Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Turle gloss proection




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-07-11 10:15:43Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 3241 gånger 
Har man gjort ett seriöst underarbete så är det svårt att se ngn stor ökning av glanstalet när man har applicerat vaxet, iaf enligt mig. Djupet av lacken som Frank pratar om kan jag dock hålla med om.


Postad 2007-07-11 11:52:25bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 3229 gånger 
Spåeedo:
Troligen hade den varit ungefär likadan fast strävare och svårare att tvätta ren på vintern.
Det hade heller inte varit lika enkelr att bara spola av den från pollen o damm m.m. på sommaren då det inte runnit av likadant som med ett skydd.
Kanske något fler tvättrepor o kanske inte riktigt samma glans, men det är alltid svårt att jämföra.

Jag tvättar omväxlande med kem, vaxschampoo eller utan, beror lite på var jag är.
Det här med wetlookschampoo orkar jag bara inte bry mig om, då det ändå inte kan göra någon större nytta mer än i skallen. Tror jag........


Postad 2007-07-11 13:50:34Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 3220 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-11 15:20:28Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3212 gånger 
Jo jag håller med om att utställningsvax ökar glansen mer än lackskydd baserad på teflon, polymer etc. Men å andra sidan är lackskydden nog inte framtagna för utställningsbilar, utan mer med lång hållarbarhet och skydd högsta prio.

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-07-12 18:40:51



Postad 2007-07-12 18:44:45Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3183 gånger 
bustorp: Skyddar SS mot tvättrepor? Eller gör alla lackskydd det?

Mvh
// Frank




Postad 2007-07-12 21:06:40bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 3176 gånger 
Speedo:
Troligen inte mer än andra skydd, d v s NEJ.
Som jag skrev tidigare så beror det nog mer på skötseln än på lackskyddet.
Eller vad tror du själv?

SS är, med all säkerhet, inte bättre (eller för den skull sämre) än andra enstegsskydd.
Som jag tidigare starkt vidhållit så är SS en glanskonservering enligt leverantören, inget annat.
De uppgifterna går jag på.

Det beror nog mer på skötseln om ett skydd ska vara en längre tid (d v s över 2 år), inget annat.

Det trodde jag du redan förstod eftersom jag "klankade ner " på alla skydd med lång garantitid. :-)

Jag tror jag förstår ironin i det hela, jag vill ju inte framträda som den amatör jag ibland kan låta som........

Tro mig, det är bara för att hålla en debatt levande o få nya intryck o få fram nya erfarenheter från läsare som annars bara "läser".
Kanske lite fel, men hur håller man annars en tråd levande med bara tre deltagare?

Förlåt.........


Detta inlägget har redigerats 2007-07-12 21:08:21



Postad 2007-07-12 21:17:54Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 3172 gånger 
Okey, jag fortsätter hålla tråden levande.


Citat:
Som jag skrev tidigare så beror det nog mer på skötseln än på lackskyddet.
Eller vad tror du själv?



Själv tror jag inte att lackskyddet gör mycket för att hålla borta tvättrepor.

Dessutom tror jag definitivt att det kan vara rätt stora skillnader i livslängd på olika vax och lackskydd. Jag tror att dom flesta vanliga vaxer håller några månader, och de flesta bra lackskydden kring ett år, varav det finns endel som håller längre. Men skötseln kan nog påverka med +/-ganska många %. Vidare tror jag att tvätt av bilen, även om dom är skonsamma, gör sitt för att nöta på lackskyddet.

Mvh
// Frank


Postad 2007-07-12 22:45:58bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 3165 gånger 
Kan vi säga att du s a s slog huvudet på den berömda spiken?

Att lackskyddet, till en viss liten del, kan skydda mot väldigt ytliga tvättrepor (detta har jag inget belägg för).

Att det beror i huvudsak på hur skonsam man är när man tvättar sin bil, vad gäller medel o "fysisk kontakt".
Där tror jag att man hittar de största "lackskyddsdödarna".

Att man sedan möter yttre faktorer såsom surt regn om bilen står ute,
dåliga bindemedel i betongen i dåligt skötta parkeringshus som gör att betongdammet fräter (har varit ute för det),
allt som avgaserna binder i luften i ett för tätt (eller lågt liggande i förhållande till gatunivå) parkeringsgarage o som lägger sig som ett tunt fett dammlager på bilarna, vattenkvalitet m.m.
Man kan gå längre ner i kedjan om man vill.........

Detta oavsett alla garantier.....men, och märk väl detta, det kan användas som motargument om man vill invända mot, i synnerhet de längre, lackskyddsgarantierna.

"Du har parkerat i ett p-garage där bindemedlet är för dåligt så att betongen har fällt ut på bilen o det har frätt på ditt lackskydd". Jag har hört det argumentet från EN som har blivit avvisad
garanti, p g a att han parkerat i ett garage med dålig ventilation, därför gällde inte hans garanti.

Men det är, förhoppningsvis, ett misstag i arbetet.

Men det är bara i mitt huvud..............


Detta inlägget har redigerats 2007-07-13 00:58:13




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014