Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : ROST




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Björn Andorsen - 2003-02-27 09:48:21
Läst 13858 gånger 
VI köpte en honda crv 1 mars förra året. Var och titta under den här i förra veckan. Då var i stort sett alla fram och bakvagnsdelar angripna av rost. På verkstaden säjer dom att det skall vara så på grund av att dom flesta delarna är plåtrena. Vad skall man göra?


Inskickad av CRV - 2003-02-27 14:03:10
Läst 13851 gånger 
Honda har rejäla rostproblem, fråga bara någon ärlig person på generalagenten eller varför inte kolla på en parkeringsplats :-)
Honda lider dels av undermålig konstruktion, fel material och otillräcklig alt. obefintlig rostskydsbehandling. Märket är tyvärr inte ensamt om detta...

Att ta sig an en redan kraftigt rostangripen yta är inte helt enkelt.
Kolla under tråden "Underredsbehandlingen är obefintlig" nedan så får du mina och några andras råd om vad du kan göra.

Lycka till,
CRV



Inskickad av CRV - 2003-02-27 19:14:06
Läst 13836 gånger 
Låt mig bara förtydliga mitt inlägg ovan med att citera en rostskyddsspecialst hos Vi Bilägare efter att han hade undersökt nya Honda Stream med fiberoptik mm:

"Honda Stream ser modern ut på ovansidan, men undertill ger den ett gammalmodigt intryck. Bilen har både plåttank och många dåligt tätade skarvar i underredet. En annan rostfälla är de bakre skärmkanterna, som bildar en smutssamlande hylla. Det finns inga innerskärmar som skydd, varken fram eller bak.
Stream saknar också invändig behandling med rostskyddsmedel och underredets slitskydd är neddraget till ett absolut minimum. Betyget blir sämsta sänkbara."



Inskickad av pedagogen - 2003-02-27 21:23:04
Läst 13830 gånger 
Honda Stream har helgalvad kaross. Med andra ord en "drömbil" för att själv komplettera med rostskydd. Lägger man på eget rostskydd på den bilen (omedelbart när man köper den) kommer den antagligen "aldrig" att rosta.

http://www.honda.no/models/stream/techdata.html



Inskickad av CRV - 2003-02-27 22:07:02
Läst 13831 gånger 
Nja pedagogen, det där håller jag INTE med om. Galvningen är ju bara en offeranod som äts upp relativt snabbt i vårt klimat om konstruktionen är
olämplig. De flesta bilar har galvad kaross idag och det har visats både i tester och ute i trafik att det INTE räcker.

Det finns alltid kritiska punkter där man inte uppnår ett bra skydd, tex svetsfogar i dörrar. Likaså är galvanisk korrosion ett problem vid fel val av material.

Jag håller helt med om att en rostskyddbenhandling är rätt medicin, men höjer just denna bil till max godkänd.

- Hur tjock är galvaniseringen? Oftast alldeles för tunn hos japanska bilar.

- Tanken, hjulupphängning mm är inte galvad och den dåliga konstruktionen med skarvar mm kommer att orsaka problem.

- Då det saknas slitskydd typ PVC och innerskärmar kommer det krävas täta kompletteringar av skyddet om man kör på tuffa vägar.

Titta istället på en populär bil som Peugeot 307, där kan jag hålla med dig helt och hållet. Där finns en bra grundkonstruktion, men avsaknad av slitskydd och hålrumsbehandling. Som upplagt för extra behandling!!!



Inskickad av CRV - 2003-02-27 22:09:16
Läst 13831 gånger 
För fullständighets skull kanske jag skall citera testet för 307:an också:

"Peugeots nya bottenplatta är bra konstruerad för att motstå rostangrepp. 307 har dessutom huv i aluminium och framskärmar i komposit. Även bränsletanken är tillverkad i plast. Skärmkanterna bak är utformade så att det inte finns någon smutssamlade hylla. Innerskärmar skyddar mot stänk men dessa är inte perfekt tätade mot skärmkanten. Enda anledningen till att Peugeot inte får ett toppbetyg är att det saknas invändig behandling i balkar och hålrum. Slitskyddet är också minimalt. Enbart galvanisering räcker inte för svenska förhållanden."



Inskickad av pedagogen - 2003-02-27 22:53:24
Läst 13821 gånger 
På sätt och vis räcker en galvad kaross oerhört bra, OM man kompletterar med rostskydd. Givetvis finns det bättre och sämre bilar, men det finns inga bottennapp längre. Bara man kompletterar med eget rostskydd alltså......

Drar vi klockan tillbaka 20 år, så fanns det "bara" bottennapp. Japanarna ("riskokarna") var värst även då.

Man kan alltså helt "tryggt" köpa en Honda, om man tar och rostskyddar den omedelmart efteråt. Givetvis kan vi anse att en helt ny bil skall vara komplett, speciellt med tanke på vad nya bilar kostar, men "men men"..



Inskickad av CRV - 2003-02-28 09:47:50
Läst 13816 gånger 
Pedagogen, som vanligt tror jag att vi egentligen är ganska överens, men dina formuleringar förringar i mina öron de problem som finns även på nya bilar (det FINNS DEFINITIVT BOTTENNAPP!).

Man kan inte rostskydda bort alla problem i en helt igenom dålig konstruktion. Du löser tex inte galvanisk korrision, förskjuter bara problemen tidsmässigt för tex en rostkänslig plåttank. Det ÄR en enorm skillnad mellan olika bilar än idag.

Korrosionsinstitutets forskning och Vi Bilägares kontroller och kartläggning har gett eko i hela bilvärlden. Tex har Huyndai, Fiat, japanska bilmärken mfl åkt till Sverige med experter för att förstå problemen vi har här.

Exempel på problem är kraftiga angrepp i hålrum och underrede efter ett drygt år! Ännu mer intressant är den undersökning av krockade bilar som är lite äldre (olika åldrar men tex runt 5 år). Där såg man när man sågade upp balkar etc varför vissa bilar är sönderrostade efter 10-15 år: Rosten startar diret så smått och har hunnit bli ett problem för synliga och bärande delar efter ytterligare några år. Nyckeln är alltså att rostskydda direkt!

Tyvärr vet jag att rapporterna i fallet Honda fick noll respons av fabriken, de vill inte införa några konstruktions- eller processändringar som främst önskas av några få biltillverkare i Skandinavien.

Min slutsats: Tänker man behålla bilen länge MÅSTE man rostskydda bilar som Hondan ovan. Men kan inte vi som konsumenter kräva att generalagenterna gör en kompletterande behandling i Sverige av känsliga bilar? Det blir ett minimalt prispåslag eftersom det kan göras rationellt i hamnen. Idag gör tex Subaru detta. Toyota gjorde det, men har av mystiska skäl slutat (vissa av deras nya bilar är sämre än de gamla).

Sedan får vi inte glömma att den enskilde bilägarens skötsel är avgörande. Det finns "rostfria" 25 år gamla Kadetter, men också några år gamla vanskötta V70 med rost kring stenskott.



Inskickad av CRV - 2003-02-28 10:09:38
Läst 13814 gånger 
Betänk också att alla rostkänsliga delar inte är åtkomliga för en kompletterande rostskyddsbehandling. Bara i vissa fall kan detta fixas genom att borra hål och spruta i dessa, men då har du förverkat (den minimalt värda) rostskyddsgarantin.

Exempel på modernt bottenapp vad gäller rostskydd nedan.

Chevrolet Alero:
"Chevrolet Alero följs av sex års rostskyddsgaranti. Bilen är till stor del galvad. Förutom galvlager och ytlack finns emellertid inte ett uns behandling av Chevrolet Alero.
I bakre hjulhusen sitter rejäla innerskärmar, men det är också den enda typ av ytterligare rostskydd som går att hitta.
Undertill är bilen rena skräckexemplet på rostkänslig konstruktion och bristande skydd. Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström använder ordet "bedrövligt". Det är synligt även för en lekman.
Underredet är ett lappverk av plåtar, skarvar och fogar och det finns varken tätningar eller slitskydd som hindrar saltvatten och smuts att börja fräta.
Bränsletanken är av plåt och hade redan börjat rosta på testbilen.
Bromsrören ligger oskyddade.
Den svenske generalagenten hävdar att man har få problem med rost på amerikanska bilar. Vi Bilägares rostexpert har en annan erfarenhet.
Betyget blir underkänt med minus."

Jag reser ofta i USA och mina kollegor ser mycket riktigt bilar av denna typ som slit och släng varor. De kör några rostskyddsbehandlingar, men sedan vet de att bilen är slut pga rost. Konstigt nog accepterar de detta. Men det beror kanske på det garanterade restvärdet i deras billån???




Inskickad av Fredric N - 2003-03-04 16:06:11
Läst 13763 gånger 
Hut fixar jag rosten på en Bedford CF350
bildörr. det är en bit som är borta och jag undrar hur jag skall ersätta den biten utan att byta dörr, för det är svårt att byta en dörr på en sådan bil när det inte finns nya eller gammla. (Ge förslag). Mvh Fredric



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014