Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Rostskydd + lackskydd




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2004-02-07 15:47:29stewed,
Medlem p?Stacken sedan 2004-01-26
Läst 6625 gånger 
Jag gjorde en rostskyddskontroll av min Saab 9-5 '01 på en TuffKoteDinol-verkstad härom dagen. Dom sa att det egentligen inte behövde göras någonting alls men rekommenderade sin minsta behandling (3400kr) i förebyggande syfte. Men nu under februari har dom ett specielerbjudande som innebär att om man tar deras största behandling (7250kr) så gör dom en lackskyddsbehandling (SilverSeal) för bara 1000kr. Lackskyddsbehandlingen innefattar även polering och skulle i vanliga fall kosta ca 4500kr.

Ett alternativ är att göra den lilla behandlingen och sen en Ditec-behandling för 4600kr, dvs totalt 8000kr.

Vad rekommenderar ni? Stora TuffKoteDinol-behandlingen + SilverSeal för totalt 8350kr eller lilla rostskyddsbehandlingen + Ditec för 8000kr?

Tacksam för råd!


Inskickad av CRV - 2004-02-07 17:11:40
Läst 6616 gånger 
Svårt att råda i sådana lägen, men eftersom du specifikt ber om det så:

Större rostskydd + ev enklare lackskydd! Ännu fler utropstecken om bilen skall behållas i flera år.

En liknande fråga: Lackskydd ELLER rostskydd (ungefär samma pengar) ställdes på ett annat bilvårdsforum och flertalet rekommenderade rostskydd - i alla fall om bilen skall behållas lite längre. Detta har också stöd hos svenska korrosionsinstitutet och flera experter. Jag hade också hellre satsat pengar på rostskydd än lackskydd om jag hade tänkt behålla en 9-5 -01 flera år. Bilen tillhör inte de allra bästa, men får mer än godkänt (se testresultat nedan).

Visst, tänker du bara ha bilen 2-3 år och byter in den hos en bilhandlare så kanske det inte gör varken från eller till, men i annat fall betalar det sig troligen. Antingen genom att du slipper dyra rostskyddsreparationer om du behåller bilen länge eller genom att en seriös andrahandsspekulant vill betala mer för bilen. För sämre bilar behövs behandlingen dag ett, medan de bästa kanske behöver behandlas efter att existerande vax behöver kompletteras och slitskyddet bättras.

Personligen hade jag funderat över en billigare rostskyddsbehandling (antingen själv eller med hjälp av verkstad med spruta etc - används bara rätt medel kan den kompletteringen räcka för en i grunden bra konstruerad bil). Likaså med lacken: är lacken i dåligt skick så kosta på en proffspolering för ett par tusen, men gillar du att putsa så kan du med tipsen på denna sajt lackskydda själv och slippa punga ut med stora pengar varje år för att underhålla proffslackskydd. Men vill du absolut lägga 8000 kr på bilen så är detta oavsett vettigt investerade pengar - bilen kommer att tacka dig mer än för bredare däck eller fräckare stereo...

MVH/CRV


"Saab 9-5 - 2001
Rosttestad: 2001
Rostgaranti: 6

Rostskydd:
Saab lämnar bara sex års rostskyddsgaranti. Bilen är byggd helt i plåt.
Karossen har galvaniserats till 95 procent och det har sprutats extra vax i balkar. Både fram- och baktill sitter bra innerskärmar.
Redan vid en test för ett par år sedan anmärkte vi på Saabs dörrar som är en känslig angreppspunkt för rost. Undertill sitter en skarv med en gummilist där det samlas lort och fukt. Plåten på insidan var inte behandlad.
Det är den fortfarande inte. Saab når inte längre än till en fyra, anser Vi Bilägares rostexpert Thomas Widström på Rostskydds-Metoder."







Detta inlägget har redigerats 2004-02-07 17:13:26




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014