Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rost på bakskärmen




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Memake - 2003-07-10 00:09:06
Läst 7427 gånger 
Har haft lite rost på bakskärmen på min Clio -93 och tänkte det var dags att göra något åt det. Eftersom det var första gången för mig, frågade jag runt lite i fick råd att slipa ner till plåten, lägga på primer, spackla och lacka.

Efter en dags slipning var plåten inte helt ren utan en massa svarta prickar/gropar fanns kvar. Den ena var något större och det visade sig vara hål rakt igenom. Finspackel bör kunna fixa till det.

Sen märkte jag på insidan av hjulhuset något som liknar en matta som var klistra på plåten. Ska man ta bort den?

Sist man inte minst...Hur kan man göra insidan av hjulhusen ren från all rost och smuts? Räcker det med Underredsmassa/tröskelskydd efteråt?


Inskickad av CRV - 2003-07-10 13:15:50
Läst 7413 gånger 
Hej Memake, det var dags att göra något åt Clions rosskydd redan 1993...
Nu är det väl sent, men det är lätt att vara efterklok...

Vissa bilar har filtmattor på insidan av hjulhusen (oftast bak) för att minska buller. Flera av dessa har också fått rostproblem då mattorna binder fukt. Jag hade absolut tagit bort dem, rengjort hjulhusen noga från smuts och lös rost och sedan rostskyddsbehandlad och satt in plastinneskärmar istället(finns att köpa via tex flera rostskyddsfirmor).

Rengöring av underede görs snabbast med avfettning och högtryck med varmt vatten, men är det en mindre yta är ju diskborsten smidig och en stålbortse för lös rost. Se till att bilen får torka riktigt ordentligt innan rostskyddsmedlet läggs på. Använd först ett tunt, inträngande, roststoppande medel och sedan ett tjockare, slitstarkt och bullerdämpande. Tröskelskydd är för ytor som man ser utifrån - det är inte det bästa under bilen.

MVH/CRV

PS Det kommer alltid att finnas kvar rost i plåten trots din slipning. Jag hade satsat på en rostätare + bra grundfärg, tex kallgalv eller en grundfärg som reagerar med rosten innan spackling. Annars kommer rostbekymren snart igen (vilket de med all sannolikhet kommer att göra ändå med tanke på den långt gågna rosten och denna modells värdelösa rostskydd).



Inskickad av Memake - 2003-07-10 16:23:25
Läst 7408 gånger 
Jag är dock förvånad att den har klarat sig bra hittills. Det är bara bakskärmar...Dörrarna är jättefina.
Bilen är dock inte mycket att bry sig om. Bara den klarar sig någorlunda och är pendlingsduglig.


Nu har jag slipat och gjort rent utsidan så gått det gick och sen har jag sprayat Hagmans Zinkfärg grå. Insidan kommer jag försöka göra rent på det sättet du beskriver(Där går semester):-(

Tack för ditt svar



Inskickad av CRV - 2003-07-10 18:41:53
Läst 7400 gånger 
Memake, när du ändå förstör (?) semestern och har framme rostskyddsmedlen, så skadar det inte att komplettera bilens rostskydd allmänt, tex i dörrar, huvar och hjulupphängning. Rostangreppen har redan startat och gör man inget för att avstanna dem kommer de snart fram till synliga ytor. Och då är det svårt och dyrt att åtgärda det.

Kolla tex de allmänna råden på http://www.cms-internet.com/carcare/rostskydd.asp.

Lycka till!

MVH/CRV



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014