Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Lackfakta!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av CRV - 2003-04-21 09:47:46
Läst 6179 gånger 
En hel del tips om bilvård hittas här: http://www.tonysbilvard.com

Utdrag LACKFAKTA:

"För att till fullo förstå vad en lackbehandling typ GOLDEN SEAL lackförsegling innebär, så är det viktigt;

- att vi vet något om lackens egenskaper
- vad lack är
Syftet med att lackera bilen är i första hand att skydda metallen (karossen) från rost. I andra är det av estetisk natur det skall vara snyggt.

När bilen lackeras på fabriken dunstar förtunnings-medlet,(som möjliggör sprutningen). Då färgen sprutas på bilplåten har förtunningsmedlet bara en väg att dunsta och det är genom lacken. Detta resulterar i en porös yta eftersom luft/gasbubblor bildar kraterlika hål i lacken. I dessa porer har salt, luftföroreningar, syra etc tillsammans med syret en lätt väg ner i lacken.

Detta orsakar utvidgning som gör att lacken oxiderar, mattas och bryts ned.

Den kosmetiska delen av lacken är dess färg;

- Svart lack absorberar ljus och reflekterar därför ingen färg.
- Vit lack reflekterar allt ljus, alla ljusets färger och verkar därför färglös.
- Blå lack absorberar alla ljusets strålar förutom den blå sfären vilken den reflekterar varför dess synintryck blir blått. Den kemiska strukturen i lacken är olika beroende på vilken färg Du har.

Tumregel
Antalet molekyler i lacken varierar beroende på hur mycket ljus den absorberar, ju mer den absorbera desto färre molekyler finns det. Ju färre molekyler det finns desto större måste de vara, och mjukare blir lacken.

* Ergovit är en hård lackfärg som blir mjukare i grått.

Eftersom färgreflektionen blir mindre i rött, mörk-grönt, blått etc. så blir lacken mjukare. Svart lack är väldigt mjuk när ljuset absorberas totalt, och är därför den färg som oftas är svårast att få helt perfekt vid en lackbehandling.

Vattenbaserade lacker

Det som beskrivits ovan för lacker med lösningsmedel gäller även vattenbaserade, då det är vattnet som i det här fallet är "lösningsmedlet", och det måste ju likaså dunstas bort ur lacken. När detta skrivs finns ingen " äkta " vattenbaserad lack då man fortfarande använder konventionell klarlack ovanpå den vattenbaserade.



Inskickad av Tommy - 2003-04-28 14:05:31
Läst 6163 gånger 
Nu har man lärt sig nåt igen... bara att försöka få det att fastna oxå :)



Inskickad av CRV - 2003-05-08 22:29:52
Läst 6146 gånger 
Vem kan reda ut detta ytterligare???

Jag har sett olika uppgifter om grundlacker, täcklacker med och utan färgpigment, bl ang deras tjocklekar. Vad stämmer?

Såg förresten följande artikel i SPs forskningsblaska:

Billacker är uppbyggda av fyra eller flera lager av olika färger, där varje lager har sin speciella funktion. De yttre lagren består oftast av 20-30 olika komponenter och den totala skikttjockleken är inte större än ca 200 mikrometer.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014