Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostlagning med syra




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Mathias - 2003-05-26 16:27:27
Läst 10065 gånger 
Hej, och tack för alla seriösa och bra inlägg.

Jag tänkte ge mig ikast med att laga rost på bilen. Eftersom jag inte har tillgång till bläster för att få helt plåtrent så tänkte jag prova att använda en syra efter slipningen. Efteråt så ska man ju skölja noggrant med vatten.

1. Varför kan man ha vatten på en plåtren yta utan att det rostar direkt, när det är så viktigt att måla grundfärg snabbt efter slipningen för att det inte ska rosta?

2. Ska man ha syra på all naken plåt och inte bara på rosten?

Tack
/Mathias


Inskickad av CRV - 2003-05-26 17:03:09
Läst 10063 gånger 
Vad för medel talar vi om?

Det kan vara så att preparatet lämnar en skyddande, passiverande hinna som hindrar att plåten börjar oxidera. Dock måste överflödigt medel sköljas bort om färgen skall fastna.

Det kan finnas början till rost på en till synes plåtren yta också.

Jag har haft begränsad framgång med Turtles rostätare som fungerar på liknande sätt. Men det kan bero på bilplåten, grundfärgen etc...



Inskickad av Mathias - 2003-05-27 11:17:57
Läst 10048 gånger 
Jag menade en ren syra typ batterisyra.

Men eftersom det är lite vanskligt att handskas med kanske jag använder någon rostätare som också är en syra men svagare, om jag har förstått saken rätt.

Jag har Turtle Rostomvandlare hemma som reagerar med rosten och bildar ett nytt ämne som skyddar mot fortsatta rostangrepp och som man kan måla på.

är det bra att använda eller är det bättre med rostätare som mer tar bort rosten och gör ytan plåtren.

Jag har sett att CRV har positivare erfarenhet av Biltemas rostätare än Turtles.

/Mathias



Inskickad av rostangrepp - 2003-05-27 17:52:54
Läst 10033 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-27 19:17:51




Inskickad av lillen - 2003-05-27 17:53:31
Läst 10030 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2003-05-27 20:06:12




Inskickad av CRV - 2003-05-27 19:20:09
Läst 10026 gånger 
Ja, det har jag, men det är ytterst vanskligt att jämföra eftersom det var fråga om två helt olika bilar, med olika förutsättningar.

Biltema var dessutom en rostomvandlar produkt och Turtle en rostätare (som spolas av).



Inskickad av CRV - 2003-05-27 20:39:32
Läst 10021 gånger 
Är det någon som har - eller vet var man kan finna - bra tips och instruktioner kring rostlagning på synliga lackytor: slipning, spackling, lackning etc???

De absoluta grunderna finns tex på http://bilweb2.passagen.se/bilweb_articles/artiklargds/repplat.htm, men de räcker inte långt. Jag har dock inte hittat någon detaljerad och bra info!

MVH/CRV



Inskickad av CRV - 2003-07-21 11:34:15
Läst 9859 gånger 
Jag har hittat en intressant artikel: http://www.corr-institute.se/Svenska/rapporter/rap96_5.html

Utdrag:
"Vid bättringslackering på ytor av kolstål är det mycket svårt att nå upp till samma kvalitet som hos fabrikslackerade ytor. Trots en professionellt utförd lackering blev korrosionsutbredningen från en skada oftast mycket större på en bättringslackerad yta. Detta beror främst på den kemiska förbehandlingen i form av fosfatering som sker i bilfabriken men inte vid bättringslackering. Blästrade ytor uppvisade bättre eller likvärdiga resultat jämfört med slipade eller endast avfettade ytor.
"



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014