Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Uppgradering rostskydd




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Per - 2003-02-19 15:53:33
Läst 6466 gånger 
Hej!

Hade nyligen min S40 på uppgradering av rostskyddet. Någon som vet vad som egentligen gjorts vid detta tillfälle och varför?

Nyfiken


Detta inlägget har redigerats 2004-09-09 17:48:14



Inskickad av CRV - 2003-02-19 17:19:34
Läst 6460 gånger 
Exakt VAD som gjorts med din bil vet jag inte. Uppger inte Volvo det själva? Som bilägare måste man väl ha rätt att veta vad de har gjort? Visst måste en Volvomekaniker kunna skvallra annars?

VARFÖR är lättare:
Allmänt så har Volvo misslyckats med rostskyddet på S40/V40 Fas I. Lite konstigt med tanke på att de andra bilarna är exemplariska, men det beror enligt uppgifter av Volvoanställda inte bara på konstruktionen utan även på fabriken i Holland.

Problemen:
- Skarv vid bakre dörrbågarna (tätas numera med gummilist).
- Skarv på främre tvärbalken bakom kylaren (tätas numera med gummilist).
- Rostbenägna golvpluggar i de längsgående balkarna (numera aluminum och zink).
- Galvanisk korrosion i grillen (helt enkelt använt fel kombination av metallegeringar).
- Otillräcklig vaxbehandling av hålrum och de bakre hjulhusen.

Ovanstående är alltså åtgärdat i alla fall på Fas II.
=> Åtgärderna din bil varit med om bör rymmas inom dessa punkter.

Men fortfarande finns det flera svagheter på S40 Fas II:
- Ingen bahandling i bakre balkar.
- Dålig limning i skarven i motorhuvens bakkant.

*******************

Intressant i sammanhanget är hur de delade plattformarna i stora bilkoncerner och Joint-Ventures riskerar sudda ut bilidentiteter på konstruktionsnivå. S40 delade ju bottenplatta med Mitsubishi Carisma och de tillverkas ju jämte varandra i fabriken i Holland (NedCar).

Mitsubishi gick ut med att de hade litet intresse av rostskydd och krocksäkerhet vid utvecklingen, vilket Volvo fick komplettera med (vill minnas att 100 kg adderades enbart i detta syfte). Och krockar verkar den klara bra (enligt tex EuroNCAP), men rostskyddsmässigt kanske för många processteg är gemensamma med Carisman???


Detta inlägget har redigerats 2004-09-09 17:48:14




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014