Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Stenskottslagning




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av macanna - 2003-06-10 21:05:51
Läst 11530 gånger 
Tjena gänget!

Nu har jag problem igen! *ler brett*

Har hårdstuderat CRV:s biluppfräschning, och lusten kom som ett brev på posten! Vill, vill, vill!

Funderade länge på det där med rubbing och tops...
Gick ett varv runt min pärla och tittade och hittade en massa vita (gråa) prickar i lacken... Kanske rubbing hjälper tänkte jag?

Nu inser jag att jag inte kan avgöra detta själv, har tagit lite bilder som jag hoppas att ni vill kika på och sen ge mig tips. Bilderna har inte världens skärpa men duger säkert för ett tränat öga! Det är inte amazonas regnskogar ni kommer att se med någon sjö i mitten, utan det som ser ut som sjöar är mina prickar. De är ca 2-3 mm stora.

Tackar på förhand för all hjälp!

Bilderna finns på: www.talvitie.se

/Anna


Detta inlägget har redigerats 2003-06-11 22:50:09



Inskickad av CRV - 2003-06-11 16:48:31
Läst 11485 gånger 
Hej Macanna,

Det ser ut som om lackskadorna har frilagt din grundfärg på den översta bilden. Din metalliclack består grovt sett av grundfärg, täckfärg och klarlack. Är repor så djupa att de når ned till grundlacken måste man först bättringslacka (fylla i skadorna). Syns det rost så måste ytan först bli plåtren och sedan skall någon form av rost- och grundfärg på. Därefter kan man bättringslacka.

Att fixa till stenskott riktigt snyggt är INTE lätt och en metalliclack gör det inte lättare! Men vill man inte lämna till proffs, ev för komplett omlackering, så finns det tips:
- Arbeta i bra ljus - annars hittar man inte alla skador.
- Se till att rengöra ytan först - med T-röd, etanol eller liknande som inte lämnar feta rester.
- Skaka färgen noga. Skulle bilens lack vara blek kan man nå en bättre bättringsnyans genom att blanda i lite klarlack.
- Unvik att använda penseln som finns i bättringsfärgen - den är oftast för stor. En tändsticka eller tom en tandpetare räcker för små skador.
- Ha en trasa tillgänglig för att ta bort spill eller för att "börja om".
- Ett gammalt kreditkort med lite tyg kring kan användas för att ta bort överskottfärg ("kapa toppen"). Likaså kan tandpetaren användas till att jämna ut mindre höjdskillnader.
- Lägg hellre flera tunna lager än ett tjock - det är svårt att se hur mycket som behövs innan färgen torkat in. Tålamod är avgörande...
- Efter att färgen har härdat några dagar så kan man rubba försiktigt så att "kanten" mellan ny och gammal lack inte syns så tydligt. Efter det behövs ett vaxpolish för att få upp glansen och få ett vaxskydd.
- Kolla också på Stackens "Fixa lackskador".

Lycka till,
CRV


Detta inlägget har redigerats 2003-06-11 22:50:09




Inskickad av macanna - 2003-06-11 22:21:37
Läst 11433 gånger 
Tack CRV!

Det blir väl till att boka upp första semesterveckan med "pill". Inser nu att det finns ruggigt många små "vit-grå" märken, så det lär ju ta tid!! Grannarna kommer att skratta gott när jag sitter i någon form av yogaställning och "målar" bilen med tandpetare, men det kan jag bjuda på!

Vad jag inte riktigt logiskt kan begripa är förslaget med kreditkort och tyg. Torkar man inte bort all färg igen då?

/Anna


Detta inlägget har redigerats 2003-06-11 22:50:09




Inskickad av CRV - 2003-06-11 22:47:27
Läst 11402 gånger 
Är det för illa är tipset total proffsomlackning av huven. Annars är jag rädd att du inte kommer att bli helnöjd med resultatet. Men kanske duger stenskottsduttning - det beror på din skicklighet och dina krav på lacken. Glöm inte rubbing med topz efter tex en vecka och sedan vaxpolish.

Kreditkort: Nja, det beror på tjockleken på tyget, men har du tunt tyg så kommer det inte nå ner i gropen som stenskottet har orsakat. Man kan dessutom "flexa" kortet så att det höjer sig lite lagom över ytan. Men för små stenskott föredrar jag att mha kapillärkrafter "suga" upp överflödig färg med tex avbruten tandpetare.

Men det är ett litet hantverk så öva lite på någon annan yta och öva upp en teknik som passar dig. Tex kan det vara bra att stödja handen på intilligande lack för att bli riktigt stadig på handen.

Lycka till!


Detta inlägget har redigerats 2003-06-11 22:50:09




Inskickad av macanna - 2003-06-17 11:14:30
Läst 11360 gånger 
Ännu en erfarenhet rikare! Jisses vad jobbigt det var! Det har tagit mig 5 1/2 timme att dutta i färg över nästan hela bilen! Dessutom kom en hejarklack bestående av pensionerade grannfarbröder och dreglade över mitt pillande. Oj va goda råd de hade! Gör si, gör så...

Nåja, vi får väl se hur nöjd jag blir när detta marathon är över...

Jag mixade färg och klarlack i en plastsked och duttade på färgen med en grillpinne. Enda nackdelen med detta är att lackmixen torkar snabbt och blir som tuggummi efter några minuter.

;-) det gick åt ett antal skedar vill jag lova.

Nu ska jag vänta en vecka och sen testa rubbing med tops!

/Anna



Inskickad av CRV - 2003-06-17 23:20:23
Läst 11340 gånger 
Var det verkligen ditt stenskottslagande de dreglade över ;o)

Testa gärna att rubba en på motsvarande sätt bättringslackad yta på tex insidan av dörren. Då ser om du om lacken härdat lagom och övar upp tekniken. Som vanligt är det onödigt att öva skarpt på motorhuven!

Lycka till och berätta hur det går.





Inskickad av macanna - 2003-06-18 10:05:47
Läst 11317 gånger 
Va?

Menar du att de kan ha berott på att jag satt naken? Näää, det kan jag väl aldrig tro! *ler brett*

Var ute och skådade mästerverket i morse. Om man tittar på "duttarna" rakt framifrån så ser man dem inte, men oj vad tydliga de blev om man tittar från sidan! Det ser ut som att bilen har fått "mörka-prick-sjukan". Detta trots att jag blandade ut färgen med skapligt mycket klarlack... Går detta öht att åtgärda?

/Anna



Inskickad av CRV - 2003-06-18 21:36:52
Läst 11294 gånger 
Njäe, inte med denna enkla metod vad jag kan komma på. Alternativet var ju "vita-prick-sjukan" =)

Ofta granskar man bilen väldigt kritiskt efter en sådan här operation - varför man bör be några andra kommentera lacken (utan att veta om vad man har gjort).

Proffslackerare scannar ju in den exakta färgen på en gammal lack och kan då blanda till exakt rätt färg för bättringslackering - eller troligen total omlackering för en lack som din.

Men detta blir ju relativt dyrt och det beror på vilka krav man har om det är värt det. Det viktigaste för en bruksbil är att skydda lacken mot rostangrepp och det har du i vilket fall lyckats med. Den kommande poleringen kommer att jämna ut resultatet något (speciellt effektivt om man hade en kraftigt oxiderad och blekt lack förstås...).



Inskickad av CRV - 2003-07-09 22:11:19
Läst 11250 gånger 
Hur blev resultatet efter polering???



Inskickad av macanna - 2003-07-09 22:33:44
Läst 11242 gånger 
Svaret måste nog bli: njaaa så där!

Är inte det minsta nöjd...

Fattar inte riktigt vad jag gör för fel, gjorde ett inlägg på det allmänna forumet gällande detta.

Hur länge ska man egentligen köra med maskinen när man lägger på polish/vax? Jag hällde på polish på polertrissorna och körde sen över huven ungefär som man torkar golv. Dvs lät aldrig maskinen stå på ett och samma ställe någon längre tid. Tänkte att det kanske skulle bli lackskador då. Sen vågade jag inte heller låta trissorna "gå torra", med resultatet att jag fick torka bort en j-vla massa polish efteråt. (f-låt svordomen, men det var ett mindre helsike, det blev som flyktigt mjöl som var omöjligt att få bort!)
Tänkte att jag måste göra något fel eftersom trissorna inte blev smutsiga... Bilen har mig veterligen aldrig varit med om detta så rimligtvis borde det bli en markant skillnad - men den uteblev!

Efter detta la jag på vax med maskinen och polerade sen detta... men inte är jag nöjd inte! Nu har jag tillbringat kvällen med att pilla bort polish från ena skärmen (där jag inte har vaxat ännu!) om bilen tidigare hade vita-prick-sjukan så är den nu mer eller mindre vit (okej, liten överdrift!).

Såååå, vad gör jag för fel???

/Anna



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014