Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Mr Car Care, vad är det?




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2005-07-29 19:47:01turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 2583 gånger 
Ringde till dem idag och frågade lite om deras produkter. Verkar vara riktigt fina medel. Bla använder sig BVS i Skövde av dessa och har så gjort i många år.

Men de har lite konstiga metoder som sagt, iaf vad jag är van vid. Bla så sa han att när du kört med 3M:s rubbing eller deras egna cleaner så kör du på deras lackförsegling med en typ syclo men med gula trissor ist för vita som man alltid hör att man ska ha till detta. Sen för att köra av förseglingen går man tillbaka till den enkelroterande maskinen typ Flex, och även här med gul trissa och låter sedan maskinen arbeta lagom mycket så att det uppstår värme. Då "flyter" förseglingen ut och lägger sig i porerna ist för uppe på lacken sen har du en glanshård yta som håller mellan 10 - 12 månader om du inte efterbehandlar genom att använda lite i tvätthinken då hålls det efter betydligt längre.
Låter lite för avancerat så jag vet ej om jag vågar prova men funderar på att testa på en äldre bil.
Det tar emot att sätta en roterande maskin med en gul trissa på en istort sett färdig bil.

Någon måste väl ha stött på detta medel.
Fick en beskrivning på fyra st A4 sidor precis hur man ska gå tillväga till ett bra resultat.

//Jocke


Postad 2005-07-29 20:00:43djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 2582 gånger 
Men det var väl inte bara med en gul trissa han menade? Menade han inte med gul trissa + microfiberduk? Annars så verkar det ju konstigt.

mvh
/djk


Postad 2005-07-29 20:32:05turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 2579 gånger 
Nja, tror inte det men det är möjligt att han sa det. Uppfattade inte det isf.

Men är det en ok metod då om man kör med MF-duk efter?
Har alltid fått höra att man ska ha så mjuka trissor som möjligt till sista påläggningen, typ försegling.

//Jocke




Postad 2005-07-29 21:27:50bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2576 gånger 
turbojocke:
Lägg gärna ut dom sidorna på något vis så att vi kan läsa dom. Skulle vara intressant att lära sig ett helt nytt sätt. Har aldrig hört talas om den ordningen.....


Postad 2005-07-29 22:26:58turbojocke, Skövde
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-22
Läst 2572 gånger 
Hej Bustorp!

Vet faktiskt inte om jag vågar göra det för det var nog inte riktigt mening kanske att den butiken får lämna ut deras arbetsmetod till vem som helst. Det känns så iaf. För i den beskrivningen jag fick kopia på så står det hur man steg för steg skall besiktiga bilen innan man börjar lackbehandlingen. Det ska fyllas i som typ ett vanligt besiktningsprotokoll och så ska man anmärka på om bilen är maskintvättad, omlackad eller dåligt skött m.m. Detta kommer då leda till att livslängden kan påverkas. Sen står det hur man talar om för kunden hur denne ska sköta bilen osv. osv.

Det är hela deras arbetsmetod som står där så jag vågar inte helt enkelt att sprida denna information ifall någon tar illa upp eller så. Jag kommer då inte jobba på detta viset för de flaskorna jag har räcker inte långt och deras 2-komponent och cleaner ligger på 5l dunkar så det känns lite overkill.

Kommer nog försöka lära mig att få bra resultat med 3M istället och hitta en bra försegling som passar ihop med denna.

Mvh
Jocke


Postad 2005-07-29 22:33:50bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2571 gånger 
turbojocke:
Är det BVS du har fått dessa papper ifrån eller Auto Chemie? Är det BVS så kan jag förstå dig.
Sa BVS att dom använder Auto Chemies produkter?


Postad 2005-07-29 23:37:44djk, Malmö
Medlem p?Stacken sedan 2004-06-13
Läst 2570 gånger 
turbojocke: "Men är det en ok metod då om man kör med MF-duk efter?"

Det är helt ok att polera av med en Cyklo med mjuka trissor med en mikrotrasa mellan trissorna och lacken. Inte köra med Cyklo med torra, mjuka trissor och sedan för hand med MF.

Att man skulle polera av det med roterande maskin för att få det att flyta ut och jobba in det i lacken efter att det torkat har jag inte hör innan. Men skall du ta den roterande till hjälp när du polerar av skall du absolut inte köra på med torra gula trissor utan att ha en ren MF-duk mellan trissan och lacken; ett sådant råd verkar rent vansinningt.

/djk


Postad 2005-07-29 23:53:01bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2569 gånger 
djk:
Det har lite med rutin med maskinen att göra också.
Det går givetvis att köra av med roterande maskin med mjuk trissa o MF-duk emellan, aldrig torra trissor (ingenting är helt omöjligt, bara svårare) men på en betydligt lägre hastighet och med ett annorlunda rörelseschema. Träningssak, inget för en osäker då det finns risk för flamningstendenser.

Bäst/enklast är nog dubbeltrissa med mjuka trissor och MF-duk eller polerduk emellan för att sedan eftertorka med MF-duk.


Detta inlägget har redigerats 2005-07-29 23:53:57



Postad 2005-07-29 23:54:10bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2569 gånger 
Detta inlägget har raderats d?det strider mot forumets policy, eller av annan anledning önskats raderas.


Detta inlägget har redigerats 2005-07-30 11:24:57



Postad 2005-07-29 23:56:16bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2569 gånger 
djk:
Det har lite med rutin med maskinen att göra också.
Det går givetvis att köra av med roterande maskin med mjuk trissa o MF-duk emellan (ingenting är helt omöjligt, bara svårare) men på en betydligt lägre hastighet och med ett annorlunda rörelseschema. Träningssak, inget för en osäker då det finns risk för flamningstendenser.

Bäst/enklast är nog dubbeltrissa med mjuka trissor och MF-duk eller polerduk emellan för att sedan eftertorka med MF-duk.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014