Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten


Stackens bilvårdsforum


Tråden handlar om : Bilbatteri




Bevaka denna tråden. D?får du ett epost, när nya inlägg görs.


Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-16 13:26:59
Läst 6400 gånger 
Om det är en modern bil med elektronisk styrning av en massa komponenter så kan dessa påverkas av för låg spänning.
När generatorerna lägger av och spänningen sjunker så kan det bli så att växellådan får tokspel eller motorn stannar eller går dåligt. Nu har du inte sagt att generatorn lagt av men den kanske inte klarar att leverera det som behövs om batteriet är väldigt dåligt.
Det jag gillar med Optima är att de levererar mycket vid startögonblicket, dessutom går de snabbt att ladda upp igen. De är även underhållsfria, man behöver aldrig kontrollera vätskenivån, de kan placeras upp och ned om man vill, de tål även stökiga miljöer som vibrationer m.m.
Om man sen ser till vad slöröven säger om att det lät invecklat att kontrollera batteriet så håller jag inte med. Totalt handlar det om några minuters arbete.
Koppla på en voltmätare.
Mät hur mycket generatorn ger.
Stäng av bilen och titta på mätaren.
Koppla loss batteripolen.
Mät efter en timma.
Mät efter 1/2-1 dygn.
De minuterna kan göra att man spar från 500:- till upp emot flera tusen, tänk vilken timpenning det blir.




Inskickad av pedagogen - 2003-02-16 17:17:53
Läst 6396 gånger 
Slöräven har helt fel i sina tankegångar om batterier.

1) Man skall byta batteri vart fjärde-vart femte år. Oavsett skicket på batteriet.

2) Fyra-fem år håller alla moderna batterier på marknaden. Om man sköter dem korrekt.

3) Extradyra märkesbatterier (för tusenlappen eller mer) håller inte dubbelt så länge som standardbatterier för femhundringen. Inte är de heller exeptionellt mer driftsäkra.

4) Givetvis skall man köpa batteri efter bilens originalbatteri. Sätter man ett batteri avsett för en Nissan Micra i en stor Mercedes så går det inte något vidare bra.

Sen kan jag upplysa om att "underhållsfria" batterier inte existerar. Endast en plojgrej från tillverkarna. Folk som står med dött batteri på morgonen när de skall till jobbet har gått på reklamen.




Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-16 18:00:44
Läst 6393 gånger 
Det verkar bli en lång batteri diskussion. På vilket sätt menar du att du ska behöva underhålla ett batteri av modell Optima?



Inskickad av pedagogen - 2003-02-16 21:10:10
Läst 6387 gånger 
Dansa can-can framför det? ;-)

En generator laddar inte ett bilbatteri till 100%. Cirka 75% laddning kan man räkna med generellt.
Kör man många korta sträckor kan man behöva underhållsladda batteriet någongång per år, vilket vanligtvis innebär att man kopplar in en laddare över natten. Ungerfär samma underhåll som krävs av ett biltemabatteri, exempelvis.



Inskickad av pedagogen - 2003-02-16 21:10:55
Läst 6387 gånger 
Dansa can-can framför det? ;-)

En generator laddar inte ett bilbatteri till 100%. Cirka 75% laddning kan man räkna med generellt.
Kör man många korta sträckor kan man behöva underhållsladda batteriet någongång per år, vilket vanligtvis innebär att man kopplar in en laddare över natten. Ungerfär samma underhåll som krävs av ett biltemabatteri, exempelvis.



Inskickad av pedagogen - 2003-02-16 21:12:01
Läst 6386 gånger 
Och fetta in polerna någon gång då och då.. (glömde jag att skriva)



Inskickad av Tommy - 2003-02-16 21:17:31
Läst 6384 gånger 
Fetta in polarna? Det låter dirty, tror jag bangar ;)



Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-17 09:34:43
Läst 6375 gånger 
Det är ju rätt som du säger att kör man korta sträckor hela tiden så måste man ladda upp även dessa batterier för annars laddar de ur och sulfaterar, vilket kan innebära att man förstör sitt batteri. För mig ligger inte det under underhåll av batteri utan det blir jämförbart med att man måste tanka bilen så motorn får energi. Soppatorsk lägger inte jag som underhåll av motor. Det här behöver vi ju inte diskutera det är ju mer en fråga om vad vi avser med underhåll av batteri.
Min uppfattning är att använder man ett batteri av samma modell som Optima så har det en förmåga att snabbare ta åt sig energi från generatorn än de traditionella batterierna, detta beror då på den stora blyarean som man får när man använder spiralceller. Åker man korta sträckor så kan man förstärka + kabeln från generatorn samt förstärka upp -sidan, detta medför att generatorn får en möjlighet att leverera mer till batteriet.
Förklaringen är följande: har man ett batteri som behöver laddning så skickar generatorn på för fullt, detta medför då i sin tur att + kabeln som oftast är underdimensionerad blir varm. När kabeln blir varm så ökar motståndet i densamma vilket i sin tur medför att generatorn "tror" att batteriet börjar att bli fulladdat, den sänker då laddspänningen fast egentligen batteriet "skriker" efter mer.
Med de grövre kablarna så blir inte + kabeln varm och generatorn kan "skyffla" ned mycket mer.
Vips! Så övergår batteriet från ett som "måste underhållas" till ett "underhållsfritt". Visst är det fantastiskt?



Inskickad av pedagogen - 2003-02-17 11:50:30
Läst 6368 gånger 
Optimabatterier fungerar säkert utmärkt. Och de är säkert mer långlivade än standardbatterier. (Kanske ett par år extra i bästa fall) Men fungerar utmärkt gör även standardbatterier. (Bara de har rätt dimensioner, rätt AH (amperetimmar) och kan leverera rätt startström. Funkar en grej bra, är det onödigt med "overkill". Möjligen om man har bilen i subarktiskt klimat (taxichaufför i övre Norrland) så har man säkert nytta av "Die-Hard"-batterierna. (För övrigt fanns det ett DieHard-batteri i en av DieHard-filmerna, den som utspelade sig på en flygplats har jag för mig.. Undrar vad den produktplaceringen kostade..)

Jag anser inte att bensinpåfyllning är underhåll. Däremot är koll av oljan, check av drivremmar, koll av batteriets kondition samt eventuell åtgärd (laddning eller påfyllning av H2O) att anse vara underhåll. Mer eller mindre allt som innebär öppnande av motorhuv (kanske inte påfyllning av spolvätska) är underhåll. Anser jag. (För övrigt gör exempelvis SAAB-verkstäderna allt detta i sitt serviceprogram, så man kan nog kalla det underhåll). Fast ladda batterier gör de ju vanligtvis inte. Är batteriet kasst spänningsmässigt (även om det är "laddbart") brukar de kränga ett nytt, verkar det som i alla fall..



Inskickad av Tommy "The Polish Man" - 2003-02-17 15:19:11
Läst 6362 gånger 
Fylla på vatten tillhör klart underhållsbiten och jag har sett att det står underhållsfritt på batterier som man måste fylla på vatten i det tycker jag är fel.
Ett Optima fyller man aldrig på vatten i.
Jag har ett antal bilar som går på lokaldistribution, på en dag gör de ca 60 starter (använder startmotorn). Avstånden mellan de olika startögonblicken kan ofta vara ett fåtal hundra meter, sedan kör de några mil ibland så batterierna får en kort stund på sig för återhämtning. Detta är extremt påfrestande för batterier men kombinationen Optima och ombyggda kablar gör att jag aldrig behöver koppla in en laddare.



För att skriva krävs att man är inloggad.



Stacken är inte ansvarig för eventuella felaktigheter i innehållet i inläggen och förbehåller sig rätten att ta bort eller redigera en text vars innehåll betraktas som oseriöst eller olämpligt.
Olämpligt innehåll kan t.ex. vara pornografiska införanden, annonser med rasistiska eller liknande inslag av stötande karaktär.
Annonser vars innehåll är olagligt på något sätt kommer också att raderas.
Stacken tar inte ansvar för information som framförs i forumet, och kan inte hållas ansvarig för eventuella felaktigheter och följder därav.

Moderator för forumet är : David






Sök i bilvårdsguiderna





Däckdimension:
/
Hastighetsindex:
Kategori
Alla
Vinterdäck
Sommardäck
Vinterdäck (Dubbade)
Klicka & Spara!
Däck Till bästa pris
300 monteringsstationer runt om i landet



© Stacken 1997 - 2014