Stackens bilvårdsforum |
|
Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.
|
Postad 2004-01-24 20:44:58 | andre, Kalmar Medlem p?Stacken sedan 2003-12-01 | | Läst 7905 gånger | | Är det bra att man rostskyddsbehandla sin bil på Svensk Bilvård på vintern? Jag läste att det är bättre på sommaren? Väldigt tacksam för era svar!
|
| Postad 2004-01-25 11:56:58 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 7888 gånger | | Jag tror att de flesta kommentarer som man generellt kan ge finns i tråden " Rostskyddsbehandling av äldre bil.".
Kan bilen kvarstanna hos firman för torking inomhus efter behandling så är det lämpligt. Tvätt/tork före skall ingå i en rostskyddsbehandling.
Är det bråttom - eller varför inte vänta in våren? Personligen hade jag enbart behandlat på vintern om det gällde uttag av en fabriksny bil på vintern - då är det lämpligt att behandla den rena bilen för bästa fäste. Men hade krävt att den får torka i vettig temperatur.
|
Postad 2004-01-25 14:02:21 | andre, Kalmar Medlem p?Stacken sedan 2003-12-01 | | Läst 7879 gånger | | Jag köpte bilen i december 2003 (ny bil)! Tror att det är bättre att rostskydda direkt eftersom den är japansk! Tack för ditt snabba svar! André
|
Postad 2004-01-25 16:37:16 | andre, Kalmar Medlem p?Stacken sedan 2003-12-01 | | Läst 7866 gånger | | Det är en Toyota Corolla 1.6 5-d Linea Sol. Tack för ditt stöd! André
|
Postad 2004-01-26 12:11:54 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | | Läst 7842 gånger | | Corollan får knappt godkänt i ViB:s test 3(5). Om du ger bilen ett bättre slitskydd under hela bilen, fyller alla hålrum med hålrumsrostskydd och sedan målar bakskärmskanten för hand med tjock massa (ända ut i kanten och sedan ser till att hålla kanten ren vid biltvättså) så har du säkert en stabil 4:a = bra rostskydd! Kanske finns det tom andra plastinneskärmar att köpa till de bakre hjulhusen. Jag har sett firmor som specialiserat sig på sådana - och har till "alla vanliga" modeller.
Lycka till med bilen. Vad gäller kvalitet och tillförlitlighet så är ju rosten den enda svaghet jag vet hos Toyota!
MVH/CRV
"Toyota Corolla 1,6 5-d Linea Sol - 2002 Rosttestad: 2002 Rostgaranti: 12 Rostskydd: Corolla är, precis som alla nya Toyota, välbyggd med få skarvar i karossen. Dörrar, huv och baklucka är bra limmade i fogarna och vaxbehandlade i nederkant. Karossen är helgalvaniserad och skiktet är mellan 7 och 10 my tjockt, beroende på var plåtarna sitter.
Under bilen är skarvarna lite fler, men de flesta är tätade med PVC från utsidan. Bra är också att Corolla är den första Toyota som har plasttank. Men det gäller bara den vanliga modellen. Verso, som byggs vid en annan fabrik, har fortfarande bränsletank i plåt. I övrigt är rostskyddsbehandlingen lika på bilarna. Det som framförallt drar ned betyget är att Corolla helt saknar behandling med traditionella rostskyddsmedel i balkarna under bilen. Det behövs för att motstå rosten i svenskt klimat, hävdar Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström. Underredets slitskydd är också bristfälligt, bara de absolut mest utsatta delarna är behandlade. Minus blir det även för innerskärmarna bak. De är gjorda i ett material som suger åt sig fukt och de bakre skärmkanterna är av den gamla sorten med smutssamlade hyllor. Fram sitter innerskärmar av plast och det är en bättre lösning. Med viss tvekan ger Thomas Widström nya Corolla en trea i betyg. Knappt godkänd, alltså."
Detta inlägget har redigerats 2004-01-26 12:12:28
|
Postad 2004-01-27 04:48:59 | pedagogen, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-23 | | Läst 7815 gånger | | Vad jag erfar av modernare bilar (dvs. 90-talare och framåt) är att bilarna blir helt och hållet rostfria om man behandlar dem på det viset CRV beskrev ovan. Rosten har samma chans som en snöboll i helvetet att få fäste på en rostskyddad bil.
Givetvis är det underförstått att man regelbundet spolar av bilen samt bättrar på rostskyddet kanske vart annat/ vart tredje år.
Galv/förzinkning som de flesta bilar har idag + tunnflytande som man sprutar in själv samt "tröskelmassa" (går bra med sprayburksvarianten) på slitutsatta bitar ger en bil som faktiskt är "miljöovänlig". (Dvs. den kommer aldrig att övergå till den i naturen förekommande järntypen rost, alltså järnoxid..)
Rost är ju faktiskt naturens sätt att ta tillbaka järnet.. ;)
|
Postad 2004-01-28 08:30:10 | andre, Kalmar Medlem p?Stacken sedan 2003-12-01 | | Läst 7786 gånger | | Tack för era stöd! Jag läste att alla japanska bilar har dålit rostskydd. Därför måste uppnås fullständig täckning av hålrumsskyddet och bilarna måste rostskyddas för att klara svenskt klimat. Man använder speciell utrustning med slangar från en varmluftsagregat vilken sprider den lättflytande rostskyddsprodukten överallt dit den ska! André
|
För att skriva krävs att man är inloggad.
Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt. Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär. Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas. Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.
Moderator för forumet är : David
Som man kan förstå från namnet har en gummiklubba ett huvud som är tillverkad av, eller belagt, med gummi samt ett hållbart handtag i trä eller plast. I jämförelse med vanligare hammare är huvudet på
...
| Läs mer här |
© Stacken 1997 - 2014
|