Postad 2004-05-20 08:58:48 | Denno, Göteborg Medlem p?Stacken sedan 2003-08-17 | |
Läst 3283 gånger | |
Ok då blir det till att öva på farsans bil först då :)
|
Postad 2004-05-20 09:09:09 | Denno, Göteborg Medlem p?Stacken sedan 2003-08-17 | |
Läst 3282 gånger | |
Men sedan så är ju min bil metallick också när jag får den.
Det har också inverkan har jag förstått?
|
Postad 2004-05-20 09:23:43 | CRV, Medlem p?Stacken sedan 2003-03-20 | |
Läst 3279 gånger | |
Det kan vara svårare för en amatör att lyckas med grovpolering av tuffa repor pga att repeffekter snarare kan förstärkas på en metallic. Men det är MYCKET mer kritiskt om det är en mörk eller ljus bil. Ljusa bilar är svåra att misslyckas med. Svarta betydligt enklare...
Annars är det samma typ av lack, skillnaden är att det saknas pigment i klarlacken. Dessutom har nästan alla bilar sedan ett bra tag klarlack även på icke-metallic.
Och för vaxning av en helt ny bil så gäller det ju enbart att försegla ytan. Det gör du enklast (efter grundlig avfettning och tvätt) med ett flytande hårdvax eller ett lackskydd som finns att köpa i butik (tex Brightguard som jag använder). Kör du flytande hårdvax behöver du inte använda maskinen.
Bilen kommer säkert att ha ett nybilsvax när du hämtar den (milt vaxpolish - begränsad livslängd jämfört med hårdvax/lackskydd). Men fråga hur de har behandlat bilen - det finns ingen anledning att göra om arbetet om de har lagt på ett bra skydd.
Sök gärna på "Ny bil" mfl trådar - det finns många detaljerade råd kring hur man sköter sin nya bil.
Lycka till, CRV
|