Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bra rostbehandling?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-09-17 19:34:26dymo,
Medlem p?Stacken sedan 2007-09-01
Läst 11294 gånger 
Hej Har en volvo 945 där det har rostat på länkarmar och en tvärbalk. Har borstat bort lösa rostflagor. Där är rost kvar och det är inte lättåtkomligt. Det ska rosta mycket till för att det ska bli någon anmärkning på besiktningen. Vad ska jag använda för medel på länkarmar och tvärbalken? Underredsmassa? tjockt rostskyddsmedel? Vilket märke? Vad håller längs och stoppar upp rostningen?


Postad 2007-09-17 20:59:32Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 11218 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-09-18 01:10:59dymo,
Medlem p?Stacken sedan 2007-09-01
Läst 11144 gånger 
Vad för typ av roststoppare: går olja bra? Kan man använda underedsmassa sen?


Postad 2007-09-18 06:28:55Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 11105 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-09-18 18:21:05Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 11060 gånger 
Jag tror Lindfalas tänkter på Rostomvandlare och Rostätare. Första varianterna jag såg gjordes av Turtle, men nu finns även billigare "kopior" på tex biltema.

Dom två produkttyperna fungerar helt olika. Rostomvandlare kräver rost för att fungera. Den suger in i rosten och förenar sig med den och skapar en hård blå/svart yta som går att slipa och måla direkt på. Jag har haft mycket bra erfarenheter av detta på ställen som man inte kommer åt att slipa. Helst skall man köra i två omgångar, och sedan lägga en bra 2k-grund eller hammarlack ovanpå. Att lägga underredsmassa på fungerar nog också men det viktiga är att medlet bara fungerar där det är rost. Är det någon plåtren yta så måste man ha en bra grundfärg eller typ hammarlack där.

Rostätaren däremot tror jag är syrabaserad, och "löser upp" rosten. Man stryker på/masserar in det, och sedan torkar man av och tvättar efterråt. Jag tycker rostätaren fungerar bäst när man slipat och inte har tillgång till bläster, och upplever att man kan ha lite rost kvar i porerna (gropigt). Då kör jag detta just innan jag lägger på grunden.

Bägge dessa medel är relativt dyra och säljs i småflaskor, så jag tror inte någon av dessa varianter är så lyckade till underredet o dyl. Jag har mer och mer börjat gå över till att använda Hammarlack (som kan målas direkt på rost om man fått bort lösa flagor osv). Två lager Hammarlack, och sedan en tjockflytane underredsmassa på det tycker jag fungerar utmärkt.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014