vad?

Jag tilltalas av årlig, gärna "vårlig", återkommande uppfräshning. På så sätt slipper man knottror och tjärfläckar som min egna tidspressade vård inte rår på tillräckligt bra. Å andra sidan kostar det. Min engångsbehandlade PermaShine har nu efter fyra år utan top-up en hel del knottrigheter i lacken. Fast blank är hon fortfarande. Med pärleffekt :-)

Notera att vi diskuterar ny bil här. Imponerande helylletitaner-med-inbyggd-kvalitetskänsla-och-seriositet som "Tommy The Polish Man" gör säkert sina allra hypraste underverk på lite bedagade lacker.

Här tror jag snarare på frågor som silikon? långtidseffekt samt totalkostnad/antal behandlingar? är viktigare här. Lacken är ju flong ny, ännu har ingen maskintvätt sabbat den, ingen Göteborgsk vinter solkat ner den, grannens katt har ännu inte funnit tycke för den emellanåt varma sovplatsen (motorhuven, don't ask!) etc.

Efter lite surfande, klurar jag på Ditec. Silikonfri, top-ups efter 1,5 år, etablerad. Eller PermaShine med top-up när det känns dags? Hjälp? Åsikter? Erfarenheter?

Till sist en udda tanke; detta med bensinadditiv, eller oljeadditiv. Man brukar säga -- så även i dessa fora -- att om de nu är så himla bra, varför kör inte oljebolagen med dem i sina produkter rätt av? Ergo, "det är bluff", brukar slutsatsen emellanåt bli.

Låt oss överföra tanken till lackkonservering! Om nu lackkonservering är så bra (*jag* tycker det), varför kör då inte biltillverkarna med det reguljärt? Eller erbjuder det som "fabriksmonterad extrautrustning"? Särskilt premiumtillverkarna borde kunna locka penningstinna köpare till denna latemans-feature? Och taxibolagen? Eller räcker det kanske med att bilen är blank-å-fin vid leverans? Långsiktighet i Pinoccio-anda?

Vad skall Peter och jag välja nu då?

Hälsningar,
/johan

P.S. Nej, jag har *inga* kommersiella intressen i dessa frågeställningar. Jag har heller inga intressen i Biltema eller liknande :-) D.S

P.P.S ...däremot är jag anställd av en större svensk biltillverkare, men arbetar inte alls med dess produkter...D.S.

P.P.P.S.: ...utan med IT. Suck. D.S.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014