Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Turle gloss proection




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2007-07-07 21:26:33bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1796 gånger 
www.turtlecenter.se Ingen franchisekedja.

Ett lackskydd (glansskydd, Gloss Protection, ska det väl heta i detta fallet) med ett års garanti är, i mina ögon, trovärdigt och kommer närmare sanningen än många andra märken.
Inga krångliga garantitolkningar, inga konstiga löften, inga årliga kontroller. Raka puckar, helt enkelt.

Att det sedan kan hålla mer än ett år som många andra om man sköter det rätt, gör det ju bara ännu trovärdigare, eller hur?

Det läggs på i 2 steg, en gg för hand o en gg med maskin.
Första lagret ska härda ca. 12 timmar o andra ca. 2 timmar.

Låter intressant i mina öron, varför kan inte detta vara bra?


Postad 2007-07-07 22:54:29Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1788 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-08 12:31:10bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1771 gånger 
Priserna sätter ju var o en för sig efter vad jag förstått. Gör inte Tefcar det?
Priserna var väl f ö för helrekond o inte behandling, eller?

Det känns ärligare att kunna stå för en ettårsgaranti då den är mer verklighetsnära.
Allt över ett år är alltså ren bonus för den som seriöst sköter sin bil o den som missköter vet att efter ett år är garantin ute o ny behandling krävs för attt få ny garanti.
Inget snack om att det ändå rekommenderas en komplettering efter si o så många månader för att si o så lång garanti ska gälla fullt ur osv. Inga undanflykter från någon sida.

Kunden kan nästan bära sig hur illa åt han vill, ett år håller det utan snack.
Med en längre garantitid kan det uppkomma snack om att kunden inte skött sin bil korrekt efter instruktionerna (precis som du själv skrivit i en annan tråd), vem har s a s bevisbördan för att kunden misskött m.m.
Inget sånt behöver ens komma på fråga. 1 år = 12 månader.

Jag citerar mig själv:
"Inga krångliga garantitolkningar, inga konstiga löften, inga årliga kontroller. Raka puckar, helt enkelt."

Kort sagt:
Jag tror inte på att det håller över 1,5-2 år med normal skötsel/normalt brukande (avfettningar o viss maskintvätt inräknat) utan kompletteringar, oavsett vad det står på garantibeviset.

Hur någon ska kunna bevisa längre livslängd förstår jag inte riktigt heller.
Ord kommer att stå mot ord så länge det inte finns relevant bevismaterial, typ kostnadsfri mätning av lackens o lackskyddets tjocklek o glans före o efter första behandlingen samt vid årlig kontroll eller annan behandling.
Först då kan man börja snacka om längre, ärligare, mer lättbegripliga garantitider.


Postad 2007-07-08 16:37:49Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1760 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-08 18:08:00Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1753 gånger 
bustorp: Jag kan inte riktigt förstå hur du kan argumentera för att "Turtles garanti på 1år är mer verklighetsnära", då jag antar att du inte har någon som helst erfarenhet av produkten? Vad vet du om dess verkliga livslängd egentligen?

Det låter lite som att du anser att alla produkter har samma livslängd under samma förutsättningar? Spelar ingen roll om det är Silverseal, Turtle, Tefcar, PPS eller R-2000.

Sen har jag väl visat här tidigare att jag är tveksam till Tefcars hållbarhets påståenden, men det betyder inte att jag litar mer på vad Turtle säger om sin produkt. Skulle inte förvåna mig om Turtle är lika benägna att överdriva som så många andra företag, och vad jag vet så är det ju inte ens säkert skyddet håller ett år...

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 18:10:30



Postad 2007-07-08 19:25:29bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1743 gånger 
Lindfalas (o delvis Speedo) :
De två som hade priser på sin hemsida via länk från Turtlecenter visade en 4000:- inkl. moms o den andra 4000:- exkl. moms för helrekond inkl lackskydd. Jag tror deras prissättning är fri, hur är det med Tefcars?

Jag ser det såhär (läs o förstå):
Sannolikheten är betydligt högre att ett lackskydd (vilket som helst) håller 1 år än 5 år, enligt mitt sätt att se det. Oavsett hur kunden sköter sitt fordon o oavsett vilket lackskydd det gäller. Är ni med så långt?

Alltså är sannolikheten för att ett lackskydd ska hålla 5 år utan efterbehandlingar betydligt lägre oberoende av skötsel o annan yttre påverkan.

Risken för problem ser jag som betydligt mindre för "ettåringen" då det rör sig om kortare tid.
Är det så konstigt?

Jag vet av erfarenhet att olika lackskydd har olika livslängd, men det finns inte så många som inte håller ett år, eller hur? Det är när vi närmar oss två år som man börjar kunna skilja kuddarna från morötterna.

Över två år är jag tveksam om det finns många som håller, eftersom det inte kan bevisas på något sätt mer än okulärt, eller hur? I a f är det ingen som har bevisat det sedan Ditec testade 1987 eller vad det var.
Vi talar nu om normalt brukade fordon som vi alla sett o rekondat, inte våra egna ögonstenar då de sköts på ett helt annat sätt, eller hur?

Jag kan säga att min egen "gamling" fick sitt lackskydd för 3 år sedan, men jag har ingen aning om det finns något skydd kvar.
Det enda jag kan säga är att den är lika blank o lättvättad nu som den var då.
Troligen finns det inget skydd alls, men ingen, jag repeterar ingen, kan säga antingen eller.
Bilen har alltid stått i garage och har inte körts mer än 400 mil under 2 av de 3 åren.
Tvättas o sköts nästan extremt pedantiskt.

Vad tror ni, finns det Silver Seal kvar? Om inte, varför inte?
Ge mig gärna ett svar på de två sista frågorna.

Kul att folk kommer tillbaka Lindfalas, men varför kommer de oftare än vart 5:e år om de nu har 5 års garanti?
Har de inte skött sina bilar enligt Tefcars instruktioner då? För om de hade gjort det så hade de ju inte behövt komma mer än vart 5:e år, eller hur? De har ju garanti.

Jag har, mig veterligen, bara rekondat två bilar som hade Tefcardekaler på (det kan ju vara betydligt fler, men det har i a f inte synts eller så har jag missat dekalerna. NOT!).
De var inte märkvärdigare än andra bilar. Hur gammal dekalen var har jag ingen aning om, men bilarna var inte äldre än 5 år i a f.
Det var 2 st likadana Mb 300 om jag minns rätt.

Jag förstår att det har investerats i Tefcar o att det kostar pengar osv, men det är ju samma sak för SEAB som kört igång Turtlecenterkedjan. Är inte det också pengar?

Eller som Lindfalas själv skriver:
"Varför skulle de satsa på något som inte funkade och gav dem dåligt rykte????" Samma sak, Lindfalas.......
Fast Turtle har nog lite lättare att leva upp till sin garanti........


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 19:34:21



Postad 2007-07-08 20:09:15Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1730 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2007-07-08 20:49:01bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1720 gånger 
Jag har inte skrivit att det var ett relevant test Ditec gjorde.

Det jag menade var att det var det ENDA testet som har visats officiellt och som gjorts av ett oberoende testinstitut, SP, protokollet utfärdat 1988. Testet utfört mellan -82 o -86.
Hur "reglerna" ställs upp är väl upp till den som betalar för testet, eller hur?
Ditec har tydligen bara velat ha glanstalet uppmätt, inget annat.
Det räcker för mig också om glansen är kvar, något annat ser jag inte.
Tror inte att Tefcar lät någon annan sätta regler för hur deras, inofficiella, test skulle utföras. Det som du läst, Lindfalas.

Jag har bara sett de delar av testet som finns på Ditecs hemsida, vad har du sett, Lindfalas?

Kul att du tror att jag har skydd kvar efter 3 år. Den har gått två vintrar på de 3 åren o tvättats i snitt 1 gg/v året runt, alltså runt 100 gånger. Både för hand o med kem/HT o avfettningar o insektsmedel.
Silver Seal har ju annars inget rykte om sig att hålla så värst mycket längre än ett år, tycker jag.
I a f är det vad jag läst mig till på olika forum.

Slitaget av 100 tvättar sliter uppenbarligen inte på lackskyddet så mycket som jag trodde.

Kom nu inte o försök döm ut Turtle med en massa reklamsnack. Där är ingen "bättre" än den andre.
Kommer du inte ihåg Sonax snabbvax med Schuhmacher på? Vad f-n hade han där att göra?
Vaxar han F1-bilen med snabbvax?

Sen tänkte jag på en annan sak.
Varför kan inte Turtle KÖPA in ett lackskydd till sitt sortiment likväl som BVS, Lahega, Krontec o många andra gjort?
Att sätta egen etikett på andras prylar (cross-labeling) är ju populärt i denna branschen såväl som i andra.
Varför kan inte Turtle ha gjort det på en del av sina produkter?

Vem vet, samma medel kanske säljs under annat namn (Sonax?) med 2 års garanti eller ingen garanti alls, eller hur?


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 20:54:31



Postad 2007-07-08 21:13:48Speedo, Umeå
Medlem p?Stacken sedan 2005-07-01
Läst 1712 gånger 
bustorp: Man får väl hoppas att du har skydd kvar på din bil, annars visar det ju på att en SS behandlad bil inte är mer lätt tvättad än en bil som bara är polerad, utan skydd...

Vad gäller erfarenhet av Tefcar, så enda gången jag kommit i kontakt med en Tefcar behandlad bil var mina svärföräldras Saab. Polerade upp den ett år efter tefcarbehandlingen (den billigare varianten). Kan inte påstå att jag såg några tydliga tecken på att spec mkt skydd skulle finnas kvar. Var väldigt mycket repor (som jag är tveksam till att allihop skulle kommit under ett år då jag tycker mig ha hört att de kör borstfri eller handtvätt) och avrinnningen vid tvätt var i princip obefintlig. Behandlingen var gjord här: http://www.mastercar.se/system/visa.asp?HID=131&FID=198&HSID=1191
(3% för 1700kr) De tar föressten bara 800kr för en återbehandling. Det är väl ungefär 400kr ut i skattade pengar för en anställd. Billigt med tanke på att dom lär väl ändå måsta tvätta bilen grundligt som vanligt innan dom polerar och lägger lackskydd. Vad tar ni för återbehandling på ert center Lindfalas?

Mvh
// Frank


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 21:21:28



Postad 2007-07-08 21:18:14bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1709 gånger 
Nja Speedo, det visar att en tre år gammal SS-behandlad bil "inte är mer lätt tvättad än en bil som bara är polerad, utan skydd"...o varför skulle den vara det?
"Garantin" har gått ut för länge sedan :-)


Detta inlägget har redigerats 2007-07-08 21:19:09




För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014