Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Polish




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Mattias - 2003-05-01 15:24:07
Läst 6581 gånger 
Hejsan

Jag hade tänkt att vaxa och polera min bil som börjar se lite dassig ut. Den har metalliclack, men efter att ha kollat runt på de olika inläggen här har jag blivit skitnervös.
Det verkar vara för enkelt att förstöra allt
Vad är egentligen bäst att använda att polera med för en amatör?. Är det polish som är det svagaste polermedlet?


Inskickad av Gråben - 2003-05-01 17:10:03
Läst 6576 gånger 
Polish inehåller lite slipmedel som avlägsnar lättare repor typ tvätt repor, men det innehåller även vax. så efter åt har du en vaxad yta också. Beror på vad du har för lack med, en mörk lack är lite känsligare att jobba med.



Inskickad av CRV - 2003-05-01 20:56:10
Läst 6569 gånger 
Hallå Mattias!

Du kan absolut fixa din bil utan att riskera att förstöra något - OM du läser på innan och är noggrann!

Vad menar du med dassig? Är det många tvättrepor (smårepor) eller djupare repor eller är den flammig/missfärgad och oxiderad?

Lite förenkelt brukar jag dela upp :
Rubbing: Oftast tuffare slipmedel, men kan även vara av kemisk typ. Tar bort mest repor och misfärgningar etc, men är tillsammans med polermaskin farligt för en ovan.

Cleaner/lackrengöring: Tar effektivt bort oxid och tar lättare repor. Kan vara både med och utan slipmedel (oftast för metallic).

Polish: Oftast kombinerat med vax = vaxpolish. Oftast det mildaste polermedlet.

Arbetar du för hand så hade jag använt rubbing på de områden där det finns djupa repor och allvarliga missfärgningar. Använd tops på repor så att du inte "rubbar" på större område än nödvändigt.

Lackrengöring + vaxpolish kan du lugnt köra efter detta. Med en oscillerande maskin är det ingen risk om man använder rätt produkter och rätt teknik. Tänk tex på att lacken är tunnare vid kanter och på vertikala ytor och att man inte skall trycka på maskinen och att röra den (alltså ej stå och bränna lacken). Detaljer kring detta finns beskrivet på denna sajt + på bmwpower.nu.

Så polera på och lycka till!



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014