Stacken Bilvård - allt inom bilvård och biltvätt för entusiasten

Så maskinpolerar man





Det har kommit in önskemål till Stacken om att det ska finnas en avdelning som handlar om maskinpolering.

Stacken har tagit sitt ansvar i cybervärlden och gjort en sammanställning!


Allmänt

Först vill jag bara säga att det finns lika många uppfattningar om polering, vaxning, poleringsmetoder etc, som det finns människor som håller på med proffsrekonditionering.
Alla hittar de på egna metoder och specialknep. De blandar olika produkter och använder olika polertrissor etc.


Olika sorters polermaskiner



Det finns lite olika sorters polermaskiner på marknaden.
Den vanligaste är en polermaskin med en rondel som som roterar regelbundet runt sitt eget centrum, cirkulerande alltså.

Trissorna, som är de runda skumgummikuddar som man fäster med kardborrfästning på rondellplattan, är ca 20 cm i diameter.
Oftast finns ett reglage med vilket man kan reglera hur snabbt rondellplattan ska rotera.
Vanliga märken på sådana maskiner är Flex, Festo och Makita.
Makita har, förutom det vanliga handtaget, ett ganska praktiskt handtag ungefär som en motorsåg.

Sedan så finns det polermaskiner som har två rondellplattor istället för en.
Då är dessa ungefär 12 cm i diameter.
Finns även vissa som har tre rondellplattor.
Nackdelen med att använda maskiner som cirkulerar är att man lätt får spår i lacken efter poleringen.
Man kan se hur man har förflyttad polermaskinen på lacken. Man säger att man fått polerrosor i lacken.
För att ta bort dessa använder man medel som har mycket fint slipmedel i sig.

Men man kan även använda sig av en occilerande polermaskin istället för polersteget.
Då roterar rondelen som vanligt samtidigt som den rör sig i excentriska cirklar.
Med en sådan maskin minskar risken för polerrosor.
Cyclo är en sådan typ av maskin. Den har två polerrondeller, men har tyvärr inte reglerbar hastighet.

Sedan så finns det de jättestora polermaskinerna som säljs till konsumenter på Micro, Biltema etc.
Ser ut som en bilratt, som man för över lacken.
Jag har ingen erfarenhet av dem, men de är inte särskilt vanliga hos proffsen.

Det finns både luft och eldrivna polermaskiner. Jag rekommenderar uteslutnade de eldrivna. De ger en jämn gång och man är inte beroende av tryckluft.


Använda polermaskinen



Vanligen så använder man en polermaskin då man ska ta bort oxid och repor från lacken. Alltså tillsammans med en rubbing eller polish.
Dessa medel innehåller slipmedel, som polerar bort repor och föroreningar i lacken.
Dessutom så hjälper den värme som alstras, mellan lack och polerrondell, till att "fylla igen reporna".
Man måste bara se upp så att man inte håller maskinen stilla på samma ställe för länge. Då kan det bli för varmt och man kan bränna lacken.

På bilden ovan kan man se ett exempel på när man bränt lacken med polermaskin.
Man har kört för snabbt och för länge på sammas ställe och därmed alstrat myckert friktionsvärme.
Efter ett tag började det lukta bränt och ryka om lacken...

Ytan som man polerar åt gången är ca en halv kvadratmeter. Ungerfär som avståndet mellan axlarna och lika djupt.

För att lägga på ett vax användes sällan en polermaskin.
Vaxet strykes bara ut med en trasa.
Men man kan använda maskinen för att ta bort det överflödiga vaxet, när det torkat in.
Då lägger man ofta en torr frottehandduk eller dylikt mellan polerrondellen och lacken.
En del vaxer kan nämligen vara svåra att få bort för hand.


Polertrissor

En möjlighet att påverka resultatet av en maskinpolering är att använda sig av olika polertrissor på maskinen.
De finns i en massa olika färger. Det som skiljer dem åt är hur grova och hårda som de är i materialet.
Grovleken påverkar hur mycket som de avverkar på lacken, ju hårdare desto mer avverkningseffekt.
Materialet kan t.ex var skumplast eller lammull.
Det finns även trissor med urgröpningar och lufthål i. De skall ge ett bättre resultat åt poleringen.
Det är även viktigt att man rengör polertrissan emellanåt.
Oxid och annan smuts som lossnar från lacken fastnar i trissan. Denna vill man ju inte dra runt på hela bilen.
Ofta rengör man genom att dra ett spetsigt föremål från centrum och ut medan rondellen roterar.
Det går inte på de som oscillerar, där får man helt enkelt kapa yttersta lagret på rondellen.
Alternativt så finns det utrustning för att tvätta och återanvända polertrissor.








Sök i bilvårdsguiderna







© Stacken 1997 - 2014