Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Fula märken efter lackering, hjälp tack!




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-05-30 23:01:52Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2066 gånger 
Svårt att avgöra exakt hur man bör maskera utan att sett hela ytan på bilen och vart lackskadan finns.
Lägg gärna upp bild.

Sugning blir genom att topplacken sjunker ner i sliprepor och/eller övergångar mellan 2 lackkanter. Blir som runda ringar vid slipning och en ful, tunn kant vid lackkanter.

Hopaps min förklaring blir förståd!?


Postad 2007-05-30 23:13:37Pson_99,
Medlem p?Stacken sedan 2006-10-24
Läst 2062 gånger 
Tack för att du tar dig tid Speedman!
Här kommer en bild på hela bakluckan, hoppas du ser samtliga partier med tillhörande linger som är omlackerade.

http://mson.no-ip.org/Pson/PEO/exempel-4.jpg

Jag har förstått det som att:

1) Slipa ner lacken kring strecken med P320 papper
2) Applicera grundfärg (jag använder sprayfärg) på det slipade området, utan att maskera?
3) Jämna ut grndfärgen med P800 papper och även en liten bit utanför.
4) Lackera 2-3 lager, 2-3 lager med klarlack en bit utanför originallacken.


Till sist, är det våtslippapper du avser med "P" eller vilken typ menar du?

Tack!



Postad 2007-05-31 07:35:49bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2054 gånger 
Maskera allt som inte har den färgen du skall spruta.
Eftersom du ändå måste polera efteråt så finns det ingen större anledning att skaffa sig fler skarvar att köra ner än nödvändigt anser jag. Ju mer du maskerar runt bättringen, ju fler kanter få du polera/slipa ner.

Men det kanske är bättre att göra som Speedman säger, han är ju proffs. Jag är bara en gammal amatör.......


Postad 2007-05-31 14:28:08Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2043 gånger 
Var många ställen på bakluckan. Det enda bra och enklaste rådet jag kan ge dg är att lägga lackskarvarna på rutstolparna på bakluckan.
Blir minst jobb så och säkraste sättet för att få en bra bättring.
Blir mycket jobb om man ska göra många lackbättringar på en mindre yta och sedan polera ut varenda lackkant.

Eftersom en spraybruksfärg blir disig efter ett tag så räcker det att antingen polera upp ytan efter våtslipa och sedan polera.
Skulle du däremot göra det jobbet nu efter bättringen precis, så behöver du inte göra om jobbet senare. Räcker med en gång.

Vad gäller mask för grundfärgen så räcker det med att maska så det inte kommer grund någon annanstans förrutom där det behövs.

Har du våtslip av någon sort räcker det, så länge det är minst 2000.


Postad 2007-05-31 18:01:10bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2035 gånger 
Nu när jag ser luckan o antalet bättringar på så liten yta så ändrar jag mig.
Jag hade bromsat där o kört till en lackerare för att få hela luckan omsprutad.

Jag räknade till 5 bättringar och gör du om alla dessa så kan du direkt räkna in Murphys lag i processen.
Garanterat så misslyckas du med minst en.
Då får du göra om den o s v och sen är du snart uppe i x antal timmar (ganska många redan nu) + x antal kronor för färg, grund, slippapper, polermedel m.m (redan nu en 3-400:-).
Sen kanske du ändå inte är nöjd.
Lackeraren hade kanske gjort hela luckan för 1500:- om du hade strippat själv.

Ja, jag vet, det är lätt att vara efterklok......


Postad 2007-05-31 22:20:22Pson_99,
Medlem p?Stacken sedan 2006-10-24
Läst 2021 gånger 
Jag har gett mig fan på att detta skall gå, på något konstigt vänster :) Lämnar man in den till en lackerare känns det ju som att ge upp, dessutom har jag inte pengarna.

Fem bättringar, absolut. Men ska det behöva vara så himla knöligt? Nu har jag ju förstått att man ska köra med klarlacken en bra bit utanför. Det innebär att jag på så vis kan täcka flera bättringar och därmed få mindre övergångar att polera ned.

Tiden och engagemanget har jag, jag vill bara suga i mig så mycket nyttig information som möjligt innan!




Postad 2007-06-01 02:17:00Speedman, Alvesta
Medlem p?Stacken sedan 2006-01-04
Läst 2010 gånger 
Låter helt rätt! Själv är bäste dräng sägs det:)

Lycka till nu!


Postad 2007-06-01 07:22:55bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 2007 gånger 
Lycka till !
Hör gärna av dig om resultatet.....
Det kan löna sig att vara envis.
Men det kan också vara dyrt att vara envis.


Detta inlägget har redigerats 2007-06-01 15:28:05



Postad 2007-06-01 22:55:19Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1991 gånger 
Pson_99: Jag förstår dig som vill klara av det själv. Hade jag också velat gjort. MEN, däremot skall du nog definitivt ta åt dig rådet ang. att lacka hela luckan, istället för bara fläckar här och där. Enl. din bild så verkar det ändå som att du kommer vara på över 50% av luckan, och då är det alltid bättre att ta hela ytan. Så lite och små övergångar som möjligt...

Kör du hela bakluckan (vilket ju inte blir så mkt större yta att lacka) så har du betydligt bättre chans att inte få skiftningar i metallicen/nyansen, samt att du som Speedman sa kan lägga lackskarven på rutstolparna.

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-06-01 22:59:17



Postad 2007-06-02 01:06:02bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1983 gånger 
Vill bara visa lite av det jag åstadkommit ikväll på min egen.

I huvudsak utan att maskera själva området, utan i närmaste veck för att slippa onödiga kanter.
Ber om ursäkt för min dåliga kameraföring, blir inte kompis med blixtens styrka o vinkel. Råd mottages tacksamt.

Innan:
http://i99.photobucket.com/albums/l288/bustorp/Rost003.jpg

Blästrat:
http://i99.photobucket.com/albums/l288/bustorp/Rost012.jpg

Spacklat, grundat o lackat med bas:
http://i99.photobucket.com/albums/l288/bustorp/Bttring070601008.jpg

Klarlackat o oslipat:
http://i99.photobucket.com/albums/l288/bustorp/Bttring070601006.jpg

Vattenslipat o rubbat 1 gg, ska slipas minst 1 gg till o rubbas/poleras efter det.
http://i99.photobucket.com/albums/l288/bustorp/Bttring070601001.jpg
Det ser lite skumt ut i överkanten på bilden, men det är bara en synvilla.

Hade inte finare papper än 1200 hemma, så där för väntar jag med sista finpoleringen lite.

Material:
1200 vattenslip,
Smartabs gula 110 mm trissa,
Err-Bee 103 rubbing o vatten (ja, det funkar fortfarande !!)
Ingenting annat ännu.

Kan tydligen inte lägga bilder i rätt format heller, ska bättra mig.
De ska bli större o mer detaljerade i fortsättningen.
Plus att jag skall använda stativet o samma ljus.....det är mycket nu.

Det är f-n lättare att pula än att dokumentera det.....


Detta inlägget har redigerats 2007-06-02 01:32:51




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna




Klicka här för att komma till Autosale.nu eller gör en sökning direkt ur databasen nedan!
 
 
  



© Stacken 1997 - 2014