Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Extremt oxiderad lack - igen...




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.

Postad 2008-03-08 20:01:01bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1749 gånger 
Ja, jag tror inte heller på att slipa en så nergången lack.
Man kommer inte att hitta tillräckligt bra lack att polera upp.


Postad 2008-03-09 00:21:53Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1743 gånger 
Missade att det var en lack utan klarlack...konstigt med tanke på namnet på tråden =)


Postad 2008-03-09 00:23:45asseasse, Boden
Medlem p?Stacken sedan 2008-03-05
Läst 1742 gånger 
Ok! Det stämmer ganska väl med facit. Har inte våtslipat men gått över den i timtal med rubbing och roterande maskin. Resultatet är inte så dåligt med tanke på hur det såg ut från början men någon riktig finish går ju inte att åstadkomma - tyvärr. Om man gav sig på våtslipning är nog risken överhängande att man skulle gå genom lacken på något ställe innan hela huven kunde uppvisa ett friskt lacklager.

Tack för alla synpunkter förresten!

/a.

PS: Finns det förresten något polermedel utan vax lätt tillgängligt i handeln som har finare polerförmåga än "polishing compound"? Jag har läst någonstans att det även ska finnas en "polish" som adderar eller tillför olja till färgen/lacken utan att "polera" i egentlig mening. Verkar dock som att de flesta finare polermedel eller "polish" idag även innehåller vax. Är det så?


Postad 2008-03-09 11:22:15bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1729 gånger 
Porta:
Det har ingen större betydelse om det är klarlack eller inte.
Det handlar om att få bort det skadade skiktet o göra det bästa av det återstående.

Risken är större för misstag på klarlacken, eftersom en genomslipning sabbar hela skiten, något som är lättare att åtgärda om det inte finns klarlack.


Postad 2008-03-09 19:21:27Porta, Piteå
Medlem p?Stacken sedan 2004-09-04
Läst 1716 gånger 
Jo jag vet men jag missade att det var en lack utan klarlack. Har man klarlack så finns det lite mer att ta av.


Postad 2008-03-09 19:55:56bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1714 gånger 
Nja, klarlacken är ju inte så tjock.
Går du igenom den så är det ju helkört.
Då kan du inte rädda någonting.



Postad 2008-03-21 01:48:26Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1667 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-03-21 02:35:43bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1665 gånger 
Kör du igenom klarlacken på en metallic så har du inget mer att hämta där.
Det vet du väl, Lindfalas.....
Du kan ju aldrig polera på en bas som är metallic, däremot en solid går......


Postad 2008-03-21 10:33:53Lindfalas, Karlstad
Medlem p?Stacken sedan 2005-04-02
Läst 1659 gånger 
Meddelandet borttaget!


Postad 2008-03-21 12:51:29bustorp,
Medlem p?Stacken sedan 2003-11-01
Läst 1653 gånger 
Denna är solid, men vi vet inte om den är omsprutad eller original.
Är den omsprutad så vet man inte om det har sprutats med eller utan klarlack i ett eller två steg.

Här kan inget rädda, anser jag.....om man utgår från bilderna.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014