Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Våtslippapper för stenskott/rent under




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Stefaeri2001 - 2002-05-06 23:35:07
Läst 7623 gånger 
Hej!

Har två frågor idag. Att polera och vaxa bilen är ju inte så komplicerat. Två andra saker är jag dock mer fundersam på.

1) Det som är mest enerverande efter ett tag är ju alla lagningar efter stenskott. Jag fyller i med en tandpetare, först rostskydd/grundfärg - sedan lack. Kruxet är att man får en liten upphöjning, en liten prick, kvar sedan. Hur kan man slipa ner den? Jag trodde ett tag att man kunde dölja den med (färg)vax etc men en väl rengjord bil medför ju bara att sådana skador syns än mer! Frågan är alltså omm bästa sättet är att gå på med rubbing eller om man kan ta våtslippapper för lack och slipa ned lagningen. Om det senare - vilken grovlek på slippappret rekommenderas?

2)Tyvärr är det ju det som inte syns som oftast är svårast att göra nåt åt. Att göra rent i hjulhusen med kraftig vattenstråle går väl an, men hur får man underredet rent? Jag har tänkt att man inte åstadkommer mycket hemma på gårdsplanen så länge bilen befinner sig i markhöjd, och därför då och då maskintvättat på macken. Jag antar att man där får en högtrycksspolning underifrån med hetvatten innehållande rengöringsmedel, vilket väl är vad som behövs? Blir det tillräckligt rent då? Hur gör ni andra?


Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2002-05-07 09:07:40
Läst 7615 gånger 
Det finns våtslipklotsar 1500, 2000, och 3000, de är som små brynen med garanterad kornstorlek rakt igenom. Dessa gör att du får en otrolig precision när du slipar, du kan alltså komma åt så du bara slipar toppen på lagningen. Ska du sedan polera upp det så bör man avsluta med minst 2000 klotsen.
När det gäller underspolning så finns det munstycken som är formad som en krok där det sprutar längst ut i spetsen, med dessa kommer man åt väldigt bra, jag tycker inte man ska använda avfettning på underredet om man inte har en utställningsbil, om det mot förmodan är lite fett eller oljigt så är ju det till fördel ur rostskyddssynpunkt.



Inskickad av Stefaeri2001 - 2002-05-07 18:38:55
Läst 7602 gånger 
Tack för det Tommy!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014