Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : 200SX Orginal Lack, Vit




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Jimmy - 2003-07-24 22:08:42
Läst 10493 gånger 
ska ha vit färg på burk ska va så man inte märker skillnad. ska man ha klarlack på efter man lackat med en komponents färg??

eller ska man lämna in bakluckan på lack? kan man få en ungefärlig likn. effekt???


Inskickad av CRV - 2003-07-28 10:18:10
Läst 10410 gånger 
Har din 200SX klarlack?
Är det repor eller större områden som skall fixas?
Bmwpower.nu har flera diskussioner kring detta och erfarna lackerare har gett bra råd. Sök på deras forum gällande detta!

Kolla också tipsen i menyn på http://www.cms-internet.com/carcare/index.asp och tråden "Stenskott på huven" för tips. Blir resultatet inte bra nog när du testar själv så kan du ju ändå välja att lämna in bilen. Vit färg är dock ganska tacksam.

Bosse bildoktorns tips finns på http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=4637&a=99630:

Utdrag:
"Så här reparerar du en metallic-lackskada:
1. Börja alltid med att rengöra och polera den del som ska bearbetas.

2. Den skadade ytan har slipats försiktigt så att jag ser var det finns nedåt- och uppåtskador. På en välvd yta är det lättast att slipa för hand med en gummikloss.

3. Där lacken har spruckit renslipas med en maskin. Därefter slipadas färgkanterna ut för hand med 400-papper.

5. Allt som kommer i kontakt med spacklet måste vara 100% rent från damm. Använd inte fingrarna när spacklet ska formas i lite mer avancerade krumbukter - det är inte nyttigt för huden. Spackelkonturen byggs upp på samma sätt som du brer smör på en macka.

6. När spacklet härdat slipar du ner till rätt kontur. Därefter ritas några blyertsstreck över ytan varefter den finputsas försiktigt för hand. På så sätt ser du om ytan fortfarande är för låg någonstans.

7. Mindre skador går bra att slipa för hand. Så fort det handlar om lite mer volymniösa ytor är det dock ide att skaffa en roterande och en oscillerande slipmaskin. Vid handslipning är en gummikloss eller träkloss inte så dumt.

8. Alla som vill leva friska så länge som möjligt rekommenderas att använda andningsmask med dammfilter vid slipning och med kolfilter vid spackling.

9. Sprutspackla slipreporna - låt torka - vattenslipa med 1200-papper.

10. Putsa med fin putsduk en bit utanför skadeområdet, så att lacken även kan fästa där.

11. Dammtorka med klibbduk.

12. Lacka tunnt och jämnt - bara ett så tunnt lager att det ser bra ut.

13. Klarlacka. Nu ska du även spruta ut över den putsade ytan.

14. Polera tills det blir blankt. Men var försiktig på kanter - där är det lätt att slipa bort färgen."



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014